تبلیغات دیجیتال چیست و چه اهمیتی در دنیای امروز دارد؟

تبلیغات دیجیتال چیست و چه اهمیتی در دنیای امروز دارد؟

تبلیغات دیجیتال مجموعه ای از اقداماتی است که در فضای آنلاین و دیجیتال به منظور معرفی برند و خدمات آن صورت میگیرد. با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و افزایش استفاده افراد از وسایل دیجیتال، این سبک تبلیغات در حال تبدیل به یکی از بهترین روش ها برای معرفی محصول است.

  • اشتراک گذاری
  • 1402/08/20
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه
  • 129 بازدید

از آغاز تجارت تا به امروز، تبلیغات همواره نقش مهمی در توسعه کسب و کارها ایفا کرده‌اند. با گسترش فناوری ورود اینترنت به زندگی روزمره ما، روش‌های تبلیغات نیز تغییر کرده و به شکلی جدید و نوین، به نام تبلیغات دیجیتال، ظهور پیدا کرده‌اند. در این مقاله، به بررسی عمیق اهمیت این نوع از تبلیغات و تأثیرات قابل‌توجه آن در کسب و کارها خواهیم پرداخت. از این رو اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید، توصیه می‌کنیم حتما تا پایان با ما همراهی کنید.

تعریف تبلیغات دیجیتال

در ابتدای مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که تبلیغات دیجیتال چیست و چه تعریفی برای آن وجود دارد؟ تبلیغات دیجیتال که از آن با نام تبلیغات آنلاین نیز یاد می‌شود، نوعی از بازاریابی است که توسط مجموعه‌ها و شرکت‌های مختلف به منظور تبلیغ و معرفی برند، محصول یا خدمات از طریق راه‌های دیجیتال استفاده می‌شود. این نوع تبلیغات شامل اقدامات مختلف در مرورگرهای اینترنت، صفحات شبکه‌های اجتماعی، برنامه ها و... است. همچنین با گسترش دنیای دیجیتال، گزینه‌های بیشتری برای ارتباط برندها با بازار و مشتریان فراهم می‌شود.

پس در تعریف کلی هر گونه اقدامی که در فضای آنلاین و دیجیتال به منظور معرفی برند و خدمات آن صورت گیرد، تبلیغ دیجیتال نامیده می‌شود. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و در اختیار بودن ابزار ارتباطی مختلف برای مردم این روش، روشی بسیار هوشمندانه و موثر است. چرا که بسیاری از ما ساعات زیادی از روز را در فضای دیجیتال و آنلاین به سر می‌بریم و این بهترین فرصت برای کسب و کارهاست که محصولات خود را درست پیش چشم ما نمایان کنند.

البته با توجه به گستردگی این موضوع و وجود تبلیغات آنلاین بسیار زیاد، کاربران در بسیاری از مواقع آن‌ها را نادیده گرفته و حتی آزاردهنده می‌دانند. اینجاست که باید با خلاقیت و استفاده از روشی موثر ذهن مخاطب را کنترل کرد.

تعریف تبلیغ دیجیتال

مزایا و اهمیت تبلیغات دیجیتال در دنیای مدرن

بعد از آن که دریافتیم تبلیغات دیجیتال مارکتینگ چیست، حال به بررسی مزایا و تفاوت‌های آن با تبلیغات سنتی می‌پردازیم. در ادامه به مهم‌ترین موارد در این خصوص اشاره می‌شود.
تبلیغات دیجیتال به عنوان ابزاری قدرتمند برای ارتقای نام تجاری، جذب مشتریان و افزایش فروش در دنیای مدرن اهمیت بسیاری دارد. این روش نه تنها امکان دسترسی به مخاطبان به شکل راحت‌تر و گسترده‌تر را فراهم می‌کند، بلکه این امکان را نیز به کسب و کارها می‌دهد که ارتباط نزدیکتری با مشتریان برقرار کنند.

یکی از اصلی‌ترین تأثیرات تبلیغات دیجیتال بر کسب و کارها، افزایش فروش و درآمد آن‌هاست. این تبلیغات می‌توانند به صورت مستقیم و در کمترین زمان ممکن محصولات و خدمات را به مشتریان معرفی کنند و در نتیجه، فروش را افزایش دهند. یکی از بهترین مزایای این دسته از تبلیغات، امکان مشخص کردن گروه مخاطب هدف است. به طور مثال در تبلیغات سنتی، ویدیویی تهیه شده و در تلویزیون به نمایش در می‌آمد، اما صاحبین کسب و کار اطلاعی نداشتند که دقیقا چه مخاطبی قصد دارد تبلیغ آن‌ها را مشاهده کند. اما حال این فرصت وجود دارد که با انتخاب دقیق پلتفرم، دقیقا همان مخاطب مد نظر را هدف قرار داد.

فرض کنید شرکتی مشغول تولید لوازم ورزشی است؛ چه دلیلی دارد که این برند هزینه زیادی برای تبلیغ محصولات خود برای افرادی را داشته باشد که اصلا ورز نمی‌کنند! به جای این که پلتفرم‌هایی همچون وبسایت‌های ورزشی، برنامه‌های تناسب اندام و... بهترین محل برای دیده شدن این برند هستند. علاوه بر این در تبلیغات مدرن آنلاین امکان نظارت و کنترل همیشگی وجود دارد و دیگر به مانند گذشته لازم نیست مدتی صبر کرد که نتایج نهایی پدیدار شوند. این باعث می‌شود در صورت نقص و اشتباه، به سرعت نسبت به اصلاح آن‌ها اقدام کرد.

در مجموع تبلیغات دیجیتال امکان ارتقاء دیدپذیری برند را فراهم می‌کنند. از طریق وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی و ایمیل‌ها، برند می‌تواند پیام‌ها و محتواهای خود را به مخاطبین منتقل کرده و شناخت برند را در ذهن مردم بهبود بخشد و همچنین مشتریان جدیدی را برای خود به وجود آورد.

اهمیت تبلیغ دیجیتال

انواع تبلیغات دیجیتال

تبلیغات دیجیتال دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام کاربرد و ویژگی خاص خود را دارد. در زیر به رایج‌ترین انواع تبلیغات دیجیتال اشاره می‌شود.

تبلیغات نمایشی

در تعریفی ساده هر نوع تبلیغ تصویری یا صوتی که در فضای آنلاین دیده می‌شود، نوعی تبلیغ نمایشی است. در حقیقت این نوع تبلیغ، رایج‌ترین نوع تبلیغ در فضای دیجیتال نیز است. تبلیغات نمایشی یا همان بنری، می‌توانند به صورت ثابت، متحرک یا تعاملی باشند. هزینه چنین تبلیغاتی نیز معمولا به صورت کلیکی یا هر هزار بار نمایش محاسبه می‌شود.

تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی را باید یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین انواع دانست. چرا که تبلیغ‌‌دهنده تنها در ازای مقدار کلیک که احتمال بسیار زیاد از طرف جامعه هدف انجام می‌شود هزینه پرداخت می‌کند. البته یکی از معایب این روش آن است که به صورت قطعی به خرید و اقدام موثر از طرف مشتری منجر نمی‌شود. در حقیقت بعد از کلیک از طرف کاربر، او به وبسایت شما منتقل می‌شود و حال خودتان وظیفه متقاعد کردن او را به شکل مستقیم بر عهده خواهید داشت.

تبلیغات گوگل

از محبوب‌‌ترین راه‌ها برای تبلیغات باید به موتور جستجو گوگل اشاره کنیم. این نوع همان متنی است که در بالا و پایین نتایج جستجو کاربران ظاهر می‌شود. این روش بر اساس کلمه کلیدی است و در صورت استفاده صحیح بسیار پربازده خواهد بود. البته برای نمایش تبلیغ برندتان در نتایج گوگل باید در مزایده گوگل ادز شرکت کرده و در آن برنده شوید.

تبلیغات همسان

در این نوع تبلیغ، تصاویر دقیقا مطابق با شکل و ظاهر وبسایت یا اپلیکیشن تبلیغ‌کننده روی وبسایتی که تبلیغ در آن انجام می‌شود به نمایش در می‌آید. این باعث می‌شود کاربر دید سریع و کلی از فضای برند و شرکتی که محصول یا خدمات آن را مشاهده می‌کند داشته باشد.

تبلیغات درون اپلیکیشن

با توجه به گسترش اپلیکیشن‌های موبایلی و استفاده زیاد کاربران از آن‌ها، یکی از بهترین راه‌ها برای معرفی برند، به کارگیری اپلیکیشن‌ها برای تبلیغات است. در این حالت تبلیغ به شکل بنر یا متن نمایش داده می‌شود و در ازای آن باید به سازنده اپلیکیشن هزینه پرداخت شود.

تبلیغات ویدیویی

همانطور که از نام این نوع مشخص است، چنین تبلیغاتی بر پایه ویدیو هستند. به طور مثال پیش یا در میان محتواهای ویدیویی مختلف می‌توان از این روش برند یا محصولی را تبلیغ کرد. جالب است که بدانید طبق بررسی‌ها حدود 78 درصد از کاربران فعال در فضای اینترنت هر هفته به مشاهده ویدیوهای آنلاین می پردازند و این یعنی فرصتی ایده‌آل برای نمایش خدمات برند! از زیرمجموعه‌های تبلیغات ویدیویی باید به تبلیغات همسان، پیش‌نمایشی، بینابینی و جایزه‌ای اشاره کرد.

تبلیغات ریتارگتینگ

در انتها نیز به معرفی مدل ریتارگتینگ می‌پردازیم. ریتارگتینگ مختص کاربرانی است که قبلا از وبسایت و برند شما دیدن کرده‌اند. همه ما این تجربه را داشته‌ایم که با مراجعه به وبسایتی مشخص پیامی مبنی بر استفاده سایت از Cookie دریافت می‌کنیم. این کوکی‌ها اقدامات و فعالیت‌های کاربر را زیر نظر گرفته و با رفتن به سایت‌های دیگر تبلیغاتی را نمایش می‌دهد که افراد را ترغیب به بازگشت دوباره کند.

اهمیت کلیک در تبلیغات دیجیتال

جمع‌بندی

به طور خلاصه، تبلیغات دیجیتال به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای بازاریابی در دنیای مدرن، نقش اساسی در رشد و توسعه کسب و کارها ایفا می‌کنند. با استفاده هوشمندانه از این ابزارها و انجام تحلیل‌های دقیق، هر کسب و کار می‌تواند به اهداف خود در جذب مشتریان، افزایش فروش و ارتقاء نام تجاری دست یابد. در واقع باید گفت هر کسب و کاری برای باقی ماندن در چرخه رقابت، ملزم به استفاده از چنین راهکارهایی است که بتواند همچنان به جذب مشتریان جدید و حفظ کاربران قبلی ادامه دهد.

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری