ادمین کیست؟ با شغل ادمینی آشنا شوید

ادمین کیست؟ با شغل ادمینی آشنا شوید

یکی از مشاغل جدیدی که با پیشرفت دنیای دیجیتال ایجاد شده، ادمینی است. ادمین فردی است که به مدیریت سایت یا شبکه‌های اجتماعی پرداخته و لازم است مهارت‌هایی را در این زمینه داشته باشد.

  • اشتراک گذاری
  • 1402/09/15
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه
  • 165 بازدید

سازمان‌های موفق و موثر معمولا از تیم‌هایی با مدیریت خوب و فرآیندهای کسب و کار بهینه بهره‌ می‌برند. ادمین‌ها وظایف ارزشمند و مفیدی را برای کسب و کارها و سازمان‌ها انجام می‌دهند و به سازمان‌ها کمک می‌کنند که کارها و فعالیت‌های خود را سازماندهی کرده و رسیدن به اهداف را راحت‌تر کنند. اگر علاقه‌مند به فعالیت به عنوان ادمین هستید، درک کامل و دقیق وظایف و مهارت‌های شغلی این حرفه می‌تواندبه شما کمک زیادی کند. در این مطلب ما قصد داریم جنبه‌های مختلف این شغل را مورد بررسی قرار داده و دید بهتر و روشن‌تری را در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با شغل ادمینی

شغل و کار ادمین چیست؟ این اولین سوالی است که در ذهن بیشتر افراد، بعد از شنیدن اسم ادمین به وجود می‌آید. Admin واژه انگلیسی است که از کلمه Administrator برگرفته شده است. ادمین در لغت به معنای مدیر است و به کسی گفته می‌شود که به مدیریت وبسایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد. Administrator در فرهنگ لغات انگلیسی به معنی مدیر سازمان یا کسب و کار است؛ اما با توجه به تغییرات دنیای دیجیتال برای این کلمه معنای جدیدی به وجود آمده است.

ادمین‌ها وظایف مشخصی را دارند و باید مهارت‌های لازم را نیز برای انجام هر چه بهتر این وظایف دارا باشند. با توجه به این که ادمینی شبکه‌های اجتماعی با ادمینی وبسایت‌ها تفاوت‌هایی را دارد، این دو را به صورت مجزا مورد بررسی قرار خواهیم داد. در ادامه در خصوص وظایف و مهارت‌های مورد نیاز شغل ادمینی بیشتر صحبت می‌کنیم.

ادمین یعنی چه

وظایف ادمین شبکه‌های اجتماعی

برای پاسخ بهتر به این سوال که ادمین کیست و چه وظایفی دارد، شغل ادمینی را به دو بخش ادمینی شبکه اجتماعی و وبسایت تقسیم‌بندی می‌کنیم. در خصوص شبکه‌های اجتماعی، ادمین‌ها وظیفه انتشار محتواهای مختلف برای بهتر دیده شدن صفحه را دارند. همچنین ممکن است آن‌ها وظیفه خلق محتوای جدید و منحصربه‌فرد را نیز بر عهده داشته باشند. برخی شرکت‌ها ادمینی صفحات شبکه‌های اجتماعی خود را به تنها به یک نفر می‌سپارند و برخی دیگر از چند نفر به صورت همزمان استفاده می‌کنند.

ادمین چنین صفحاتی، باید بتواند با کمک ابزارهای موجود، عملکرد صفحه را بررسی کرده و گزارش‌هایی را نیز در این زمینه ارائه دهد. رعایت زمان‌بندی دقیق برای انتشار پست‌ها و محتواهای مختلف، پاسخ به کامنت‌ها و پیام‌های کاربران، به‌روزرسانی محتواها، استفاده از روش‌های مختلف برای بهبود بازدید صفحه و... از وظایف ادمین شبکه‌های اجتماعی است.

مهارت‌های لازم برای ادمینی شبکه‌های اجتماعی

اما برای ادمینی شبکه‌های اجتماعی به چه مهارت‌هایی نیاز است؟ اولین مهارت مهم، نوشتن و کپی رایتینگ است. ادمین‌های رسانه‌های اجتماعی بیشتر از هر چیزی با نوشتن درگیر هستند. ممکن است روزانه چندین پست یا استوری بنویسند و آن را با مخاطبین به اشتراک بگذارند. از این رو توانایی در نوشتن متن‌های شفاف و تاثیرگذار یکی از مهارت‌های مورد نیاز است.

این افراد همچنین باید به تحقیق در خصوص موضوعات مد نظر پرداخته و خود را با آخرین تغییرات هماهنگ کنند. سئوی شبکه اجتماعی و بهینه‌سازی مطالب برای پلتفرم‌های مختلف مهارت دیگری است که باعث می‌شود سطح ادمین‌ها بالاتر برود. علاوه بر این ادمین‌ها باید اطلاعات کاملی در خصوص شبکه‌های اجتماعی که در آن مشغول فعالیت هستند داشته باشند که بتوانند به بهترین شکل ممکن از تمامی امکانات آن استفاده کنند. اطلاع و آگاهی کامل از خدمات و مزایای برند و سازمان به منظور ارائه صحیح به مشتری نیز مهارت دیگری است که به خصوص برای باید مد نظر قرار داده شود. داشتن روابط عمومی مناسب به خصوص برای ادمین تبلیغات که باید با افراد زیادی روبرو شده و مذاکره کند نیز مورد مهم بعدی است.

وظایف ادمین

وظایف ادمین وبسایت

در ادامه بررسی کار ادمینی به وظایف ادمین‌های وبسایت می‌رسیم. باید گفت که وظایف ادمین وبسایت با ادمین شبکه‌های اجتماعی کاملا متفاوت است. مدیر یا ادمین سایت وظیفه طراحی، حفظ و برطرف کردن ایرادات سایت را بر عهده دارد. همچنین باید تجربه کاربری مناسبی را نیز برای کاربران ایجاد کند. یکی از وظایف این دسته از افراد، کدنویسی وبسایت است. از این رو آن‌ها باید با زبان‌های برنامه‌نویسی مناسب آشنا باشند. همکاری با بخش‌های دیگر همچون تولید محتوا از دیگر وظایف ادمین سایت به شمار می‌رود. آشنایی با ابزارهای سئو و توانایی رفع مشکلات مختلف سایت دیگر وظایفی است که ادمین‌های وبسایت باید از آن‌ها بهره‌مند باشند.

مهارت‌های لازم برای ادمینی وبسایت

علاوه بر تفاوت در وظایف ادمین‌های سایت و شبکه‌های اجتماعی، مهارت‌های مورد نیاز آن‌‌ها نیز کاملا با هم فرق دارد. ادمین سایت باید از تخصص‌های فنی و همچنین غیرفنی بهره‌مند باشد. کدنویسی و ارتباط آن با سرور و آشنایی با نرم افزارهای مرتبط مهارت بسیار مهمی است که مدیران وبسایت‌ها به آن نیاز دارند. اگر ادمین سایت با سرورها و نحوه حفظ امنیت سایت آشنا باشد، می‌تواند به شکلی ایده‌آل و بهینه به توسعه سایت‌ها پرداخته و در صورت بروز هرگونه مشکل در سریع‌ترین زمان ممکن آن را رفع کند. توانایی حل مسئله، همفکری با سایر افراد تیم، توانایی کار با ابزارهای مدیریت محتوا و... از دیگر مهارت‌هایی است که ادمین‌های وبسایت باید از آن‌ها برخوردار باشند.

وظیفه ادمین سایت

جمع‌بندی

ادمین‌ها نقش بسیار مهمی در توسعه و پیشرفت شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های مختلف دارند. ادمینی هر کدام از شبکه‌های اجتماعی یا وبسایت‌ها نیاز به تخصص و مهارت خاصی دارد که افراد علاقه‌مند باید به این موارد دقت داشته باشند. همچنین لازم به ذکر است که درامد ادمین به طور مستقیم با مهارت و تخصص او در ارتباط است. هر چه او مهارت‌های بیشتری که در این مطلب به آن‌ها گفته شد را داشته باشد، می‌تواند به سطح درآمد بیشتری برسد. قطعا ادمین با سطح توانایی و مهارت محدود به چند مورد، سطح درآمد کمتری را خواهد داشت.

آژانس دیجیتال مارکتینگ فیکا، با پشتوانه متخصصین کاربلد و متخصص خود، آماده ارائه انواع خدمات در حوزه استراتژی برند و محتوا و همچنین مدیریت سایت و شبکه‌های اجتماعی است. برای اطلاعات بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی موجود با کارشناسان ما در تماس باشید.
 

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری