سئو چیست و چه تاثیری بر کسب و کار و وبسایت ها دارد؟

سئو چیست و چه تاثیری بر کسب و کار و وبسایت ها دارد؟

سئو یا SEO به معنای بهینه سازی موتور های جست و جو میباشد. در این سبک بهینه سازی، یک وبسایت در مسیری قرار میگیرد که بر روی مجموعه ای از کلمات کلیدی که در حوزه کاری وبسایت میباشند، در جایگاه های برتر موتور های جست و جو قرار بگیرند

  • اشتراک گذاری
  • 1402/08/20
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه
  • 153 بازدید

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی موتور جستجو است. موتور جستجو فضایی هستند که کاربران در آن به پیدا کردن مطالب مورد نیاز یا مورد‌علاقه‌شان می‌پردازند. این روزها دیگر هر چیزی را که در موتورهای جستجو همچون گوگل وارد کنید، به نتیجه‌ای خواهید رسید؛ به همین دلیل همه ما چندین بار از راه‌های مختلف مطالبی را به دلایل متفاوتی جستجو می‌کنیم. حال برای این که در موتورهای جستجو رتبه بالاتری بگیرید و در حقیقت سایت شما به بالای لیستی که گوگل یا سایر موتورهای جستجو نمایش می‌دهند منتقل شود، نیاز به پیاده‌سازی هنر و علمی دارید که از آن به عنوان سئو یاد می‌شود.

سئو به کسب و کارتان اجازه می‌دهد که بهتر دیده شوید و مسیر پیشرفت را سریع‌تر طی کنید. اما برای دستیابی به چنین موفقیتی نیاز به بررسی و برنامه‌ریزی دقیقی وجود دارد. ما در ادامه قصد داریم به ساده‌ترین شکل ممکن به معرفی و بررسی SEO بپردازیم که همه کاربران بتوانند دید خوب و کاملی را نسبت به آن به دست بیاورند.

seo مخفف چیست

Seo چیست و چه کاربردی دارد؟

این اولین سوالی است که افراد بعد از مواجه شدن با نام سئو با آن روبرو می‌شوند. ما قصد پاسخ به پرسش سئو چیست به زبان ساده را داریم که همه افراد با سطح اطلاعات و مهارت مختلف با اهمیت این موضوع آشنا شوند. صاحبان وبسایت‌ها و کسب و کارهای مختلف، به دلیل آن که موتورهای جستجو این روزها نقش بسیار پررنگی در زندگی همه افراد داشته و بسیاری روزانه هر آن چه که به دنبال آن هستند را در چنین فضایی جستجو می‌کنند، باید به فکر استفاده بهینه از آن برای بهتر دیده شدن و شناخته شدن خود و برندشان باشند.

سئو وبسایت مجموعه‌ای از اقدامات و فرآیندهایی است که با اجرای آن‌ها رتبه کل سایت یا صفحه‌ای مشخص از آن برای کلیدواژه‌های معینی در موتورهای جستجو بهبود پیدا می‌کند. با بهتر شدن رتبه، ترافیک ورودی به وبسایت نیز بالاتر رفته و افراد بیشتری از سایت دیدن خواهند کرد. 

سئو چه مزایا و تاثیراتی بر کسب و کار دارد؟

بهینه‌سازی موتورهای جستجو یکی از کلیدی‌ترین بخش‌ها برای هر بازاریابی آنلاین است؛ چرا که جستجو کردن در فضای وب راهی ساده و محبوب به منظور رسیدن به هدف برای کاربران است. وقتی شما عنوانی را در گوگل سرچ کنید، نتایج جستجوی شما در قالب لیستی مرتب نمایش داده می‌شوند. بدون شک هم دوست دارند وبسایت‌شان بعد از سرچ کردن کلمه مرتبط توسط کاربر، در بالاترین جای لیست نمایش‌داده‌شده قرار بگیرد. 

جالب است که بدانید در جستجویی معمولی، وبسایت اول که در صدر لیست نمایش داده می‌شود، حدود 40 تا 60 درصد کل ترافیک آن جستجوی مشخص را دریافت می‌کند. این آمار برای رتبه‌های بعدی به طور قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. همچنین تنها 2 تا 3 درصد کاربران لیست پیش رویشان را تا نتایج بسیار پایین‌تر دنبال می‌کنند. به دلیل تاثیر و اهمیت بالای این موضوع برای هر کسب و کاری، صاحبان این کسب و کارها به دنبال راهکارهایی برای بهبود وضعیت خود در موتور جستجو هستند و اینجا دقیقا همان جایی است که سئو و بهینه سازی وبسایت وارد عمل می‌شود!

سئو یعنی چه

با عملکرد و فاکتور های مهم سئو آشنا شوید

در موتورهای جستجو همچون گوگل، الگوریتم و قوانین مشخصی برای مشخص کردن نحوه نمایش صفحات بر اساس جستجوی کلمات خاص وجود دارد. این قوانین بسیار پیچیده بوده و فاکتورهای بسیار زیادی در تعیین نتیجه‌نهایی آن نقش دارند. اما می‌توان گفت که 4 معیار اصلی وجود دارد که موتورهای جستجو از آن‌ها برای رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌کنند. در زیر به این 3 معیار مهم اشاره می‌شود.

سئو داخلی On page Seo

سئو داخلی مربوط به تمامی مواردی است که باید درون وبسایت خود به منظور بهینه کردن آن انجام دهید. تگ‌ها، لینک‌سازی داخلی و... از جمله مهم‌ترین موارد در این زمینه هستند. این فرآیند را باید به طور متناوب و همیشگی تکرار کنید. این موارد شامل تمام تنظیمات و فاکتور هایی که در یک صفحه باید رعایت شوند میباشد. انواع محتوای داخل صفحه شامل محتوای متنی، ویدئو، تصاویر و حتی موزیک ها جزو محتوای داخل صفحه قرار میگیرند و جزو شاخه سئوی On page میباشند. باید توجه داشت بخش محتوا در سئو، باید در مسیر و با توجه به تحقیق کلمات کلیدی سایت باشد. در غیر این صورت تنها یک محتوای بی ارزش برای سایت خواهد بود.

پیوند و لینک‌ها (سئو خارجی) Off page Seo

لینک‌های دیگر وبسایت‌ها نقش مهمی در تعیین رتبه سایت دارد. دلیل این موضوع نیز آن است که بعید است وبسایت‌ها به سایت‌های دیگری که کیفیت پایینی دارد لینک دهند. سایت‌هایی که توسط وبسایت‌های دیگر لینک‌دهی می‌شوند از نظر موتورهای جستجو اعتباری به نام PageRank دریافت می‌کنند و این باعث بهبود سئویی سایت می‌شود؛ به خصوص اگر خود آن سایت‌ها نیز معتبر باشند.

سئو فنی یا Technical Seo

سومین بخش اصلی سئو، ساختار صفحه یا همان سئو تکنیکال است. با توجه به این که صفحات وبسایت‌ها با توجه به زبان برنامه نویسی تحت وب که شامل HTML, CSS, JS و سایر زبان ها میباشند، بهینه کردن و توجه به این بخش از مهمترین پارامتر های سئو میباشد. وقتی یک صفحه محتوای خوب و عالی داشته باشد اما سرعت لود و یا ساختار بندی خوبی نداشته باشد، انگار از 30 درصد توان خودش استفاده میکنه.

انواع روش‌های SEO

اما انواع سئو شامل چه مواردی می‌شود؟ به طور کلی می‌توان انواع روش‌های سئو را به 4 دسته سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه، سئو کلاه خاکستری و سئو منفی تقسیم‌بندی کرد که در ادامه با این موارد بیشتر آشنا می‌شوید.

سئو کلاه سفید

به طور کلی بهره‌گیری از تکنیک‌های سئو برای رضایت کاربران و مخاطبین که در جهت استانداردهای گوگل هستند و در بالا رفتن رتبه کل تاثیر می‌گذراند، تحت عنوان سئو کلاه سفید شناخته می‌شود. با استفاده از این ترفند در درازمدت تاثیرات کاملا مثبتی را مشاهده خواهید کرد و وبسایت‌تان به موفقیت‌های چشم‌گیری می‌رسد.

سئو کلاه سیاه

باید گفت سئو کلاه سیاه به تقلب و ترفندهای رسیدن به رتبه بالاتر در گوگل اشاره دارد. در این حالت از ضعف موتورهای جستجو استفاده می‌شود و با فریب آن‌ها می‌توان به رتبه بالایی نیز رسید. باید اشاره شود که در این روش اهمیتی به خواسته و رضایت کاربران داده نمی‌شود و تنها دیده شدن و بالا آمدن وبسایت مهم است. اما باید بدانید که گوگل هر چند مدت وبسایت‌هایی که از این روش‌ها برای بالا بردن رتبه خود استفاده می‌کنند را شناسایی کرده و آن‌ها را جریمه می‌کند.

سئو کلاه خاکستری

این روش، ترکیبی از دو روش قبلی است؛ گفتنی است که بیشتر سئوکارها نیز از این روش برای بهینه کردن وبسایت‌ها استفاده می‌کنند. اما در صورت استفاده از این روش باید مراقب باشید که تکنیک‌ها و روش‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید در لیست سیاه گوگل قرار نگیرند. 

چه پلتفرم‌هایی قابلیت سئو شدن دارند؟

بعد از آن که دریافتیم سئو و بهینه‌سازی چیست و چه انواعی دارد، ممکن است این سوال در ذهنتان شکل گرفته باشد که چه بسترهایی را می‌توان از این طریق بهینه کرد؟ با گسترش فضای مجازی، دیگر تنها وبسایت‌ها و نوشته‌ها مرجع کاربران نیستند. محتواهای صوتی و تصویری، شبکه‌های اجتماعی و... از مواردی هستند که می‌توان از تکنیک‌ های سئو برای آن‌ها کمک گرفت.

از این رو باید گفت بهینه‌سازی جستجوی صوتی، سئو پادکست، سئو تصاویر و ویدیوها و همچنین سئو شبکه‌های اجتماعی قابلیت اجرا را دارند و تنها باید توجه کرد که برای هر کدام از این موارد به نکات و ابزارهای متفاوتی نیاز است. به طور مثال سئو در شبکه‌های اجتماعی قوانینی همچون تصاویر تاثیرگذار یا استفاده از هشتگ‌ها وجود دارد که باید به شکلی اصولی از آن‌ها استفاده کرد.

جمع‌بندی

برای رسیدن و باقی ماندن در صدر لیست موتورهای جستجو، نیاز است که به اصول سئو و قوانین آن پایبند باشید. باید این گونه در نظر بگیرید که وبسایت‌های رقیب به طور مستمر در حال پیاده‌سازی راهکارهای مختلف برای بهبود رتبه سایت‌شان هستند و در صورتی که به چنین مواردی اهمیت ندهید، مطمئنا توانی برای رقابت با کسب و کارهای بزرگ و حرفه‌ای نخواهید داشت. اما همان نیروی محرکه‌ای است که شما را به بالا لیست گوگل هول می‌دهد و اجازه این را صادر می‌کند که مخاطبین بیشتری را برای خود داشته باشید. 

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری