عکاسی تبلیغاتی چیست؟

عکاسی تبلیغاتی چیست؟

یکی از روش های ابداعی و خلاقانه برای معرفی محصول به مشتریان، عکاسی تبلیغاتی است. این هنر، نه تنها نیازمند مهارت و تخصص فنی است، بلکه به ابداع و خلاقیت نیز وابسته است. شناساندن محصول و خدمات و ویژگی‌های آن‌ها مهم‌ترین هدف پشت عکس‌های تبلیغاتی است

  • اشتراک گذاری
  • 1402/09/22
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه
  • 140 بازدید

در دنیای پرپیچ و خم و شلوغ تبلیغات، عکاسی تبلیغاتی نقش بسیار مهمی را در معرفی برند به شکلی مطلوب ایفا می‌کند. این هنر، نه تنها نیازمند مهارت و تخصص فنی است، بلکه به ابداع و خلاقیت نیز وابسته است. استفاده از عکاسی برای تبلیغات می‌تواند در زمینه‌های مختلفی در نظر گرفته شود و امروزه شرکت‌های بسیاری از این طریق محصولات و خدمات خود را به مشتریان ارائه می‌کنند. به طور کلی مخاطب با تصاویر ارتباط بهتری را برقرار می‌کند و همین عامل باعث شده که استفاده از عکاسی رواج بیشتری بین برندهای مختلف و حتی بزرگ دنیا پیدا کند. در ادامه در خصوص این نوع خاص از تبلیغات بیشتر صحبت می‌شود.

عکاسی تبلیغاتی چیست

عکاسی تبلیغاتی چیست؟

به شکلی ساده، عکاسی تبلیغاتی شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از عکس‌های به‌‌دست‌آمده برای اهداف تبلیغاتی استفاده می‌شود. شناساندن محصول و خدمات و ویژگی‌های آن‌ها مهم‌ترین هدف پشت عکس‌های تبلیغاتی است. عکاسی تبلیغاتی را باید هنری دانست که از ترکیب مهارت‌های فنی عکاس با خلاقیت ، تصاویری زیبا و جذاب ایجاد می‌کند. چنین تصاویری نقش بسزایی در جذب مخاطبان و ایجاد ارتباط عاطفی با آن‌ها دارند.

اهمیت و نقش عکاسی تبلیغاتی در صنعت تبلیغات

عکاسی تبلیغاتی، نقش پررنگی در موفقیت کمپین تبلیغاتی دارد. تصاویر زیبا و خلاقانه‌ای که توسط عکاسان حرفه‌ای ثبت می‌شوند، مخاطبان را به خود جذب کرده و انگیزه آن‌ها برای خرید محصول یا استفاده از خدمات را افزایش می‌دهند. به همین دلیل هم است که شرکت‌های بزرگ دنیا تا این حد به این جنبه از تبلیغات روی آورده‌اند و وقت و هزینه زیادی را صرف آن می‌کنند. علاوه بر جلب توجه مخاطبین، این شاخه از تبلیغات برای شناخته‌ شدن برند نیز کاربرد بسیار خوبی دارند. با کمک همین تصاویر می‌توان هویت و شخصیت برند را به نمایش گذاشت و تصویری شفاف و واضح از برند و نحوه فعالیت آن را در ذهن افراد به وجود آورد.

اهمیت عکس های تبلیغاتی

تاریخچه عکاسی تبلیغاتی؛ ریشه‌ها و آغاز

عکاسی تبلیغاتی به عنوان هنری نسبتاً تازه از دهه‌های اخیر به وجود آمده است. اما ریشه‌های این هنر به دوره‌های قدیمی‌تری از تبلیغات باز می‌گردد. در آغاز، تصاویر تبلیغاتی به صورت ساده و بدون هیچگونه فیلترها و افکت‌های ویژه‌ای ایجاد می‌شدند. اما اکنون با کمک نرم افزارهای حرفه‌ای، طراحان عکس‌ها را به شکل تصاویر جذاب و خیره‌کننده درمی‌آورند. البته همچنان سادگی یکی از موارد مهمی است که بسیاری از برندهای بزرگ از آن پیروی کرده و حتی در صورت استفاده از به‌روزترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات و برنامه‌ها، این اصل مهم را فراموش نمی‌کنند.

مهارت‌ها و ویژگی‌های عکاس تبلیغاتی حرفه‌ای

عکاس تبلیغاتی حرفه‌ای نه تنها باید از تکنیک‌های عکاسی آگاهی داشته باشد، بلکه باید دیدگاه خلاقانه و استعداد هنری قوی‌ای هم داشته باشد. ایده عکاسی تبلیغاتی یکی از مهم‌ترین بخش‌های این فرآیند است که عکاس با شناخت دقیق هدف و موقعیت، باید ایده‌های جذاب و کاربرپسندی را ارائه کند. مهارت در کنترل نور، انتخاب فوکوس و زمینه‌سازی تصاویر نیز از مهارت‌های اساسی دیگری است که عکاس باید از آن‌ها برخوردار باشد.

فنون و تکنیک‌های عکاسی تبلیغاتی

فنون عکاسی تبلیغاتی از نورپردازی بادقت تا استفاده از فیلترها و افکت‌های ویژه متنوع است. نورپردازی صحیح احساسات و جذابیت تصاویر را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. همچنین، استفاده هوشمندانه از فیلترها و افکت‌ها به تصاویر زنده‌ای طبیعی و جذابیت می‌بخشد. رنگ‌ها نیز قدرت این را دارند که نتیجه نهایی را کاملا متحول کنند. استفاده از ترکیب رنگ‌هایی که با برند و هویت آن در ارتباط هستند یکی از راهکاری حرفه‌ای و اصولی به شمار می‌روند. از جمله تکنیک‌های دیگر برای عکس‌های تبلیغاتی باید به عناصر تصویرسازی همچون خطوط، اشکال، فرم‌ها و... اشاره کرد.

همچنین تجهیزات عکاسی تبلیغاتی نیز تاثیر بسیار زیادی در نتیجه نهایی دارد. هر چه از تجهیزات بهتر و حرفه‌ای‌تری استفاده شود، روند کار آسان‌تر شده و نتیجه نیز به هدف طراح نزدیک‌تر می‌شود.

انواع عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی می‌تواند شامل انواع گوناگونی باشد؛ هر کدام از این انواع نیازمند تخصص و دانش خاصی در زمینه خود هستند. در زیر به برخی از انواع عکاسی تبلیغاتی اشاره می‌شود.

عکاسی محصول

شاید رایج‌ترین نوع عکاسی تبلیغاتی، همین عکاسی محصول باشد. در این نوع، ویژگی‌ها و مزایای محصولی خاص از دریچه لنز دوربین به مخاطب نمایش داده می‌شود. ممکن است برای عکاسی محصول از استودیو و فضاهای بسته کمک گرفته شود یا آن را در فضاهای باز عکسبرداری کرد.

عکاسی مد

برای نمایش لباس‌ها و آرایش و دیگر تجهیزات جانبی، عکاسی مد بسیار کاربردی است. از این تصاویر می‌توان در مجلات، وبسایت‌ها و همچنین شبکه‌های اجتماعی برای معرفی برندی خاص استفاده کرد.

عکاسی غذا

این نوع از تبلیغات نیز کاربرد بسیار زیادی را داشته و شرکت‌های مختلف برای ترغیب مشتریان به تجربه جدیدترین تولیدات آن‌ها، از تصاویری استفاده می‌کنند که با احساسات مخاطب گره بخورد.

عکاسی سفر

برای معرفی مکان و جای خاصی، استفاده از تکنیک عکسبرداری بسیار موثر است. مکان‌های دیدنی، مناظر جذاب، فرهنگ و رسوم مردم و... از لنز دوربین‌ها در اختیار سایر افراد قرار می‌گیرد.

تاثیر عکس تبلیغاتی بر کسب و کار

چالش‌های موجود در عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی با چالش‌ها و مسائل مختلفی همراه است. از مسائل اخلاقی و حقوقی تا چالش‌های فنی و خلاقیت، هر کدام از این موارد نیازمند برخورد هوشمندانه و مهارت فنی از سوی عکاسان و طراحان هستند. یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها، مطابقت نتیجه نهایی با نیازهای برند است. عکاس و طراح باید بتواند به بهترین شکل ممکن در عکسی خاص، هدف و هویت برند را به تصویر بکشد. از این رو بهتر است پیش از هر گونه اقدام، جلسات و هم‌فکری‌های لازم در این زمینه شکل بگیرد.

نکاتی برای عکاسی تبلیغاتی حرفه‌ای

برای تبلیغات مؤثر، عکاسان نه تنها باید از تکنیک‌های عکاسی آگاهی داشته باشند، بلکه باید از خلاقیت بالا و دانش در مورد روندهای بازار نیز برخوردار باشند. اصول عکاسی تبلیغاتی شامل موارد مهمی است که برای حرفه‌ای‌تر شدن در آن نیاز به آشنایی با آن‌ها وجود دارد. در زیر به برخی از نکات مهمی که در نتایج انتهایی نقش پررنگی دارند اشاره می‌شود.

  • رعایت کپی رایت: سعی کنید ایده جدیدی را به کار بگیرید؛ استفاده از ایده دیگران در صورتی که مخاطب با آن ایده از قبل آشنا بوده باشد اثر منفی ایجاد می‌کند. همچنین اگر قصد استفاده از تصویرهای دیگران را دارید، اطمینان حاصل کنید که اجازه استفاده را دارید؛
  • ارتفاع تصاویر: ارتفاع در عکاسی تبلیغاتی اهمیت زیادی دارد. استفاده از تصویر با ارتفاع کم کیفیت پایینی را به نمایش می‌گذارند؛
  • وضوح تصاویر: برای بهتر دیده شدن نیاز است که تصویر هم کیفیت و وضوح مناسبی داشته باشد. اگر تصویر کیفیت لازم را نداشته باشد بدون شک آن تبلیغ با شکست روبرو می‌شود؛
  • اندازه تصاویر: بسته به این که قصد دارید از تصویر نهایی در چه پلتفرمی استفاده کنید، اندازه آن نیز باید متفاوت باشد. به طور مثال برای صفحات وب تصاویر کوچک‌تر هم باعث دید بهتری می‌شوند و هم سرعت بارگذاری را بالا می‌برند؛
  • زمینه: زمینه تصویر باید از چیز دیگری خالی باشد؛ پس‌زمینه‌های ساده یا تک‌رنگ ایده بسیار خوب و موثری هستند؛
  • جزئیات: در چنین عکس‌هایی جزئیات نقش بسیار پررنگی دارند. باید به بهترین نحو ممکن جزئیات را به تصویر بکشید و از آن‌ها به عنوان عامل تاثیرگذار استفاده کنید.

جمع‌بندی

دنیای تبلیغات امروز بسیار شلوغ و پر رفت‌ و آمد است. بسیاری از روش‌های عجیب و غیرمنطقی برای جلب توجه مخاطب استفاده می‌کنند و افراد با مشاهده چنین مواردی ممکن است دید منفی کلی نسبت به تبلیغات پیدا کنند. از این رو و با توجه به کم‌حوصله‌تر شدن مخاطبین هدف، شرکت‌های بزرگ از راه‌های ساده و سریع برای جلب توجه مشتریان استفاده می‌کنند. یکی از بهترین راه‌ها استفاده از تصویر و عکاسی است. عکاسی تبلیغاتی می‌تواند تنها با تصویری مشخص، هدف و پیام چند دقیقه ویدیو یا چندین خط متن را به مخاطب انتقال دهد. در این مطلب نگاهی به نکات مهم و ترفندهای این روش تبلیغاتی انداخته شد که با استفاده از آن‌ها تاثیرگذاری روی مشتریان و ترغیب آن‌ها برای اقدام سودمند بیشتر خواهد شد.
 

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری