در نکس‌آپ 2 چه گذشت؟

در نکس‌آپ 2 چه گذشت؟

دومین رویداد تخصصی nexup با مشارکت و همکاری اداره بازرگانی صدا و سیما در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. در این رویداد 712 نفر از 347 شرکت مختلف از مدیران و متخصصین حوزه بازاریابی و تبلیغات شرکت کردند. رویداد نکس‌آپ تحت عنوان تحول تبلیغات با تاکید بر محتوا با اسپانسری فیکا و دیگر برندها صورت گرفت. همچنین لازم به ذکر است که به مناسبت این رویداد، آژانس فیکا تا آخر خرداد ماه به تمامی کسب و کارها پروپوزال رایگان ارائه می‌کند.

  • اشتراک گذاری
  • 1403/03/05
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه
  • 403 بازدید

در نکس‌آپ 2 چه گذشت؟

دومین رویداد تخصصی nexup با مشارکت و همکاری اداره بازرگانی صدا و سیما در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. در این رویداد 712 نفر از 347 شرکت مختلف از مدیران و متخصصین حوزه بازاریابی و تبلیغات شرکت کردند. رویداد نکس‌آپ تحت عنوان تحول تبلیغات با تاکید بر محتوا با اسپانسری فیکا و دیگر برندها صورت گرفت. در این مطلب قصد داریم این گردهمایی جذاب تبلیغاتی را از دید مجموعه فیکا مورد بررسی قرار دهیم. همچنین لازم به ذکر است که به مناسبت این رویداد، آژانس فیکا تا آخر خرداد ماه به تمامی کسب و کارها پروپوزال رایگان ارائه می‌کند.

می‌خواهیم به زبانی مشترک برسیم!

محمدجواد علیرضائی، مدیر استراتژی آژانس فیکا به عنوان مجری این رویداد انتخاب شد. پیش از آغاز بخش‌های اصلی برنامه، او صحبت‌های جالبی در خصوص رسیدن همه آژانس‌های تبلیغاتی به زبانی مشترک داشت که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
آقای علیرضائی در بخش‌هایی از صحبت خود به این موضوع اشاره کردند که صاحبین آژانس‌ها و کسب و کارها 2 دغدغه اصلی و البته مشترک دارند. یکی از این دغدغه‌ها انتخاب رسانه برای تبلیغات با حداکثر بازدهی است و دیگری کانتنت یا همان محتوا برای اثربخشی بیشتر. در رویداد گذشته نکس‌آپ در خصوص انتخاب رسانه به صورت مفصل صحبت شده و گزارش آن نیز توسط آژانس نکس‌لوکس منتشر شده است. اما منظور از رسیدن به زبانی مشترک به چه معناست؟
فرض کنید محتوای تبلیغاتی در آژانس تبلیغاتی فیکا بعد از داوری، نمره 7 از 10 را دریافت کند. رسیدن به زبان مشترک به معنای آن است که همین محتوا در سایر آژانس‌های تبلیغاتی بزرگ نیز همان نمره را به دلایل مشابه دریافت کند و حتی توسط مدیران ارشد مارکتینگ در برندها نیز قضاوت برابری داشته باشد.
در ادامه به تفکیک به بخش‌های مختلف این رویداد پرداخته و نکات مهم آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

7 سخنران با 7 نگاه متفاوت

رویداد نکس‌آپ با نقش‌آفرینی 7 آژانس تبلیغاتی بزرگ شامل نکس‌لوکس، فیکا، بادکوبه، ایران نوین، مات، هزار و یک برندینگ و بوم برگزار شد. در این بخش 7 سخنرانی از 7 متخصص انجام‌شده در nex up 2 را زیر ذره‌بین فیکا قرار می‌دهیم. گفتنی است برای دریافت پروپوزال رایگان از آژانس فیکا می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.
https://b2n.ir/proposal2024

 

نگاه امروز به پیام‌های بازرگانی

امین قوام صدری به عنوان مدیرعامل آژانس بادکوبه اولین شخصی بود که به عنوان سخنران در نکس‌آپ 2 به روی صحنه آمد. یکی از نکات بسیار جالب و قابل‌تاملی که ایشان در صحبت‌های خود به آن اشاره کردند عدم توجه نسل جدید به صدا و سیما و این که این نسل صدا و سیما را به عنوان رسانه اصلی خود قبول ندارد بود. در بخش دیگری از سخنرانی، امین قوام صدری نسبت به داشتن "گوشِ فیلی" برای شناخت دقیق و کافی نیازها و حرف‌های مخاطب به منظور خلق محتوایی اثربخش و جذاب تاکید داشت.
همچنین ایشان تاکید داشتند که باید داده‌های بیشتری از طرف تلویزیون در اختیار مشتریان قرار گیرد و در این زمینه، بخش خصوصی باید نقش پررنگی‌تر را ایفا کند.

 

نقش هوش مصنوعی در تولید محتوا

رضا گنجوی به عنوان مدیر استراتژی آژانس ایران نوین در خصوص نقش و اهمیت هوش مصنوعی در تولید محتوا و آینده آژانس‌ها با کمک این ابزار صحبت کرد. ایشان در ابتدا به پیشرفت‌های هوش مصنوعی پرداختند و سپس اشاره داشتند که در پایان سال 2024 میلادی، هوش مصنوعی با هوش انسانی برابری خواهد کرد و بعد از آن وظیفه ما آن است که با هوش مصنوعی برابر شویم!
همچنین رضا گنجوی به لزوم توجه به تغییرات هوش مصنوعی و آپدیت‌هایی که در بازه‌های زمانی مشخص ارائه شده و ممکن است همه چیز را تحت تاثیر قرار دهد هم تاکید کردند.
نسل جدید شاخص‌های اثربخشی تبلیغات
در ادامه رویداد نکس‌آپ 2 که با حمایت مالی فیکا و برندهای بزرگ دیگری همچون رامک، سان‌ استار، طبیعت، بانک ملی و... برگزار شد، سجاد نوری‌زاد به عنوان مدیرعامل آژانس دیساید نکاتی را در خصوص شناسایی محتوای اثربخش ارائه کردند.
ایشان تاکید داشتند که برای سنجش موفقیت تبلیغات تنها نباید به میزان آگاهی‌بخشی توجه کرد و عوامل مهمی دیگری نیز در این ارزیابی دخیل هستند. یکی از روش‌هایی که برای شناسایی محتوای اثربخش مورد استفاده قرار می‌گیرد، Recognition Test است که آقای نوری‌زاد به سه پارامتر مهم این تست، یعنی حجم تداعی، تداعی برند و پیام‌های تداعی‌شده اشاره کردند.


نسل جدید شاخص‌های اثربخشی تبلیغات

 

امیرحسین سرفرازیان، مدیر استراتژی آژانس مات در خصوص دلایل هدر رفتن هزینه‌های تبلیغات صحبت کرده و دادگاهی را نیز به صورت طنز و کنایه‌آمیز برای معرفی متهمین تشکیل دادند. عدم شناخت رسانه، عدم شناسایی مخاطب و محتواهای نامناسب از اصلی‌ترین متهمین این مشکل بودند.
ایشان همچنین اشاره کردند که اکثر کسب و کارها در تبلیغات به سراغ بخش‌های می‌روند که با آن آشنایی دارند؛ در صورتی که ممکن است مشکل دقیقا در بخش مقابل باشد. همچنین امیرحسین سرفرازیان به تغییر هرم سنی نیز اشاره کردند. در حقیقت با وجود آن که جامعه به سمت پیر شدن با نیازهای مرتبط به آن به جلو می‌رود، اما همچنان بسیاری درگیر نسل Z و هیجانات آن هستند.
ایشان همچنین نکات و آمار جالبی را نیز در خصوص صدا و سیما و بینندگان آن ارائه کردند؛ به طور مثال بر خلاف تصور اکثریت جامعه، تهرانی‌ها بیشتر از شهرستانی‌ها بیننده تلویزیون و صدا و سیما هستند.
نکته دیگری که در سخنرانی آقای سرفرازیان به آن اشاره شد آن بود که در حال حاضر محتواهایی با لحن مستقیم، پرتکرار و حاوی فواید مالی و عملکردی، بیشتر در ذهن مخاطب رسوخ می‌کند.


هدررفت نیمی از هزینه‌های تبلیغات!

بابک معدن‌دار، مدیرعامل آژانس بوم در بخش دیگری از رویداد nexup به مفهوم خلاقیت در تبلیغات اشاره داشتند. همچنین ایشان تاکید داشتند که خلاقیت در تبلیغات باید ارزیابی شده و برای این منظور خلاقیت می‌تواند به شاخص‌هایی قابل‌ارزیابی و قابل‌سنجش تقسیم‌بندی شود.
جمله "آمار به معنی بینش نیست" هم نکته جالب و تاثیرگذاری بود که در صورت عدم توجه به آن ممکن است دچار اشتباه و گمراهی شویم.

 

پرورش خلاقیت در محتوا

در ادامه، بابک کاظمی، عضو هیئت مدیره آژانس هزار و یک برندینگ، چالش‌های اصلی فرآیند تصمیم‌گیری مدیران در تبلیغات ایران را مورد بررسی قرار دادند. هدف اصلی بابک کاظمی کمک به ایجاد فرهنگ برندسازی بود و در این زمینه به موارد مهمی اشاره کردند.
ایشان به برخی از اشتباهات رایج مدیران کسب و کار نیز اشاره کردند که در بسیاری از مواقع به دلیل کاهش هزینه‌ها سعی دارند که بعضی از فرآیندها را خودشان پیش برده یا از انجام آن‌ها به دلیل داشتن این تصور که چنین فرآیندهایی تاثیر و نفعی به دنبال ندارند، سر باز می‌زنند.
درک روانشناسی مخاطب و دید و آگاهی عمیق از مشتریان موضوع دیگری بود که بابک کاظمی به آن تاکید داشت. همچنین اشاره شد که در همه موارد، تنها نمی‌توان به آمار رجوع کرد و در بسیاری از مواقع باید بعد انسانی و واقعی افراد و مشتریان را نیز مورد توجه قرار داد که بتوان ارتباطی موثر و طولانی را با آن‌ها ایجاد کرد.

 

چالش‌های تصمیم‌گیری مدیران در تبلیغات

در بخش انتهایی رویداد، رضا نویدی نکو، مدیرعامل آژانس نکس‌لوکس معرفی و تحلیل برترین محتواهای تبلیغاتی کشور در 4 سال اخیر از بین 52 محتوایی که مورد بررسی قرار گرفته بودند را بر عهده داشتند. ارائه آمارهای جالب و دقیق در کنار بیان نکات مهم و کلیدی با تحلیل هر تبلیغ موفق از بخش‌های دیگر سخنرانی رضا نویدی نکو بود.
یکی از نکات بسیار جالب حاصل از تحلیل‌ها، استقبال قابل‌توجه مخاطبین ایرانی از محتواهای طنز با شدت‌های متفاوت بود. در حقیقت سبک طنز سرگرم‌کننده به طور متوسط 43 درصد امتیاز بالاتری را در آزمون‌های Recall Test کسب کرده و هر سه تیزر برتر در سال‌های 1399 تا 1401 نیز از نوع کمدی و طنز سرگرم‌کننده بوده‌اند. ایشان تاکید داشتند که کسب و کارها و آژانس‌های تبلیغاتی نباید به سراغ محتواهایی بروند که در کشورهای دیگر با مخاطبین کاملا متفاوت که دید و طرز تفکر دیگری دارند به موفقیت رسیده است. استفاده از محتواهایی با مضمون رویاپردازانه، ایده‌آل‌گرایی، فانتزی و  بسیار رسمی و... از دیگر مواردی است که در بسیاری از محتواها اثربخش نبوده و مخاطب با آن ارتباط خوبی برقرار نمی‌کند.
آقای نویدی نکو در بخش دیگری اشاره داشتند که میانگین زمان‌ سپری‌شده در تبلیغات به صورت روزانه برای هر فرد 42 دقیقه بوده و میانگین زمان سپری‌شده کل جمعیت ایران در تبلیغات چیزی حدود 20 میلیارد ساعت است.

 

جمع‌بندی

رویداد نکس‌آپ 2 با موضوع تحول تبلیغات با تاکید بر محتوا، برای متخصصین و فعالان این صنعت مهم، رویدادی آموزنده و تاثیرگذار بود که دید مناسبی از شرایط فعلی بازار و خواسته مخاطبین را در اختیار آن‌ها قرار داد. در این مطلب سعی شد خلاصه‌ای از این گردهمایی آموزنده و جذاب از دید آژانس فیکا ارائه شود. لازم به ذکر است که به مناسبت برگزاری این رویداد، آژانس فیکا تا آخر خرداد ماه به تمامی کسب و کارهایی که قصد دارند تبلیغات و فروش خود را متحول کرده و با قدرت بیشتری پا به عرصه رقابت بگذارند، مشاوره رایگان را ارائه می‌دهد.
برای کسب اطلاعات بیشتر  و دریافت راهنمایی با شماره‌های زیر تماس بگیرید.
02691015019
09385051029

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری