موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک، گرافیک به همراه حرکت است. موشن گرافیک ها برای تبلیغات، توضیحات و اشتراک‌گذاری اطلاعات کاربرد دارند.

  • اشتراک گذاری
  • 1402/09/14
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه
  • 147 بازدید

موشن گرافیک را باید راهی برای برقراری ارتباط موثر با مخاطب و عمق بخشیدن به موضوعات دانست. موشن گرافیک‌های برای تبلیغات، توضیحات و اشتراک‌گذاری اطلاعات کاربرد دارند. هر بخشی از ویدیو، از داستان و سناریو تا طراحی‌های تصویری، کاملا به هم در ارتباط بوده و هماهنگ هستند. آن‌ها باید یکدیگر را تکمیل کرده و به صورت متوالی برای ایجاد محتوایی منحصر‌به‌فرد عمل کنند. ما در این مطلب در خصوص این موضوع و موارد مهم مرتبط با آن توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد و سپس با استفاده از این داده‌ها، می‌توانید دید بهتری را در زمینه تولید محتواهای تصویری به دست بیاورید.

پیشنهاد می‌کنیم در صورت علاقه، حتما تا انتها همراه فیکا باشید.

موشن گرافیکتعریف موشن گرافیک

در ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم که موشن گرافیک چیست؟ معنی موشن گرافیک، گرافیک به همراه حرکت است؛ اما متن در آن به عنوان بخش اصلی عمل می‌کند. در اواسط قرن بیستم بود که با ظهور این تکنیک، رشته طراحی گرافیک دچار تحولات زیادی شد. از زمان ورود موشن گرافیک و رواج آن، همواره بحث‌های زیادی در خصوص تفاوت و مرز آن با انیمیشن وجود داشته است که در این مطلب نگاهی مختصر به این موضوع نیز خواهیم داشت.

باید گفت استفاده از موشن گرافیک، یکی از راهکارهای بسیار موثر و اثربخش در زمینه جذب و ارتباط با مخاطب است. و می‌توان پیام‌های طولانی و گاه پیچیده را در قالبی ساده و کاملا قابل‌فهم ارائه کرد. طراحان در فرآیند، تصاویر و گرافیک‌های مختلف را به حرکت درآورده و از آن برای کاربردهایی همچون تبلیغات، معرفی محصول و بیان اطلاعات و داده‌ها استفاده می‌کنند.

کاربردهای موشن گرافیک چیست؟

استودیوهای فیلمسازی از دهه 1950 میلادی به سایت موشن گرافیک‌ها روی آوردند و از آن برای عناوین فیلم‌ها استفاده کردند. این بخش نه تنها فهرست اسامی بازیگران و تمامی عوامل را نمایش می‌داد، بلکه حس و فضای فیلم را نیز از طریق رنگ‌ها، متن و نوع تصویرسازی منتقل می‌کرد. اکنون علاوه بر این زمینه، موشن گرافیک در بسیاری از موارد دیر هم کاربرد دارد. در زیر انواع موشن گرافیک و کاربردهای آن معرفی شده‌اند.

کاربرد موشن گرافیک

عناوین و تیتراژ فیلم‌ها

یکی از قدیمی‌ترین کاربردهای موشن گرافیک در زمینه عنوان فیلم و تیتراژ آن‌ها است. این کاربرد همچنان نیز وجود داشته و رفته رفته خلاقیت و موارد جالب‌توجه بیشتری را مشاهده می‌کنیم. کافیست نگاهی به فیلم‌ها و سریال‌های جدید بیندازید!

تبلیغات برای جذب مشتری

با توجه به این که پیرامون همه ما تبلیغات بسیار زیاد و گاه خسته‌کننده‌ای وجود دارد که هیچ توجهی به آن‌ها نیز نمی‌کنیم، بسیار مهم است که از راه‌های خلاقانه، مخاطبین را هدف قرار داده و محصولات و خدمات مشخصی را به آن‌ها ارائه دهیم. ساخت موشن گرافیک یکی از بهترین راه‌ها برای معرفی خدمات به مخاطب است. به شرط به کارگیری خلاقیت‌های جسورانه‌تر و تعاملی‌تر، استفاده از موشن گرافیک تاثیر بسیار زیادی در پیشبرد اهداف مجموعه خواهد داشت.

محتوای سرگرم‌کننده

بسیاری از محتواهای سرگرم‌کننده که در شبکه‌های اجتماعی با آن روبرو می‌شوید، حاصل همین ترفند گرافیکی است. حتی می‌توان در دل این سرگرمی‌ها، پیام قابل‌فهم و روشنی را نیز به مخاطبین منتقل کرد.

اشتراک اطلاعات

وقتی بخواهید داده و اطلاعاتی را به صورت مستقیم در اختیار کاربر و مخاطب قرار دهید، یکی از راه‌های بسیار سریع و تاثیرگذار ساخت موشن گرافیک است. با ترکیب صدا و تصاویر جذاب، مطلب و پیام در ذهن فرد ثبت شده و ممکن است با دنبال کردن آن مجدد به شما بازگردند!

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک چیست؟

همانطور که گفته شد، مرز باریکی بین انیمیشن و موشن وجود دارد؛ اما تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک در چیست؟ اصلی‌ترین تفاوت این دو، چگونگی بیان موضوع و داستان است. انیمیشن را برای بیان داستانی طولانی که شاید چند ساعت نیز به طول بینجامد انتخاب می‌کنند. اما موشن گرافیک در صورت زمان بردن بیش از حد استاندارد، مزیت و کارکرد خود را از دست خواهد داد. البته به طور کلی، هر روشی که جسم و تصویری را به حرکت در بیاورد، انیمیشن نام می‌گیرد. در حقیقت، اینفوگرافیک‌های متحرک، نمودارهای متحرک و... همگی در زیر مجموعه انیمیشن قرار می‌گیرند که با نام موشن گرافیک به آن‌ها اشاره می‌شود. از این رو باید تفاوت اصلی این دو رو در نحوه بیان داستان و اطلاعات ارائه‌شده در آن دانست.

البته داستان به همین جا ختم نمی‌شود! حتی اگر در مقالات و وبسایت‌های مختلف نیز به دنبال تفاوت این دو بگردید، با پاسخ‌های متناقض زیادی روبرو می‌شوید؛ عده‌ای آن‌ها را کاملا مشابه دانسته و عده دیگر این دو را کاملا متمایز از هم می‌دانند. تنها باید توجه داشته باشید که موشن گرافیک تصاویر ثابتی هستند که حرکت داده می‌شوند، اما انیمیشن مجموعه‌ای از تصاویر متحرک است.

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

روند ساخت موشن گرافیک

در انتها به بررسی روند ساخت موشن گرافیک اشاره می‌کنیم. در ابتدای این فرآیند، لازم است که سناریو مشخصی نوشته شود. در این سناریو پیام مشخصی که مد نظر است به بهترین شکل ممکن بیان شده و همچنین در صورت نیاز، متنی که لازم است توسط گوینده خوانده شود هم مشخص می‌شود. تهیه استوری برد قدم بعدی و مهم در ساخت موشن است. همچنین تصویرسازی مناسب قدم بعدی است که پیش از آغاز طراحی باید در نظر گرفته شود. تصویرسازی می‌تواند هم توسط نویسنده و هم خود طراح صورت گیرد و در مواردی مشورت و هم‌فکری آن‌ها نیز به نتایج موثری منجر می‌شود.

در ادامه طراح باید با کمک نرم افزارهای مختلف، تمامی عناصر بصری لازم و مناسب متن سناریو و تصویرسازی را ایجاد کند. سپس قرار دادن صدا یا زیرنویس روی ویدیو نیز فرآیندهای بعدی هستند که باید صورت گیرند. در انتها باید از ویدیو با فرمت مناسب خروجی دلخواه گرفته شده و در پلتفرم‌های مورد نظر از آن استفاده شود.

جمع‌بندی

رساندن پیام به مخاطب موردی است که بسیاری از سازمان‌ها در آن ناموفق بوده و به همین دلیل هم نمی‌توانند به سود و هدف مد نظر برسند. برای این فرآیند، روش‌های مختلفی وجود دارد و اخیرا سازمان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از تصاویر روشی موثر و بسیار مناسب برای تاثیرگذاری حداکثری است. موشن گرافیک ترفندی رایج و ساده برای درگیر کردن مخاطب با خود است که در صورت رعایت اصول و استانداردها، شما را به انتظارات‌تان خواهد رساند.
برای بهره‌مندی از خدمات مجموعه فیکا همچون ساخت موشن گرافیک و استراتژی محتوا، از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.
 

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری