مراحل ساخت، طراحی و راه اندازی کمپین

مراحل ساخت، طراحی و راه اندازی کمپین

طراحی کمپین راهی فوق‌العاده برای رساندن پیام به مخاطبین بوده و اطلاع از چگونگی ساخت و راه‌اندازی کمپین‌ها اولین قدم در ورود به دنیای جذاب و رقابتی تبلیغات است.

  • اشتراک گذاری
  • 1402/10/11
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه
  • 124 بازدید

برنامه بازاریابی موفق به شما کمک می‌کند که به اهداف فروش خود برسید یا حتی از آن‌ها فراتر هم بروید. همچنین طرح‌ها و کمپین‌های برنامه‌ریزی‌شده می‌توانند مشتریان بالقوه را به مشتریانی وفادار برای برندتان تبدیل کنند. کمپین‌‌های تبلیغاتی را باید بخش جدایی‌ناپذیری از رشد هر شرکت و کسب و کاری دانست که می‌توانند به شکل‌های گوناگونی مورد استفاده قرار بگیرند. در طراحی کمپین باید به این موضوع توجه داشته باشید که از نوع و مدلی بهره بگیرید که مختص کسب و کارتان بوده و امکان رسیدن به اهدف‌تان را فراهم کند. در ادامه به چگونگی ساخت، طراحی و راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی اشاره می‌شود.

آشنایی با کمپین بازاریابی

تعریف کمپین

پیش از پرداختن به نحوه طراحی کمپین بازاریابی، به تعریف این نوع کمپین‌ها می‌پردازیم. کمپین بازاریابی، رویکرد و نگرشی از بازاریابی استراتژیک است که به منظور ارتقا و دستیابی به هدف محصول یا خدمات خاصی از شرکت‌ها از طریق روش‌های مختلف انجام می‌گیرد. هدف نهایی هر کمپین تبلیغاتی و بازاریابی، جذب مشتریان جدید و افزایش درآمد است. با این حال، هدف از طراحی کمپین ممکن است ایجاد سرنخ، آگاهی‌بخشی نسبت به برند توسعه به بازارهای جدید و... باشد. در نهایت کمپینی را کمپین موفق بازاریابی می‌نامند که به اهداف مد نظر آن رسیده باشد.

کمپین‌ها می‌توانند در انواع مختلفی طبقه‌بندی شوند که مهم‌ترین آن‌ها در زیر آورده شده است:

  • رسانه‌های سنتی
  • بازاریابی محصول
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی
  • نمایش تبلیغات
  • سئو
  • بازاریابی محتوا
  • روابط عمومی
  • شریکی

6 گام برای طراحی کمپین تبلیغاتی

برای ساخت کمپین تبلیغاتی باید مطابق با برنامه و اهداف مشخصی پیش بروید. در ادامه 6 گام مهم در ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی معرفی شده است.

مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی

تعیین هدف و بودجه

​​​​اولین قدم در طراحی کمپین فروش، تعیین دقیق هدف و بودجه است. هدف ممکن است آگاهی بیشتر مخاطبین نسبت به برند یا جذب مشتری بیشتر باشد. سپس بر اساس این هدف باید منابع مورد نیاز را بررسی کرده و بودجه دقیقی را مشخص کنید. بسیاری این عقیده را دارند که شرکت‌ها می‌توانند بین 2 تا 20 درصد از فروش پیش‌بینی‌شده را برای فرآیندهای بازاریابی خود هزینه کنند. این که چه میزان بودجه‌ای را برای این منظور در نظر می‌گیرید، به هدف و وسعت کسب و کارتان بستگی دارد.

تعیین مخاطب هدف

یکی از موارد بسیار مهم در طراحی کمپین های تبلیغاتی، تعیین مخاطب هدف است. بعد از تعیین هدف و بودجه، باید بدانید که قرار است کمپین را برای چه کسانی ارائه دهید؛ محصول یا خدمات شما برای کدام دسته از جامعه مناسب‌تر بوده و جذابیت بیشتری برای آن‌ها دارد؟ بدون شک هر چه مخاطبین هدف را دقیق‌تر مشخص کنید، بازده سرمایه‌گذاری نیز بالاتر خواهد بود.

ساخت پیام

از دیگر مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی باید به ساخت پیام اشاره شود. در این مرحله سازمان‌ها باید پیامی مرتبط با محصول و خدمات و همچنین مخاطبین خود ایجاد کنند که بالاترین تاثیر را روی آن‌ها داشته باشد. در زمان ساخت پیام کمپین خود، حتما به مشکل و نیاز مشتریان توجه کنید و سعی کنید با مطرح کردن آن‌ها و همچنین راه‌حل‌هایی که برای این مشکلات در نظر دارید، تاثیرگذاری بیشتری را داشته باشید. در ساخت پیام به 3 مورد توجه داشته باشید؛ اولین مورد توجه به احساسات مخاطب برای برانگیخته کردن او است. باید نشان دهید که آن‌ها را درک کرده و مشکل آن‌ها را کاملا متوجه می‌شوید.

در ادامه باید این اطمینان را به وجود بیاورید که محصول و خدمات شما برای مشتریان مفید و اثربخش هستند. در نهایت نیز باید به پیام و هدف خود اعتبار ببخشید. اعتبار بخشیدن می‌تواند از طرق مختلف انجام شود و باعث تقویت باور مشتری نسبت به محصول و همچنین توجیه خرید می‌شود. بیان موفقیت‌های کمپین‌های مشابه، استفاده از افراد معروف و... از راهکارهای مناسب برای این منظور هستند.

انتخاب رسانه برای انتقال پیام

حال زمان آن رسیده که رسانه و پلتفرم مشخصی را برای اشتراک‌گذاری کمپین مشخص کنید. به طور مثال اگر مخاطبین شما در محدوده سنی پایین‌تری قرار دارند، بهترین راه استفاده از رسانه‌های اجتماعی است. البته این مرحله تا حدود زیادی به بودجه شما نیز بستگی دارد؛ چرا که هر چه بودجه بیشتری داشته باشید، راه‌های ارتباطی بیشتری را هم برای انتقال پیام در اختیار خواهید داشت.

طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ یکی از محبوب‌ترین راه‌هایی است که برندهای معتبر دنیا از آن استفاده می‌کنند. البته همچنان روش‌های سنتی همچون تهیه بنرها و بیلبوردها نیز توسط بسیاری از شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته مهم برای تعیین این مرحله، توجه به مخاطب هدف و پیامی است که قصد انتقال آن را دارید.

اجرای کمپین

اگر تا به این مرحله همه چیز به بهترین شکل ممکن جلو رفته باشد، این مرحله ساده‌ترین مرحله از طراحی کمپین است. مطابق با برنامه زمان‌بندی مناسب، کمپین‌ها را اجرا کرده و منتظر نتایج و بازخوردها باقی بمانید.

تحلیل و بررسی نتایج

در انتهای بحث آموزش کمپین تبلیغاتی، باید به مرحله مهم تحلیل و بررسی اشاره کنیم. در اینجا، از تمام آن چیزی که از طریق آمار به دست خواهد آمد، شگفت‌زده خواهید شد. این نتایج به سازمان‌تان کمک می‌کند که بدانید کدام اهداف بازخورد بهتری را داشته و کدام کانال و راه ارتباطی بهترین تاثیر را روی مخاطبین داشته است. هر چه اطلاعات بیشتری داشته باشید، برای تغییرات بهتر آماده خواهید شد.

نمونه طراحی کمپین تبلیغاتی

در بخش پایانی این مطلب قصد داریم چند نمونه کمپین فروش را مورد بررسی قرار دهیم. اطلاع از این که برندهای موفق چگونه توانسته‌اند با خلاقیت‌شان مخاطبین را درگیر کنند، می‌تواند دید بسیار بهتری در اختیار برندهای نوظهوری قرار دهد که قصد ورود به چرخه رقابت تبلیغاتی را دارند. یکی از کمپین‌ها معروف و بسیار موفق، کمپین just do it کمپانی نایکی است. شرکت نایکی این شعار را برای طراحی کمپین خود در سال 1988 انتخاب کرد و هنوز هم بخش جدایی ناپذیری از هویت این برند را تشکیل می‌دهد. شعاری که باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و انگیزه مخاطب هم می‌شود. 

هدف کمپین

کمپین تبلیغاتی real beauty کمپانی Dove نیز یکی از معروف‌ترین کمپین‌هایی است که باید به آن اشاره شود. هدف این شرکت از اجرای چنین کمپینی ارتباط بیشتر با خانم‌ها، به عنوان غالب‌ترین مشتریان آن‌ها بود. در حقیقت آن‌ها می‌خواستند معیارهای زیبایی را با چالش روبرو کرده و اعتماد به نفس بیشتری را برای کسانی ایجاد کنند که احساس زیبایی کاملی را نداشتند. از دیگر نمونه کمپین‌های موفق دنیا می‌توان به کمپین share a coke کوکاکولا، آیا پپسی خوب است از شرکت پپسی، Get a Mac اپل و... اشاره کرد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله مربوط به موفق ترین کمپین‌های تبلیغاتی ایران و جهان را مطالعه کرده و اطلاعات جالبی را از نحوه به‌کارگیری خلاقیت برای تبلیغات به دست بیاورید.

کمپین تبلیغاتی، کلیدی برای قفل کسب و کار شما

کمپین‌ها با هدف ارائه محصولات، خدمات و... در قالب پیام‌هایی جذاب و تاثیرگذار ایجاد می‌شوند. شرکت‌های بسیاری از کمیپن‌های تبلیغاتی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند، اما همه آن‌ها به آن چه که در ذهن دارند نمی‌رسند. دلیل آن نیز نداشتن برنامه مشخص و عدم پیشروی مطابق با مراحل مشخص و تعیین‌کننده طراحی کمپین است.
مجموعه فیکا با بهترین روش‌های طراحی و اجرای انواع کمپین، آماده خدمت‌رسانی به کسب و کارهایی است که به دنبال دیده شدن و حضور پرقدرت در بازار رقابتی امروز هستند. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
 

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری