اس ام اس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی چیست و چه اصولی دارد؟

اس ام اس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی چیست و چه اصولی دارد؟

اس ام اس مارکتینگ ارسال کمپین‌های تبلیغاتی یا پیام‌های معاملاتی به منظور اهداف بازاریابی با استفاده از پیام‌های متنی کوتاه یا اس ام اس (SMS) است. این پیام‌ها اغلب برای ارائه پیشنهادات، به‌روزرسانی‌ها و... به افرادی هستند که با دریافت پیام‌های متنی کوتاه از طرف کسب و کارتان موافقت کرده‌اند

  • اشتراک گذاری
  • 1402/10/27
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه
  • 69 بازدید

اس ام اس مارکتینگ ارسال کمپین‌های تبلیغاتی یا پیام‌های معاملاتی به منظور اهداف بازاریابی با استفاده از پیام‌های متنی کوتاه یا اس ام اس (SMS) است. این پیام‌ها اغلب برای ارائه پیشنهادات، به‌روزرسانی‌ها و... به افرادی هستند که با دریافت پیام‌های متنی کوتاه از طرف کسب و کارتان موافقت کرده‌اند. اگر این تعریف، تعریفی پیچیده از بازاریابی پیامکی به نظر می‌رسد، نگران نباشید؛ ما در این مقاله به بررسی کامل و شفاف تمام جنبه‌های این نوع از مارکتینگ می‌پردازیم. بر کسی پوشیده نیست که توسعه روابط با مشتریان نیازمند کار و تلاش است. اگر قصد دارید به مشتریان خود دسترسی پیدا کنید، نباید منتظر بمانید که آن‌ها به سراغتان بیایند؛ باید فعال باشید و به سمتی بروید که آن‌ها حضور دارند. آن‌ها نیز اغلب در حال حرکت بوده و تنها گوشی‌های خود را همراه‌شان دارند. پس منتظر چه چیزی هستید؟!

اس ام اس مارکتینگ چیست

اس ام اس مارکتینگ چیست؟

اس ام اس مارکتینگ نوعی از بازاریابی است که کسب و کارها از آن برای ارسال تبلیغات به مشتریان بهره می‌برند. در حقیقت بازاریابی پیامکی همان بازاریابی متنی در نظر گرفته می‌شود. به مانند ایمیل مارکتینگ، بازاریابی پیامکی نیز انتخابی است؛ به معنای آن که مشتریان باید در آن ثبت‌نام کنند. با این حال، بر خلاف بازاریابی ایمیلی، پیام‌های ارسال‌شده در پیامک‌ها بسیار کوتاه‌تر هستند و این احتمال درگیر شدن مخاطب با آن را افزایش می‌دهد. این پیام‌ها می‌توانند شامل موارد مختلفی همچون تبلیغات شخصی، پیشنهاد‌ها، تخفیف‌ها، بازاریابی مجدد، نظرسنجی‌ها و... باشند.

از بازاریابی پیامکی برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

از پیامک می‌توان به شکل‌های مختلف استفاده کرد. در زیر به رایج‌ترین و موثرترین روش‌های استفاده از این بازاریابی اشاره می‌شود که با اطلاع از آن‌ها می‌توانید کسب و کارتان را کاملا دگرگون کنید.

کاربرد تبلیغات پیامکی

متن‌های خوشامدگویی

مانند ایمیل‌های خوشامدگویی، پس از ثبت‌نام مشتریان، برای اجرای برنامه وفاداری پیام‌های خوشامدگویی را برای آن‌ها ارسال کنید. حتی می‌توان برای ثبت‌نام‌های جدید درصد تخفیف ویژه‌ای را هم در نظر گرفت.

تبلیغات کوتاه مدت برای خرده‌فروشی‌ یا تجارت الکترونیک

تبلیغات کوتاه روشی عالی برای هدایت افراد بیشتر به فروشگاه یا وبسایت شما است. اگر قصد فروش محصولی را دارید یا ارتقا خاصی را در دستور کار قرار داده‌اید، بدیهی است که بخواهید افراد زیادی از این موارد اطلاعات کافی را کسب کنند. کمپین‌های بازاریابی پیامکی کانالی ایده‌آل به منظور روبرو کردن مخاطبین با این پیشنهادها هستند.

به‌روزرسانی‌های فوری در خصوص رویدادها و سفارشات مشتری

اجزا و عناصر بسیاری برای برنامه‌ریزی و اجرای رویدادها وجود دارند؛ هر چه تعداد افراد بیشتری در این رویداد شرکت کنند، انتقال اطلاعات لازم به همه افراد چالشی‌تر خواهد شد. با کمک اس ام اس مارکتینگ می‌توان به راحتی هر گونه تغییر، لغو، اطلاعات عمومی و... را در بهترین زمان ممکن بسیار موثرتر از دیگر روش‌های انتقال اطلاعات با مشتریان در میان گذاشت.

فروش اختصاصی

در اختیار قرار دادن برخی محصولات یا تخفیف‌ها برای پاداش به مشتریانی که جزو مشتریان وفادار شما هستند راهی بسیار موثر و جذاب است. در حقیقت باید به این دسته از افراد اطلاع دهید که فروش محدودی را در نظر دارید که فقط آن‌ها می‌توانند از طریق پیامک به آن دسترسی داشته باشند؛ این یعنی فروشی انحصاری، تنها برای دسته‌ای خاص از مشتریان!

یادآوری‌های مهم

فرض کنید قرار یا مراسم خاصی را با مشتریان خود ترتیب داده‌اید؛ به دلایل مختلفی ممکن است مشتریان این قرار را فراموش کرده یا با تاخیر در آن حاضر شوند. این در درازمدت تاثیر کاملا منفی روی برند و سازمان شما خواهد داشت. حتی می‌توان جشنواره‌های تخفیفی یا ارائه محصولات جدید که در مدت زمان محدودی ارائه می‌شوند را نیز از همین طریق به مشتریان یادآوری کرد. مطمئن باشید تاثیر چنین پیام‌هایی کاملا اثبات‌شده است.

ارسال نظرسنجی‌ها

نظرسنجی راهی بسیار مناسب برای کسب اطلاعات کامل در خصوص انتظارات مشتریان است. برای شانس بیشتر در دریافت پاسخ‌های مناسب، از اس ام اس مارکتینگ استفاده کرده و از مخاطبین خود بخواهید نظرسنجی کوتاهی را پر کنند.

تبلیغ رسانه‌های اجتماعی

بر کسی پوشیده نیست که رسانه‌های اجتماعی نقش بسیار پررنگ و مهمی در موفقیت کسب و کارها ایفا می‌کنند. با ارسال پیامک‌هایی می‌توانید از مشتریان خود بخواهید که صفحات مختلف شما را دنبال کرده و از جدیدترین محصولات و خدمات باخبر شوند. تنها کافی است روی لینکی ضربه بزنند که مستقیم وارد صفحه مورد نظر شوند.

پیام‌های داخلی

اگر تعداد کارمندان سازمان شما زیاد است، ارسال پیام‌های فوری و مهم در شرایط خاص و اضطراری برای تمامی آن‌ها چالش بسیار بزرگی خواهد بود. می‌توانید برای آن‌ها ایمیل ارسال کنید؛ اما احتمال دارد آن را نبینند. ارسال پیامک راهی بسیار عالی است که مطمئن می‌شوید همه پیام‌تان را دریافت کرده‌ و خوانده‌اند.

مزایای اس ام اس مارکتینگ

ممکن است این پرسش را داشته باشید که چرا باید از اس ام اس مارکتینگ استفاده کنید؟ این نوع بازاریابی چه مزایایی دارد که آن را از بقیه متمایز می‌کند؟ در زیر به مهم‌ترین این مزایا اشاره می‌کنیم.

مزایای اس ام اس مارکتینگ

دسترسی به مخاطبین بیشتر

باید گفت درصد بسیار زیادی از بزرگسالان و درصد قابل‌توجهی از افراد کم سن و سال از گوشی‌های هوشمند یا معمولی استفاده می‌کنند. پس این به معنای آن است که درصد بسیار بزرگی از مخاطبین با این روش در دسترس قرار دارند. 

مکمل بازاریابی ایمیلی

با این که بازاریابی ایمیلی یکی از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی است، اما همچنان توسط بسیاری از کسب و کارهای بزرگ دنیا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازاریابی ایمیلی و بازاریابی پیامکی شباهت‌های زیادی با هم دارند؛ اما بهترین عملکرد را در کنار هم دارند. می‌توانید از این روش برای ارسال اعلان‌های فوری استفاده کنید؛ در حالی که ایمیل حاوی محتوای طولانی‌تری هستند.

نرخ تعامل بالا

در مقایسه با نرخ تعامل ایمیل، نرخ تعامل پیامک را باید نجومی دانست؛ به نحوی که حدود 90 درصد از پیامک‌ها در عرض 3 دقیقه پس از دریافت خوانده می‌شوند. بنابراین ارائه اطلاعات مهم با نرخ موفقیت بالا با استفاده از اس ام اس مارکتینگ اقدامی کاملا هوشمندانه و موثر خواهد بود.

مناسب برای بازارهای نو

اگر کسب و کارتان در شروع راه قرار دارد و قصد دارید خودتان را بیشتر به مخاطبین معرفی کنید، این روش می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد. همچنین در محدوده‌ها یا برای دسته‌های خاصی از جامعه که استفاده کمتری از اینترنت و وای فای دارند، ارسال پیامک بهترین گزینه برای انتقال اطلاعات است.

سرعت بالا

دیگر مزیت این روش بازاریابی، سرعت بسیار بالای آن است. بر خلاف رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی، نیازی به طراحی هیچ تصویری به منظور مطابقت با محتوای موجود نیست. پیام‌های متنی نیز دارای محدودیت کاراکتر پایینی هستند؛ از این رو نیازی به نوشتن متن‌های طولانی نیز وجود ندارد. همه چیز باید ساده و بسیار خلاصه ارائه شود. همچنین از نظر رسیدن به دست مخاطبین هدف نیز این روش، روشی کاملا متفاوت با دیگر انواع بازاریابی است.

نرخ پاسخگویی بالا

به دلیل آن که نرخ باز شدن پیامک‌ها بسیار بالاتر از سایر روش‌ها است، طبیعی است که نرخ پاسخگویی آن‌ها نیز بالا باشد.به طور میانگین، نرخ پاسخگویی برای پیامک‌های ارسال‌شده از این طریق 45 درصد است. در حالی که نرخ کلیک ایمیل در بهترین حالت عدد 7 درصد را نشان می‌دهد. تفاوت همه چیز را ثابت می‌کند!

چگونگی استفاده از بازاریابی پیامکی

به صورت کلی اس ام اس مارکتینگ نباید پیچیده باشد. در این بخش ما به بررسی اصول بازاریابی پیامکی خواهیم پرداخت و به شما می‌گوییم که چه مسیری برای رسیدن به هدف در انتظارتان است.

دریافت فهرست مشتریان 

شما در ابتدا باید لیستی از مشتریانی که اجازه ارسال پیام به آن‌ها را دارید دریافت کنید. جالب است که بدانید در بسیاری از کشورها ارسال پیام به مخاطبینی که اجازه این کار را به شما نداده‌اند، خلاف قانون و مقررات است. سعی کنید افرادی که به تازگی از شما خدمات دریافت کرده‌اند یا زمان زیادی از دریافت آخرین خدمات آن‌ها می‌گذارد را در اولویت‌های خود قرار دهید.

استفاده از ابزارهای مناسب

خوشبختانه ابزارهای مناسبی وجود دارد که به شما کمک می‌کند پیام‌های خود را به صورت خودکار و در زمان مشخص برای مخاطبین خود ارسال کنید. این باعث افزایش سرعت و صرفه‌جویی در زمان و انرژی شما هم می‌شود. معمولا در چنین سیستم‌هایی برای اس ام ام مارکتینگ از شما خواسته می‌شود که فهرستی از اطلاعات تماس مشتریان خود را آپلود کرده و متن را نیز آماده کنید. در نهایت با مشخص کردن زمان برای ارسال به راحت‌ترین شکل ممکن مخاطبین و مشتریان خود را از پیام مد نظرتان آگاه خواهید کرد.

ساخت پیام

شاید اصلی‌ترین مرحله در اس ام اس مارکتینگ همین مرحله ساخت پیام باشد. لازم نیست که متن انتخابی شما به اندازه خبرنامه‌های ایمیلی باشد. در اینجا هر چه متن کوتاه‌تر باشد بهتر عمل می‌کند. بسیاری عقیده دارند که بهینه‌ترین حالت حداکثر استفاده از 160 کاراکتر است. همچنین باید توجه داشته باشید که در پیام ارسالی، خود را به سرعت به مخاطب معرفی کنید که در سریع‌ترین زمان متوجه شود که با چه کسی روبرو است. سپس باید بگویید که چرا به آن‌ها پیام داده‌اید. در نهایت هم پیام‌تان را با فراخونی برای اقدامی شفاف و در صورت نیاز پیوند و لینک مشخصی به پایان برسانید.

زمان مناسب، مشتریان مناسب

شخصی که در نزدیکی مکان اصلی شما زندگی می‌کند و ماهانه هزینه‌های بالایی را در آنجا خرج می‌کند، نسبت به کسی که فقط به خرید آنلاین می‌پردازد و تنها در تعطیلات به فکر خرید می‌افتد، پیام‌های متفاوتی را دریافت می‌کند. همچنین مشتری با روحیات و طرز تفکرهای مختلف باید پذیرای بازاریابی متفاوتی هم باشند. با تقسمی‌بندی مشتریان خود به سطوح مختلف، می‌توانید تاثیر پیام‌تان را به حداکثر میزان ممکن برسانید. خوشبختانه در این بخش نیز ابزارهای مناسبی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها هم کمک گرفت.

پیگیری نتایج

بعد از ارسال پیام، باید حتما کارایی و عملکرد آن را ردیابی کنید. اگر لینک یا پیوندی را در پیام خود قرار داده‌اید، باید بررسی کنید که چند نفر وارد آن شده‌اند. اگر کد تخفیف خاصی را ارسال کرده‌اید، بررسی کنید که چند نفر از جامعه هدف‌تان از این کد در زمان خرید استفاده کرده‌اند. همچنین باید میزان پاسخگویی و عکس‌العمل مشتریان را با تعداد پیام‌هایی که ارسال کرده‌اید مقایسه کنید.

همچنین لازم است که این پیگیری به طور مستمر و مداوم صورت گیرد که نتایج به شکلی کامل و کاربردی به دست بیایند. در این حالت نیز پیگیری نتایج به شکل دستی و مرسوم کار زمان‌بر و سختی خواهد بود و باید از ابزارها و نرم افزارهای مناسب این کار بهره برد.

قرار دادن قابلیت انصراف برای مشتریان

در نهایت باید حتما راهی را برای مشتریان خود در نظر بگیرید که در شرایطی که دیگر قصد نداشته باشند پیامی از طرف شما دریافت کنند، به راحتی امکان انصراف را داشته باشند. با این کار نشان می‌دهید که راحتی و حق انتخاب مشتری، مهم‌ترین دغدغه شما است.

جمع‌بندی

با وجود آن که راه‌های بازاریابی مختلفی در دنیای مدرن امروزی به وجود آمده است، اما اس ام اس مارکتینگ همچنان یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی است که کسب و کارهای مختلف از آن برای معرفی خود و خدمات‌شان به مشتریان استفاده می‌کنند. سریع‌ بودن، بازدهی بالا و در دسترس قرار داشتن مخاطبین زیاد از اصلی‌ترین مزایای این روش بازاریابی است. در این مطلب سعی شد در خصوص این نوع از مارکتینگ و چگونگی اجرای آن اطلاعات کافی در اختیار شما قرار گیرد. بعد از بررسی مزایا و قابلیت‌های بازاریابی پیامکی، این شما هستید که باید تصمیم بگیرید قصد استفاده از این روش موثر را دارید یا خیر.

ما در مجموعه فیکا، مطابق با جدیدترین و مدرن‌ترین روش‌های بازاریابی، آماده خدمت‌رسانی به کسب و کارهای محترم هستیم. کافی است از طریق راه‌های ارتباطی موجود با کارشناسان ما در تماس بوده و در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.
 

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

  • صفحه اصلی
  • وبلاگ
  • اس ام اس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی چیست و چه اصولی دارد؟

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری