وردپرس چیست؟

وردپرس چیست؟

وردپرس یک CMS یا یک سیستم مدیریت محتوا تحت وب است که با دارا بودن قابلیت ها و امکانات فوق العاده و راحت، به عنوان یکی از بهترین محیط ها برای طراحی سایت شناخته میشود. این سیستم برای طراحی صفحات از قالب هایی استفاده میکند که به دو روش پیشفرض و اختصاصی الگو دهی میشوند. معمولا شرکت های بزرگ برای خود قالب هایی در وردپرس طراحی کرده و بر اساس آن طراحی سایت انجام میدهند.

  • اشتراک گذاری
  • 1402/11/08
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه
  • 106 بازدید

اگر در فکر طراحی و ساخت وبسایت باشید، به خصوص اگر اطلاعات چندانی نیز در این زمینه در اختیار نداشته باشید، احتمالا با چالش‌های عجیب و بزرگی روبرو می‌شوید که حتی ممکن است شما را از داشتن وبسایت نیز منصرف کنند! اما با توجه به اهمیت داشتن وبسایت برای هر کسب و کار، نباید به هیچ عنوان این فرصت را از دست بدهید. خوشبختانه روش‌های زیاد و متنوعی برای طراحی سایت وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از ابزار وردپرس است. در این مطلب قصد داریم به طور کامل در خصوص جنبه‌های مختلف طراحی سایت با وردپرس و چگونگی آن صحبت کرده و اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم.

وردپرس چیست؟

به صورت کلی وردپرس، سیستم مدیریت محتوا (CMS) است که قابلیت ساخت و طراحی وبسایت را فراهم می‌کند. قالب و افزونه‌های متنوعی در این سیستم مدیریت محتوا وجود دارند و از این رو می‌توان هر نوع سایتی را بر حسب تجارت و کاربرد مد نظر در آن طراحی کرد. جالب است که بدانید این سیستم به حدی محبوب و پرکاربرد است که بیش از 35 درصد تمامی وبسایت‌های موجود در سطح وب بر پایه آن ساخته شده‌اند. از ویژگی‌های خوب وردپرس باید به سادگی استفاده از آن اشاره کنیم. به نحوی که در این سیستم بدون داشتن دانش بالا در حوزه کدنویسی می‌توان به انتشار محتوا، مدیریت آن‌ها و همچنین تغییر در بخش‌های مختلف سایت پرداخت.

با توجه به گستردگی وردپرس، اکنون باید آن را چیزی فراتر از سیستم مدیریت محتوا به شمار آورد. این سیستم پلتفرمی ایده‌آل برای سئو است که توسط بیشتر از 10 هزار توسعه‌دهنده نگهداری و به‌روز‌رسانی می‌شود. توسعه‌دهندگان وردپرس همواره در حال تلاش برای بهبود تجربه کاربردی کاربران هستند.

وردپرس چیست

تفاوت WordPress.org و WordPress.com چیست؟

اگر برای طراحی سایت وردپرس، این سیستم را در موتورهای جستجو همچون گوگل جستجو کنید، دو نتیجه مختلف WordPress.com و WordPress.org را می‌بینید. اما تفاوت این دو مورد چیست؟ اگر بخواهید وبسایتی را بسازید که میزبانی آن بر عهده خودتان باشد، باید به سراغ wordpress.org بروید. این سرویس افزونه‌ها و تم‌های متنوعی را نیز ارائه می‌کند که برای ساخت ساختاری اثرگذار و حرفه‌ای امکان استفاده از آن‌ها را خواهید داشت. برای اجرای وبسایت در این بستر به هاست یا سیستم میزبانی و البته دامنه نیاز دارید.

اما در صورت استفاده از wordpress.com نیازی به خرید هاست یا میزبانی وبسایت هم وجود ندارد. چرا که این شرکت خود به عنوان هاست عمل کرده و امکان ساخت وبلاگ به صورت رایگان را ارائه می‌دهد. اگر از این طریق برای ساخت وبسایت اقدام کنید، دامنه وبلاگ‌تان به صورت myblog.wordpress.com ثبت خواهد شد. باید اشاره کرد که این بستر نسبت به wordpress.org دارای محدودیت‌هایی است؛ اما اگر در ابتدای کار هستید و تنها به داشتن وبسایتی برای نوشتن وبلاگ با بودجه محدودی نیاز دارید، wordpress.com گزینه مناسبی برای شروع خواهد بود.

چرا باید از وردپرس برای طراحی سایت استفاده کرد؟

طراحی وب سایت وردپرس، مزایای مختلفی دارد؛ حتی اگر در حال استفاده از دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا باشید، ممکن است با دریافت اطلاعات کامل از مزایای وردپرس، به فکر تغییرات و رفتن به سمت این سیستم محبوب بیفتید. در زیر به مهم‌ترین دلایل طراحی سایت با وردپرس می‌پردازیم.

ویژگی های وردپرس

وردپرس رایگان است

وردپرس سیستمی رایگان است که به کاربران این قابلیت را می‌دهد بدون پرداخت هزینه وبسایت خود را در معرض نمایش قرار دهد. از این رو هزینه طراحی سایت با وردپرس رایگان بوده و شما تنها در صورت نیاز باید هزینه دامنه و هاست را بپردازید. اما تمامی قابلیت‌های دیگر این سیستم که باعث می‌شود بتوانید وبسایت‌تان را شخصی‌سازی کنید، کاملا رایگان است.

انعطاف‌پذیری طراحی

افراد تازه‌کار، ممکن است از وردپرس برای داشتن وبلاگی که در آن به وبلاگ‌نویسی می‌پردازند استفاده کنند. اما وردپرس برای کاربردهای حرفه‌ای‌تر همچون تجارت‌های حرفه‌ای نیز کاملا پاسخگو است. به دلیل همین انعطاف‌پذیری، بسیاری طراحی سایت با وردپرس را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

شخصی‌سازی راحت

طراحی وب وردپرس فرآیندی بسیاری ساده بوده و این اجازه را به کاربران می‌دهد که بدون نوشتن کدهای سخت و سنگین، شخصی‌سازی‌های لازم را انجام دهند. به همین دلیل هم افرادی که با حوزه کدنویسی آشنایی ندارند به راحتی می‌توانند از قابلیت‌های این سیستم بهره‌مند شوند. در ابتدا زمانی که صاحبان وبسایت‌ها قصد تغییرات حتی کوچک در ظاهر وبسایت‌ها را داشتند، مجبور بودند که با توسعه‌دهندگان ارتباط بگیرند. اما اکنون همه چیز راحت‌تر شده است!

وجود تم‌ها و افزونه‌های متنوع و کاربردی

از دیگر مزایای بسیار خوب سیستم مدیریت محتوا وردپرس، باید به وجود تم‌ها و افزونه‌های متنوع اشاره کرد. اکنون تمامی صاحبان وبسایت‌ها به راحتی می‌توانند تم و قالب مد نظر خود را از بین چندین تم آماده وردپرس انتخاب کنند.

علاوه بر این، وردپرس دسته وسیعی از افزونه‌های رایگان و پولی را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد که هر کدام ویژگی و قابلیت خاصی را به وبسایت اضافه می‌کنند. گفتنی‌ است که تم‌ها و افزونه‌ها به راحتی قابلیت شخصی‌سازی را دارند.

ایده‌آل برای سئو

بدون تردید وردپرس پلتفرمی ایده‌آل برای بحث سئو است. این به دلیل آن است که این سیستم با کدهایی نوشته شده که کاملا موردعلاقه گوگل و موتور جستجوی آن است. پس می‌توان انتظار داشت که وبسایت‌های وردپرسی می‌توانند به راحتی رتبه بالاتری را در صفحه نتایج جستجو کسب کنند.

مدیریت پلتفرم آسان

وردپرس از سیستم مدیریت محتوای داخلی و به‌روز‌شده بهره می‌برد؛ این سیستم به کاربران اجازه می‌دهد که به راحتی تم‌ها و افزونه‌ها را از داشبورد سیستم به‌روز کنید. در حقیقت خود این سیستم اعلانی را مبنی بر وجود به‌روزرسانی برای بخشی خاص نمایش می‌دهد و سپس می‌توان به راحتی آن را به‌روز کرد. وردپرس اپلیکیشن موبایلی مخصوصی را نیز ارائه کرده که با استفاده از آن می‌توان به مدیریت داشبورد پرداخت.

امنیت بالا

باید گفت مزیت دیگر طراحی سایت با وردپرس، امنیت بالای آن است. این سیستم نسبت به سایر پلتفرم‌ها و نرم افزارها، امنیت بالاتری دارد. پشتیبانی بیش از 10 هزار توسعه‌دهنده که تمام زمان و تلاش خود را برای افزایش ایمنی این سیستم صرف می‌کنند، به کاربران اطمینان می‌دهد که از هر گونه مشکل در این زمینه در امان خواهند بود و اطلاعات وبسایت آن‌ها در اختیار افراد سودجو قرار نخواهد گرفت.

چگونگی ساخت و طراحی سایت با وردپرس

وردپرس، محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا است؛ راحتی در استفاده و انعطاف‌پذیری بالا باعث شده که بسیاری از کسب و کارها بتوانند وبسایتی را برای رفع بخشی از نیازهای خود ایجاد کنند. اما اگر می‌خواهید در مورد چگونگی طراحی سایت با وردپرس بدانید و به دنبال طراحی حرفه ای سایت با وردپرس هستید، در ادامه ما به صورت مرحله به مرحله به شما می‌گوییم که چه فرآیندهای برای این کار مورد نیاز است.

مراحل ساخت سایت با وردپرس

انتخاب بستر وردپرس

در ابتدای کار باید از بین بستر WordPress.org و WordPress.com، یکی را بر حسب نیاز و شرایط خود انتخاب کنید. پیش‌تر در خصوص تفاوت این دو نیز صحبت شد.

تعیین دامنه و هاست

در مرحله بعدی طراحی سایت حرفه ای وردپرس نوبت به تعیین دامنه و هاست می‌رسد. برای تصویرسازی بهتر، دامنه را به عنوان آدرس خانه خود در نظر بگیرید؛ این گونه است که افراد می‌توانند وبسایت شما را در اینترنت پیدا کنند. اما ارائه‌دهنده هاست به مانند خانه شما است؛ دقیقا جایی که فایل‌های وبسایت در آن ذخیره می‌شوند. بدون هاست، سایت، فضایی روی سرور برای زندگی نخواهد داشت! خوشبختانه در این زمینه مراکز و شرکت‌های زیادی به ارائه خدمات می‌پردازند.

نصب وردپرس

اگر از ارائه‌دهنده هاست خارج از وردپرس خدمات می‌گیرید، باید ابتدا CMS را نصب کرده که دامنه جدید خود را به وبسایت متصل کنید. البته باید گفت برخی ارائه‌دهندگان هاست مانند WP Engine یا Kinsta نیازی به طی کردن این مرحله ندارند؛ چرا که آن‌ها به طور خاص برای وردپرس ساخته شده و به صورت خودکار آن را برای شما نصب می‌کنند.

انتخاب تم و پیکربندی

در ادامه طراحی سایت با وردپرس، باید تم و ظاهر سایت را مشخص کنید. هر تم و قالب دارای طرح‌بندی‌ها و رنگ‌ها و فونت‌ها مخصوص به خود است که امکانات شخصی‌سازی خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در ابتدا، وردپرس به صورت خودکار، تم پیش‌فرضی را اعمال می‌کند که تقریبا ساده و یکدست است. شما می‌توانید از همان تم استفاده کنید؛ اما بازدیدکنندگان وبسایت‌تان احتمالا تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت. قالب وردپرس سفارشی، چه پولی باشد و چه رایگان، وبسایت‌تان را برای مشتری جذاب و حرفه‌ای خواهد کرد.

تعداد زیادی تم و قالب رایگان و پولی برای استفاده شما وجود دارد که می‌توانید بر حسب سلیقه و نوع کسب و کارتان از آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر تم، می‌توان صفحات را با استفاده از ابزاری همچون Elementor نیز سفارشی کنید.

برای یافتن تمی که بهترین کارکرد را برای شما دارد، به داشبورد مدیریت وارد شوید. سپس روی Appearance و Themes کلیک کنید. حال در اینجا تعداد زیادی قالب پیش روی‌تان قرار می‌گیرد که شاید کار انتخاب را هم سخت‌تر کند!

افزودن صفحات و مطالب

زمانی که محتوا را به وبسایت وردپرسی اضافه کنید، معمولا به صورت پست و صفحه نمایش داده می‌شود. پست‌ها برای وبلاگ‌ها و نمونه‌ کارها کاربرد دارند؛ چرا که به طور خودکار جدیدترین محتوای وبسایت را در بالای لیست قرار می‌دهند. صفحات نیز ثابت هستند؛ به همین دلیل است که بیشتر برای صاحبان مشاغل جذابیت دارند. این باعث می‌شود که محتوای اضافه‌شده در همان مکان خود باقی بماند. اضافه کردن این موارد به راحت‌ترین شکل ممکن از طریق داشبورد وردپرس امکان‌پذیر است.

شخصی‌سازی وبسایت

فراتر از انتخاب تم و قالب، راه‌های دیگری هم برای شخصی‌سازی بیشتر وبسایت شما وجود دارد. به طور مثال می‌توان عنوان سایت را تغییر دارد. برای این کار از طریق داشبورد مدیریت به بخش تنظیمات و قسمت عمومی رفته و سپس در این صفحه عنوان و برچسب وبسایت را اضافه کنید. سایر اطلاعات همچون ایمیل، منطقه زمانی و... نیز در این بخش قابل‌تغییر هستند.

همچنین ایستا یا پویا بودن صفحات را نیز می‌توانید از بخش خواندن در تنظیمات تغییر دهید. صفحات ایستا همواره مطالب یکسان و ثابتی را نمایش می‌دهند؛ اما در صورت انتخاب صفحات پویا، در زمان‌های مختلف و برای هر کاربر، مطالب متفاوتی به نمایش در می‌آید.

علاوه بر این می‌توانید برای وبسایت خود، نوار پیمایش نیز مشخص کنید. با تعیین فهرست و زیرفهرست‌ها به کاربران تجربه راحت‌تر و سریع‌تری را هدیه کنید.

نصب افزونه‌ها

یکی از ویژگی‌های بسیار کاربردی وردپرس، وجود افزونه‌های مختلف و کاربردی است. افزونه‌ها ابزارهایی هستند که قابلت‌های خاصی را به وبسایت وردپرسی اضافه می‌کنند. جالب است که بدانید بیش از 55 هزار افزونه برای وردپرس طراحی شده است. بسیاری از این افزونه‌ها به صورت رایگان ارائه می‌شوند و برای برخی دیگر باید هزینه‌های را هم پرداخت کنید.

به طور مثال HubSpot یکی از کاربردی‌ترین افزونه‌های وردپرس است. با این افزونه می‌توان انواع پاپ آپ و چت زنده را به سایت اضافه کرد. TablePress، Weglot و... از دیگر افزونه‌های بسیاری کاربردی هستند که هر کدام ویژگی خاصی را ارائه می‌کنند.

برای استفاده و نصب افزونه‌ها به بخش Plugins یا افزونه‌ها در داشبورد مدیریت بروید. در این بخش تمامی افزونه‌هایی که روی وبسایت‌تان نصب هستند نیز به نمایش در می‌آیند. نکته مهم آن که حتما بعد از نصب افزونه باید آن را فعال کنید؛ در غیر این صورت افزونه روی وبسایت راه‌اندازی نخواهد شد.

بهینه‌سازی برای افزایش سرعت

کاربران دوست دارند در وبسایتی سریع و حرفه‌ای به مشاهده مطالب موردعلاقه‌شان بپردازند. بنابراین تعجبی ندارد که اگر بارگذاری صفحات وبسایتی بیش از اندازه طول بکشد، کاربران به سرعت سایت دیگری را انتخاب کنند.

خوشبختانه روش‌های زیاد و تاثیرگذاری نیز برای افزایش سرعت وبسایت وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. حتی در این بخش افزونه‌های خوبی نیز طراحی شده‌اند که امکان بهره‌مندی از آن‌ها هم وجود دارد. افزونه راکت یا WP Rocket یکی از افزونه‌های بسیار قدرتمند و کاربردی برای این منظور است که سرعت وبسایت شما را تنها با چند کلیک ساده سریع‌تر می‌کند.

در حقیقت این افزونه با فعال کردن کش وبسایت، سرعت آن را افزایش می‌دهد. به طور مثال برخی از قابلیت‌های وبسایت همچون فونت، لوگو و... در تمامی صفحات یکسان هستند؛ بنابراین مرورگر با اولین مراجعه کاربر به وبسایت چنین اطلاعاتی را ذخیره کرده و دیگر لازم نیست در تمامی صفحات مجدد همه آن‌ها دانلود شوند.

وردپرس یکی از بهترین CMS ها برای طراحی سایت

سیستم‌های مدیریت محتوا نقش بسیار پررنگی در مدیریت و پیشبرد وبسایت‌ها دارند؛ یکی از محبوب‌ترین و بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا، وردپرس نام دارد. رایگان بودن بسیاری از قابلیت‌های این سیستم موردی است که آن را نسبت به سایرین متمایز می‌کند. همچنین راحتی کار با وردپرس باعث شده که درصد بسیار زیادی از وبسایت‌های جهان بر پایه این سیستم ساخته شده باشند. در این مطلب سعی کردیم شما را بیشتر با طراحی سایت با وردپرس آشنا کنیم؛ به خصوص اگر در ابتدای مسیر باشید و بخواهید وبسایت مخصوص خود را طراحی کنید، آگاهی از مزایای وردپرس ممکن است شما را ترغیب به استفاده از آن کند!

کسب و کارهای محترم این فرصت را دارند که برای بهره‌مندی از خدماتی همچون طراحی سایت، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، استراتژی برند و محتوا و... با آژانس تبلیغاتی فیکا در ارتباط باشند.

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری