اصول و نحوه تولید محتوا

اصول و نحوه تولید محتوا

یکی از مهمترین و تاثیر گذار ترین روند در هر پروژه و کسب و کاری، روند تولید محتوا میباشد. این روند برای نتیجه گرفتن نیاز به رعایت اصول خاصی دارد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی صفر تا صد تولید محتوا و چالش های آن بپردازیم و نکات مهم آنرا بازگو کنیم.

  • اشتراک گذاری
  • 1402/10/06
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه
  • 124 بازدید

تولید محتوا دقیقا همان فرآیندی است که مخاطبین چیزی از آن نمی‌بینند و در واقع در پشت صحنه اتفاق می‌افتد. وقتی به دنبال مطلبی در گوگل می‌گردید یا ویدیویی را در یوتیوب مشاهده می‌کنید، در پس آن تولید محتوایی اتفاق افتاده که کاربران را به خواسته خود می‌رساند. این یکی از جنبه‌های مهم برای کسب و کارها است که باعث می‌شود نامشان را در معرض دید مخاطبینی قرار دهند که به دنبال مطلب، محصول یا خدمات خاصی هستند. محتوا می‌تواند به برندها کمک کند که با درگیر کردن ذهن مخاطب آن‌ها را جذب کرده و در نهایت بالا رفتن درآمد شرکت را در پی داشته باشد. اگر بخواهیم به طور خلاصه اهمیت خلق محتوا را بیان کنیم، باید بگوییم که اگر تا به حال محتوایی تولید نمی‌کردید، کاملا از چرخه رقابت عقب مانده‌اید!

تولید محتوا چیست؟

در ابتدا قصد داریم در خصوص تعریف تولید محتوا صحبت کنیم. به صورت خلاصه تولید محتوا، فرآیند خلق و ایجاد موضوعاتی است که مخاطبین به دنبال آن‌ها بوده و برای‌شان جذابیت دارد. تولید محتوا می‌تواند در قالب‌های متفاوتی صورت بگیرد؛ روش های تولید محتوا شامل محتوای متنی، تصویری، ویدیویی، صوتی و... هستند که از آن‌ها در وبلاگ، صفحات اجتماعی و... استفاده می‌شود. اما دلیل اهمیت تولید محتوا چیست و چرا سازمان‌ها باید به سمت خلق محتوایی خاص و منحصر‌به‌فرد بروند؟ تولید محتوا بهترین راه برای بازاریابی درونگرا است.

وقتی به تولید محتوا بپردازید، اطلاعات رایگان و مفیدی را در اختیار مخاطبین قرار می‌دهید و می‌توانید آن‌ها را نسبت به خود جذب کرده و از این طریق تعداد مشتریان‌تان را هم افزایش دهید. بیش از 40 درصد از بازاریابان عقیده دارند که بازاریابی محتوا یکی از بخش‌های مهم و اصلی استراتژی آن‌ها است. همچنین بسیاری از شرکت‌ها از خلق محتوا به عنوان استراتژی تجاری بهره می‌برند. تولید محتوای باکیفیت، به معنای رشد کسب و کار است. بنابراین باید به این جنبه مهم از عوامل مهم پیشرفت سازمان‌ها، نگاه ویژه‌تری را داشته باشید.

اصول تولید محتوا

در این بخش مطلب می‌خواهیم بدانیم اصول تولید محتوا چیست و باید چه نکاتی برای خلق محتوایی باکیفیت و اثربخش رعایت شوند؟ در زیر به مهم‌ترین این عوامل اشاره می‌شود.

اصول تولید محتوا

منعطف بودن

شرکت‌ها از افراد زنده تشکیل شده‌اند که برای مخاطبین زنده که درک و فهم مشخصی دارند به فعالیت می‌پردازند. زبان فنی و لحنی سنگین در برخی مواقع پاسخگو است؛ اما بیش از حد بودن آن باعث می‌شود مخاطب نتواند به خوبی ارتباطی با برند برقرار کند. از این رو باید در نوشتن یا هر نوع تولید محتوای دیگر کمی منعطف باشید و در برخی شرایط، روحیه شوخ‌طبعی خود را هم به نمایش بگذارید. بسیاری در همان ابتدا این سوال را دارند که باید چطور تولید محتوا کنیم که مخاطب ارتباط کاملی با ما برقرار کند؟ بدون شک یکی از بهترین پاسخ‌ها برای این پرسش همان منعطف بودن است.

رعایت مختصر و کوتاه بودن

چه کسی تضمین می‌دهد که در دنیای شلوغ و پرهیاهو امروزی، مخاطبین ساعت‌ها یا دقایق طولانی را صرف تماشا کردن یا مطالعه محتوای‌تان کنند؟ این روزها بسیاری از افراد زمان زیادی را در اختیار ندارند و به همین دلیل، مختصر بودن محتوا یکی از اصول بسیار مهمی است که باید در بیشتر موارد آن را رعایت کنید.

شناخت مخاطب

بدون شک هر سازمانی که قصد تولید محتوا در زمینه‌های مختلف را داشته باشد، باید بداند که قرار است دقیقا برای چه کسی بنویسد. این که بدانید مخاطب‌تان کیست به شما اجازه می‌دهد که مواردی که مد نظر آن‌ها قرار دارد را پررنگ‌تر کرده و از بیان مواردی که برای مخاطبین جذابیت خاصی را ندارند، اجتناب کنید.

از خود گذشتگی

لازم نیست در تولید محتوا به صورت کاملا مستقیم به خدمات برندتان اشاره کنید. اگر دائما از مزایا و خدمات‌تان صحبت کنید، مخاطب حس خوبی به شما پیدا نخواهد کرد و ممکن است حتی محتوا را نیز تا انتها مشاهده نکند. بازاریابی درونگرا به معنای فروش آشکار نیست؛ بلکه باید مخاطبین را با بیان حقایق و بررسی نیازهای‌شان ترغیب به استفاده از خدمات شرکت کنید. این یکی از مهم‌ترین اصول تولید محتوا برای سایت است.

پرشور بودن

وقتی نویسنده روی متن و کار خود وقت چندانی نگذارد و شور و هیجان لازم را برای آن نداشته باشد، این موضوع بلافاصله آشکار خواهد شد. بدون توجه به موضوع و محتوا، باید ثابت کنید که سازمان از هر چیزی که تولید می‌شود، حمایت می‌کند. مطمئن باشید شور و علاقه‌تان در زمان خلق و ایجاد محتوا، به طور مستقیم به مخاطب منتقل می‌شود. همچنین سعی داشته باشد که از خلاقیت و شورتان در راستای تولید محتوایی کاملا خاص و متناسب با هدف برند بهره بگیرید که تاثیر بیشتری را روی مخاطب هدف داشته باشید.

نحوه تولید محتوا

نحوه تولید محتوا، آخرین بخشی است که در این مطلب به بررسی آن پرداخته می‌شود. مراحلی که باید در حلق محتوایی خاص و منحصر‌به‌فرد رعایت شوند، در زیر موردبررسی قرار گرفته‌اند.

نحوه تولید محتوا

مرحله پژوهش

اولین مرحله از مراحل تولید محتوا، پژوهش و تحقیق است. تحقیقات کامل و صحیح به افزایش کیفیت محتوای نهایی کمک می‌کند. در حقیقت این مرحله تقویت‌کننده ایده‌‌پردازی برای خلق محتوا است. در این مرحله باید مشخص کنید که قصد دارید در خصوص چه موضوعی محتوا ایجاد کنید؛ همچنین تعیین مخاطب هدف موضوع و بررسی چگونگی فعالیت سایر رقبا در این زمینه نیز از موارد مهمی هستند که باید مد نظر قرار گیرند. در نهایت هم باید در خصوص نوع و لحن محتوا بررسی‌های کافی را انجام دهید.

مرحله ایده‌پردازی

بعد از به دست آوردن اطلاعات کافی در مورد موضوعی که قصد تولید محتوا در آن را دارید، باید از خلاقیت‌تان کمک بگیرید. مرحله مهمی که تفاوت شما با سایر رقبای‌تان را مشخص می‌کند. می‌توانید چندین ایده را روی کاغذ پیاده‌سازی کنید و سپس با در نظر گرفتن مخاطب و هدف نهایی‌تان، بهترین گزینه را برای رساندن پیام به آن‌ها انتخاب کنید.

تعیین مکان محتوا

بعد از این که لیستی از ایده‌هایی که مطمئن هستید مخاطب با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و می‌توانید آن‌ها را ارائه کنید تهیه کردید، باید مکان‌های انتشار آن‌ها را مشخص کنید. این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بازخورد جامعه هدف کاملا به تعیین مناسب محل قرار گرفتن محتوا بستگی دارد. برخی از محتواها در پلتفرم‌های خاصی پاسخگو بوده و در پلتفرم‌های دیگری بازخورد مناسبی را دریافت نمی‌کنند.

مرحله خلق

بعد از رسیدن به این مرحله، نباید عجولانه رفتار کرد؛ زمان کافی را برای خلق محتوای جذاب و تاثیرگذار صرف کرده و اطمینان کسب کنید که تمام اصول مهم مطابق با نوع محتوا در آن رعایت شده است. این مرحله، ایده‌ها را عملی می‌کند و تمامی اقدامات و تلاش‌هایتان در قالب محتوایی مشخص به معرض نمایش در خواهد آمد. هدف اصلی این مرحله، خلق محتوایی خاص و یکتاست که به طور مستقیم با احساسات و نیازهای مخاطبین در تماس است.

مرحله انتشار

بعد از ایجاد محتوا و ویرایش‌های مورد نیاز، زمان بارگذاری و انتشار در پلتفرم مشخص است. لازم به ذکر است که بهتر است زمان چندان زیادی را در مرحله ویرایش صرف نکنید؛ این موضوع به خصوص برای محتواهای متنی که امکان ویرایش بعدی بهتری را دارند پررنگ‌تر است.

توسعه محتوا

بعد از انتشار محتوا، کار تمام نمی‌شود؛ حال باید محتوای تولیدشده را در اختیار افراد بیشتری قرار دهید. این در نهایت به نفع مجموعه خودتان خواهد شد. فراموشی محتوا بعد از انتشار، یکی از اشتباهات بسیار رایجی است که توسط بسیاری از سازمان‌ها صورت می‌گیرد. برای این منظور، باید از هر راه و روشی که در اختیار دارید، نهایت استفاده را ببرید.

محتوای درجه یک معجزه میکنه

تولید محتوا اکنون به یکی از تاثیرگذارترین راهکارها برای جلب توجه مخاطب و تاثیر روی آن تبدیل شده است. برندهای بزرگ و معتبر دنیا، سرمایه‌گذاری‌های بسیار کلانی را برای خلق محتواهای مختلف و باکیفیت انجام می‌دهند؛ چرا که می‌دانند با این راهکار به صورت مستقیم با مخاطب در ارتباط بوده و می‌توانند در قالب ارائه نکات و اطلاعات مختلف، آن‌ها را خدمات‌شان نیز آگاه کنند. البته گسترش فضای دیجیتال باعث شده است که کاربران به دریای عظیمی از داده و محتوا دسترسی داشته باشند و قطعا نمی‌توان انتظار داشت که آن‌ها به هر مطلبی توجه کنند.

تولید محتوا

خلاقیت و در نظر گرفتن نیازهای افراد، از جمله مهم‌ترین راهکارهایی است که موفقیت بیشتری را برای محتوا و در نتیجه سود بالاتری را برای سازمان به دنبال می‌آورد.
ما در آژانس خلاقیت، برندینگ و دیجیتال مارکتینگ فیکا، حاصل سال‌ها تجربه و مهارت متخصصین حرفه‌ای را در قالب انواع خدمات در راستای تولید و خدمات استراتژی محتوا، به کسب و کارهای محترم ارائه می‌کنیم. برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری