استراتژی تولید محتوا چیست و شخص استراتژیست چه جایگاهی در تولید محتوا دارد؟

استراتژی تولید محتوا چیست و شخص استراتژیست چه جایگاهی در تولید محتوا دارد؟

استراتژی

استراتژی محتوایی برنامه‌ریزی، خلق، انتشار و مدیریت محتوا است. در استراتژی محتوای ایده‌آل، مخاطبین هدف به بهترین شکل جذب شده و نیازهای آن‌ها نیز حین پیشبرد اهداف سازمان، برطرف می‌شود

  • اشتراک گذاری
  • 1402/09/18
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه
  • 97 بازدید

تفاوتی ندارد که به تازگی استراتژی تولید محتوا را در دستور کار قرار داده باشید یا زمانی است که از این راهکار برای پیشبرد اهداف‌تان استفاده می‌کنید؛ بازبینی و بررسی این استراتژی و اطمینان از این مورد که با روش‌های نوین سازگار بوده و همچنان برای مشتریان جذاب است، به شما کمک زیادی در کسب موفقیت بیشتر خواهد کرد. اگر در برنامه‌ریزی‌های آتی با مشکل روبرو شدید یا نیاز به ایده‌های جدیدی برای اجرای آن‌ها دارید، حتما تا انتها با ما همراه باشید. در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که استراتژی تولید محتوا چیست و چرا هر کسب و کاری برای پیشرفت و رسیدن به اهداف به برنامه‌ای مشخص و زمان‌بندی‌شده نیاز دارد.

تعریف استراتژی محتوایی

در ابتدای مطلب به این پرسش که استراتژی محتوا چیست پاسخ می‌دهیم. استراتژی محتوایی برنامه‌ریزی، خلق، انتشار و مدیریت محتوا است. در استراتژی محتوای ایده‌آل، مخاطبین هدف به بهترین شکل جذب شده و نیازهای آن‌ها نیز حین پیشبرد اهداف سازمان، برطرف می‌شود. همه برندها و کسب و کارها هدف مشترکی در سر دارند و آن افزایش آگاهی از برند برای رسیدن به سود بیشتر است. برای رسیدن به چنین موردی، ممکن است استراتژی مبتنی بر SEO که به بهتر دیده شدن وبسایت در نتایج موتورهای جستجو منجر شود، مورد نیاز باشد.

بسیاری از صاحبان کسب و کار که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده‌اند، ممکن است این تصور را داشته باشند که استراتژی محتوا برای برنامه‌ریزی و داشتن هدف خوب است، اما مورد ضروری به شمار نمی‌رود. اما باید دانست که تولید محتوای باکیفیت نقش بسیار مهمی در ایجاد اعتماد مخاطب نسبت به برند دارد که می‌تواند به موفقیت‌های طولانی‌مدت منتهی شود.

در واقع، استراتژی محتوایی مناسب، پایه و اساس جذب مشتریان از طریق بازاریابی درونگرا است. به علاوه، با توجه به این که حدود 70 درصد بازاریابان به طور فعال در بازاریابی محتوا سرمایه‌گذاری مناسبی می‌کنند، داشتن استراتژی تولید محتوای منطقی برای رقابت با آن‌ها نیز بسیار ضروری است.

استراتژی محتوایی چیست

چرا به طراحی استراتژی محتوا نیاز است؟

استراتژی تولید محتوا به سازمان‌ها و برندها کمک می‌کند که منابع قابل‌اعتماد و مقرون‌به‌صرفه ترافیک وبسایت و جذب مشتریان را به کار گرفته و از آن‌ها به شکلی مطلوب استفاده کنند. اگر بتوانید تنها پست وبلاگی باکیفیتی ایجاد کنید که مقدار ثابت و مشخصی از ترافیک ارگانیک وبسایت را دریافت می‌کند، همان پست تا مدت‌ها برایتان کارکرد داشته و به جذب مشتری‌های جدید می‌انجامد.

همچنین با داشتن استراتژی های تولید محتوا، مسیرتان را مشخص می‌کنید و طبق برنامه‌ریزی دقیق در زمان مناسب به اهداف سازمانی‌تان می‌رسید. باید بدانید که داشتن برنامه‌ریزی برا تولید محتوا، می‌تواند شما را از دیگر رقبایتان متمایز کند. علاوه بر آن، با اجرای دقیق استراتژی، این فرصت را دارید که عملکرد محتوای تولید‌شده و اثرگذاری آن را نیز بررسی کرده و ببینید در چه بخش‌هایی نیاز به تغییر وجود دارد.

چگونه چارچوب استراتژی محتوایی ایجاد کنیم؟

حال بعد از آشنایی با استراتژی تولید محتوا و اهمیت آن در بازاریابی، می‌خواهیم ببینیم چگونه می‌توان چنین استراتژی را ایجاد و از آن استفاده کرد. در زیر به 7 مرحله اساسی در این زمینه اشاره می‌شود.

شفاف‌سازی هدف

در ابتدا باید مشخص کنید که هدف‌تان از تدوین چنین استراتژی چیست؟ شاید بدیهی به نظر برسد، اما پاسخ دادن به این سوال دید بسیار بهتر و روشن‌تری را در اختیار شما می‌گذارد. سپس بعد از مشخص شدن اهداف، آن‌ها را بر اساس اولویت طبقه‌بندی کنید.

بررسی پرسونا مخاطب

برای این که بتوانید استراتژی تولید محتوا ایده‌آلی را داشته باشید، باید دقیقا بدانید که چه مخاطب هدفی را در نظر دارید. این بخش، یکی از بخش‌های مهم و کلیدی در تدوین استراتژی تولید محتوا است. با شناخت دقیق مخاطب، این فرصت را خواهید داشت که محتوایی مرتبط‌تر و ارزشمند‌تری را خلق کنید که آن‌ها را به مشتری شما تبدیل کنند.

بررسی دقیق محتواهای موجود

ممکن است قبل از اجرای استراتژی جدید، پیش‌تر محتواهایی را تولید کرده باشید. حال زمان آن رسیده که این محتواها را بررسی کنید و ببینید آیا با برنامه‌های فعلی‌تان همخوانی دارند یا نه؟ به‌روز‌رسانی این محتواها نیز باید در برنامه‌ریزی‌های شما قرار داده شوند.

انتخاب سیستم مدیریت محتوا

خوشبختانه سیستم‌های مدیریت محتوا یا همان CMSهای مناسب و استانداردی در اختیار کسب و کارها قرار دارند که می‌توان از آن‌ها برای افزایش دقت و سرعت استفاده کرد. این سیستم‌ها باعث می‌شوند که محتوا به آسانی مدیریت و ایجاد شده و نگرانی از این بابت وجود نداشته باشد. یکی از محبوب‌ترین سیستم‌هیا مدیریت محتوا، وردپرس نام دارد که بسیاری از وبسایت‌ها به دلیل راحتی در استفاده از این سیستم جامع کمک می‌گیرند.

انتخاب نوع محتوا

چه نوع محتوایی مد نظر دارید؟ این می‌تواند بسته به هدف و مخاطب هدف‌تان مشخص شود. محتواهای متنی، شنیداری، تصویری و...، هر کدام در شرایط خاصی کمک‌کننده هستند. این که بدانید مخاطب هدف شما بیشتر در چه فضایی قرار دارد و علاقه او سمت چه چیزی است، کمک زیادی در انتخاب نوع محتوا خواهد کرد. همچنین در این شرایط باید منابع و امکانات موجودتان را نیز بررسی کنید. آیا تیم بزرگی در اختیار دارید؟ آیا امکانات لازم برای تولید محتوای مد نظر را دارید؟ زمان لازم برای تولید محتوای مد نظر چقدر است؟

ایده‌های طوفان فکری!

جلسات طوفان فکری به شما کمک می‌کنند که ایده‌های جذابی را خلق کنید. قبل از آن باید از ممیزی محتواهای پیشین، پرسونای مخاطبین، اهداف مد نظر و... به صورت کامل مطلع باشید که بتوانید مطابق با آن‌ها ایده‌هایی را به مرحله اجرایی بکشانید.

بهینه سازی محتوا برای همه افراد

بسیاری از ایده‌هایی که به آن‌ها فکر می‌کنید، همیشه در وضعیت سبز خواهند بود! یعنی به همان اندازه که امروز جذاب و مرتبط با نیاز افراد هستند، برای ماه‌ها و حتی سال‌های آینده نیز خواهند بود. یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه کنید، نادیده نگرفتن موضوعات روز است. حتی اگر آن‌ها در تقویم محتوایی شما نیز جای نداشته باشند، اما وجود آن‌ها باعث می‌شود که ترافیک بالایی را ایجاد کنید. اگر تعطیلات خاصی نزدیک است که برای مخاطبین هدف‌تان جذابیت دارد، قطعا ارزش پرداختن به آن و تولید محتوا در خصوص آن را دارد.

همچنین استفاده از تاکتیک‌های سئو نیز روش دیگری است که به بهینه‌سازی محتوا کمک زیادی می‌کند. تجزیه و تحلیل دقیق محتوا و بررسی این که هر محتوا تا چه میزان روی مخاطب تاثیر گذاشته و او را ترغیب به اقدام اثربخش کرده است نیز قدم دیگری است که به بهینه کردن محتوا کمک می‌کند.

انواع استراتژی تولید محتوا

انواع استراتژی تولید محتوا

در برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی محتوایی می‌توان از انواع مختلفی استفاده کرد. بسته به هدف تولید محتوا باید نوع متناسبی با آن انتخاب شود. در زیر انواع استراتژی محتوا معرفی شده است.

استراتژی فروش

در این دسته از استراتژی‌ها، هدف فروش مستقیم خدمت یا محصول خاصی است. تدوین این نوع استراتژی، ممکن است تاثیر زیادی در جذب مشتری و مخاطب جدید نداشته باشد. اما باعث می‌شود که مخاطبینی که قبلا جذب برند و کسب و کارتان شده‌اند، تبدیل به مشتری شده و اقدام به خرید کنند. در استراتژی فروش به سوالات مخاطبین پاسخ داده شده و چگونگی خرید و موارد مهم در این مسیر نیز بررسی می‌شوند.

استراتژی آگاهی برند

این نوع استراتژی و استفاده از آن، به صورت مستقیم به فروش منجر نمی‌شود. هدف اصلی در این نوع آگاه‌سازی مخاطب از برند و جذب بیشتر افراد است که در نهایت این فرآیند ممکن است به فروش هم منتهی شود. به هر حال برندهای تازه‌کار و جدید برای دیده شدن نیاز است که مخاطبین و جامعه هدف‌شان را از وجود خود آگاه کرده و خدمات‌شان را به شکلی مطلوب به آن‌ها نمایش دهند.

استراتژی رهبری

این نوع از استراتژی محتوایی برای شرایطی کاربرد دارد که برند و سازمان در موضوع مشخصی تخصص کافی را داشته و قصد دارد تجربه‌های پربار خود در طی سالیان گذشته را در قالب تولید محتوا ارائه کند. در حقیقت باید در زمانی از این نوع استراتژی استفاده کنید که شرکت در شاخه تخصصی، به عنوان رهبر شناخته شود. در چنین روندی، تمام فرآیندها به صورت دقیق شرح داده شده و آینده کسب و کار نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

استراتژی تولید محتوای ایده عال

جمع‌بندی

این روزها که محتواهای مختلفی در پلتفرم‌های گوناگون در دسترس مخاطبین قرار دارد، بسیار مهم است که محتوای باکیفیتی و خاصی خلق شود که مخاطبین به سرعت جذب آن‌ها شده و به برند و کسب و کارتان اعتماد کنند. اما برای تولید چنین محتوای باکیفیتی نیاز به برنامه‌ریزی دقیقی وجود دارد. طراحی و اجرای استراتژی محتوایی شرایطی را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد که مطابق با برنامه و به شکل هدف‌مند، محتوای مناسبی را برای جامعه هدف تولید کنند.

مجموعه فیکا با سال‌ها تجربه در زمینه طراحی و اجرای استراتژی محتوا و برند، آماده همکاری با برندها و کسب و کارهایی است ک به دنبال افزایش مخاطب و بیشتر دیده شدن هستند.
 

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

  • صفحه اصلی
  • وبلاگ
  • استراتژی تولید محتوا چیست و شخص استراتژیست چه جایگاهی در تولید محتوا دارد؟

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری