مارکت پلیس marketplace چیست؟

مارکت پلیس marketplace چیست؟

منظور از مارکت پلیس، سایت هایی است که در آنها، تعداد زیادی از فروشندگان اقدام به ساخت پروفایل کرده و محصولات خود را از طریق این وبسایت مارکت پلیس به فروش میگذارند. در ایران تعداد سایت های مارکت پلیس معتبر انگشت شمار است، اما این تعداد به زودی افزایش خواهد یافت. در این مقاله به معرفی بهترین و بزرگترین مارکت پلیس های ایرانی میپردازیم.

  • اشتراک گذاری
  • 1402/10/27
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه
  • 97 بازدید

مارکت پلیس مکانی است که در آن فروشندگان زیادی محصولات مختلف خود را به فروش می‌رسانند. در چنین فروشگاه‌هایی می‌توانید هر آن چه که به دنبال آن هستید را تهیه کنید. این شاید تعریفی اولیه و ساده برای چنین فروشگاه‌هایی باشد؛ اما این ایده با گذشت زمان بسیار گسترش یافته است. امروزه ما شاهد حضور مارکت پلیس‌های فیزیکی و آنلاین هستیم؛ انواع آنلاین این فروشگاه‌ها همواره در حال افزایش است. بنابراین اگر به آن دست پیدا می‌کنید باید همه چیز را به طور کامل درک کنید. اگر قصد دارید در این خصوص اطلاعات کاملی در اختیار داشته باشید، ما در این مقاله نکات جامع و مهمی را در اختیار شما قرار می‌دهیم که با اطلاع از آن‌ها دید بسیار بهتری نسبت به چنین بازارهایی پیدا خواهید کرد.

تعریف مارکت پلیس

پیش از هر چیزی قصد داریم تعریفی مناسب و کامل از مارکت پلیس را ارائه کنیم. مارکت پلیس‌ها مکان‌هایی هستند که در آن محصولات بسیار متنوعی توسط فروشنده‌های زیادی به فروش می‌رسد. در حقیقت در این نوع بازار فروشنده‌ها می‌توانند محصولات خود را به فروش رسانده و مشتریان هم می‌توانند کالا‌ها و خدمات مد نظر خود را خریداری کنند. صاحبان مارکت پلیس‌ها مبالغ مشخصی را در نظر می‌گیرند که فروشندگان و تولیدکنندگان مختلف می‌توانند با پرداخت آن‌ها، محصولات و تولیدات‌شان را در معرض دید مشتریان زیادی قرار دهند.

شاید بتوان سوپر مارکت‌ها را یکی از ساده‌ترین انواع مارکت پلیس‌ها دانست که در آن برندها و کارخانه‌های بسیاری محصولات خود را به فروش می‌رسانند. اما اکنون مارکت پلیس‌های آنلاین مورد توجه بسیاری از مشتریان و البته صاحبان کسب و کارها قرار گرفته است. مارکت پلیس‌های آنلاین، پلتفرم‌هایی مبتنی بر اینترنت هستند که در آن‌ها چندین خریدار و فروشنده به تجارت و خرید و فروش کالاهای گوناگون می‌پردازند.

بسیاری از مارکت پلیس‌ها خودشان هیچ تولید یا موجودی خاصی ندارند و تنها فضایی را ایجاد کرده‌اند که فروشندگان در آن محصولات خود را به فروش برسانند و در این حالت کار صاحبان مارکت پلیس‌ها تنها مدیریت خواهد بود. مثال‌های بسیاری در سطح جهانی و داخلی وجود دارد که در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها نیز پرداخته خواهد شد.

مزایا و معایب مارکت پلیس را بشناسید

مارکت پلیس‌ها و به خصوص نوع آنلاین آن‌ها زندگی ما را بسیاری ساده‌تر کرده‌اند؛ تنها کافی است به این فکر کنید که در مدت اخیر چند مورد از خریدهای خود را از این طریق انجام داده‌اید یا چند بار غذایی را در پلتفرم‌های موجود سفارش داده‌اید. با این وجود این به معنای بی‌عیب و بدون مشکل بودن این بازارها نیست و در کنار مزایای خوب، معایبی نیز برای آن‌ها وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مزایای مارکت پلیس ها

مزایای مارکت پلیس‌ها 

  • سرعت بخشیدن در خرید و فروش کالاها و خدمات و همچنین راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر کردن آن‌ها
  • به فروشندگان و تولیدکنندگان اجازه می‌دهد که خود را به خوبی به مشتریان بشناسانند
  • تجارت 7/24 در انواع آنلاین آن امکان‌پذیر است
  • مشتریان می‌توانند با مقایسه قیمت‌ها با بهترین قیمت ممکن خرید کرده و از تخفیف‌های دوره‌ای نیز بهره‌مند شوند
  • ساخت مارکت پلیس آنلاین ساده است

معایب مارکت پلیس‌ها

  • سختی در مدیریت آن به خصوص در انواع بزرگ‌تر
  • پیش‌بینی کیفیت محصولات یا خدمات سخت است
  • فروشندگان گاهی از آزادی کامل برخوردار نیستند
  • رقابت شدید

انواع مارکت پلیس‌های آنلاین

به دلیل رونق و گستردگی مارکت‌ پلیس‌های آنلاین در این بخش به معرفی انواع آن‌ها پرداخته می‌شود. این بازارها بسته به مخاطب هدف معمولا به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • تجارت به تجارت (B2B)
  • مصرفی (B2C)
  • همتا به همتا (P2P) یا مشتری به مشتری (C2C)

همچنین بر اساس آن که چه چیزی در مارکت پلیس به فروش می‌رسد، 3 نوع دیگر نیز برای آن تعریف می‌شود که شامل مارکت پلیس آنلاین محصول، خدمات و اجاره است.

مارکت پلیس B2B

در این نوع مارکت پلیس که نوعی بازار آنلاین به شمار می‌رود، شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف تولیدات یا خدمات خود را با دیگر کسب و کارها مبادله می‌کنند. این نوع بازار به عنوان بازار عمده‌فروشی نیز شناخته می‌شود. در این نوع، هم خریداران و هم فروشندگان، سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری در نظر گرفته می‌شوند. تعداد فروش‌ها در B2B کم است، اما هر فروش معمولا شامل محصولات و کالاهای زیادی است.

مارکت پلیس B2C

بازار B2C یا همان بازار مصرفی نوع دیگری از مارکت پلیس است که در آن کسب و کارها و شرکت‌های مختلف، محصولات و خدمات خود را بدون هیچ واسطه‌ای به مشتریان می‌رسانند. این نوع بازار تحت عنوان خرده‌فروشی نیز شناخته می‌شود. B2C را باید رایج‌ترین و محبوب‌ترین نوع از تجارت الکترونیک نیز به شمار آورد. تعداد فروش در این نوع بازار نیز بسیار بالا است.

مارکت پلیس P2P یا C2C

مارکت پلیس همتا به همتا نیز نوع دیگری از مارکت پلیس‌های آنلاین است که افراد در آن برای خرید و فروش محصولات و خدمات خود با هم ارتباط می‌گیرند. در این بازار دخالت فرد سومی وجود ندارد. در حقیقت تجارت و معامله‌ها در این جا بین مشتریان صورت می‌گیرد و از این رو به بازار C2C یا مشتری به مشتری هم معروف است. در اینجا لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که برخی شرکت‌ها ممکن است بیشت یک یا حتی هر سه مدل بازار را تحت پوشش خود قرار دهند. به طور مثال شرکتی مثل آمازون هر سه نوع مارکت پلیس را در اختیار دارد و به همین دلیل در بررسی‌ها و مشاهدات خود نباید دچار تردیدی شوید.

مارکت پلیس آنلاین محصولات

مارکت پلیس آنلاین محصولات مرسوم‌ترین و رایج‌ترین نوع در چنین بازارهایی است. در حقیقت این نوع انواع محصولات و کالاهای فیزیکی، مجازی یا جتی قابل‌دانلود به فروش می‌رسد و مشتریان می‌توانند در میان انبوه کالاها، گزینه مد نظر و مناسب خود را پیدا کنند.

مارکت پلیس آنلاین خدمات

این نوع بازار که سریع‌ترین رشد را نیز در بین سایر انواع دارد مربوط به فروش خدماتی همچون اشتراک‌های دیجیتال، آموزش و... است.

مارکت پلیس آنلاین اجاره

همانطور که از نام این نوع مشخص است، در آن به اجاره دادن محصولات، اقامت‌گاه‌ها و مکان‌های مختلف پرداخته می‌شود.

معروف‌ترین مارکت پلیس‌ها در جهان

برای آشنایی بیشتر شما با مارکت پلیس، در این بخش به معرفی معروف‌ترین و بزرگ‌ترین مارکت‌ پلیس‌های جهانی پرداخته می‌شود. بدون شک market place آمازون یکی از معروف‌ترین شرکت‌های فعال در این دسته است. در مجموع آمازون دارای 16 مارکت پلیس مختلف است که فروشندگان و مشتریان را در بسیاری از کشورهای دنیا به یکدیگر متصل می‌کند. در یک جمله باید گفت تقریبا هر چیزی که به دنبال آن باشید در آمازون پیدا خواهید کرد!

Ebay نیز از دیگر مارکت پلیس‌های بسیار معروف در جهان است که ماهانه بازدید بسیار زیادی از آن صورت می‌گیرد. در این پلتفرم نیز می‌توان انواع محصولات و خدمات مختلف را پیدا کرد. Shopee نیز دیگر مارکت پلیس معروف جهانی است که در سال 2015 راه‌اندازی شد. این مجموعه در ابتدا پلتفرم C2C بود اکنون به بازار B2C گسترش یافته که در کشورهای بسیاری خدمات خود را ارائه می‌کند.

معروف‌ترین مارکت پلیس‌های ایرانی

در ایران نیز مارکت پلیس‌های زیاد و البته موفقی وجود دارند که بسیاری از ما تجربه حداقل یک بار استفاده از خدمات آن‌ها را داریم. بدون شک نام دیجی کالا در صدر معروف‌ترین و شاید محبوب‌ترین مارکت پلیس‌های ایرانی قرار می‌گیرد. در ابتدا دیجی کالا خود به ارائه و فروش محصولات مختلف می‌پرداخت؛ اما بعد از مدتی با تبدیل شدن به مارکت پلیسی معتبر و بزرگ، کسب و کار خود را بسیار گسترش داد و پلتفرمی امن و بسیار کاربردی را برای کاربران ایرانی به وجود آورد. اکنون هر نوع کالا یا محصولی که فکرش را بکنید در دیجیکالا قابل‌خریداری است!
با سلام نیز از دیگر مارکت‌ پلیس‌های معروف ایرانی است که به فروش انواع پوشاک و لوازم مد می‌پردازد. بازار، دیوار، اسنپ فود، فیدیبو و... را نیز باید در لیست بزرگ‌ترین مارکت پلیس های ایرانی قرار داد. پلتفرم‌هایی که به خوبی نیاز مشتریان را درک کرده و روند خرید و بهره‌مندی از خدمات مختلف را بسیار راحت‌تر و البته سریع‌تر کرده‌اند. 

جمع‌بندی

در این مطلب نگاهی به مارکت پلیس، تعریف، انواع و برخی از نمونه‌های داخلی و خارجی آن انداختیم. مارکت پلیس‌ها مکان‌های بسیار محبوبی برای کاربران و مشتریان هستند و استقبال شدید افراد از این فضاها به خوبی این مورد را اثبات می‌کند. همچنین به دلیل استقبال بسیار خوب مشتریان، این برای کسب و کارها و شرکت‌های مختلف نیز فرصت بسیار خوبی است که خدمات و محصولات خود را در چنین فضایی به فروش برسانند.

همچنین اگر قصد راه‌اندازی چنین پلتفرم‌هایی را دارید، باید حتما در نظر داشته باشید که رقبای بسیار قدرتمندی در این زمینه برای‌تان وجود دارد و باید با بررسی دقیق بازار و ارائه مزایای اختصاصی و ویژه نگاه‌ها را به سمت خود برگردانید. ما در آژانس برندینگ و دیجیتال مارکتینگ فیکا، آماده هرگونه خدمت‌رسانی به کسب و کارهای محترم در زمینه‌هایی همچون استراتژی محتوا، بازاریابی، تبلیغات و... هستیم. کافیست با ما از طریق راه‌های ارتباطی موجود در وبسایت در تماس باشید و پاسخ خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنید.
 

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری