لوگو تایپ چیست؟

لوگو تایپ چیست؟

لوگو تایپ یکی از انواع لوگو است که متن در آن حرف اول را می‌زند. در تعریف کلی، کلمات، حروف و تصاویری که برند را به مخاطب معرفی می‌کنند همگی تحت عنوان لوگو شناخته می‌شوند. اما آن دسته از لوگوهایی که بر پایه متن طراحی شده و از حروف و کلمات مختلف شکل گرفته‌اند، لوگو تایپ نامیده می‌شوند. بسیاری بر این باور هستند که این نوع خاص، شبیه به امضای برند و کسب و کار است.

  • اشتراک گذاری
  • 1402/08/17
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه
  • 153 بازدید

لوگوها ابزاری هستند که به بهترین شکل ممکن هویت برند و کسب و کاری را به نمایش می‌گذارند. در حقیقت ساده‌ترین و سریع‌ترین راه شناخت هر برند از طریق لوگوی آن‌ها است. لوگوها خود به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و هر کدام مزیت و محدودیت خاص خود را دارد. لوگو تایپ یکی از انواع بسیار پرکاربرد و محبوب لوگو است که بیشتر بر پایه متن طراحی می‌شود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ و معتبر جهانی نیز از همین سبک برای ساخت لوگو خود استفاده کرده‌اند.

با توجه به این که افراد مختلف ارتباط بیشتر و موثرتری را با تصاویر و شکل‌ها برقرار می‌کنند، بسیار مهم است که هویت بصری برند را به شکلی مطلوب و تاثیرگذار ایجاد کرد. در ادامه در خصوص لوگوتایپ و نکات مهم آن اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد.

تعریف لوگو تایپ

لوگو تایپ یکی از انواع لوگو است که متن در آن حرف اول را می‌زند. در تعریف کلی، کلمات، حروف و تصاویری که برند را به مخاطب معرفی می‌کنند همگی تحت عنوان لوگو شناخته می‌شوند. اما آن دسته از لوگوهایی که بر پایه متن طراحی شده و از حروف و کلمات مختلف شکل گرفته‌اند، لوگو تایپ نامیده می‌شوند. بسیاری بر این باور هستند که این نوع خاص، شبیه به امضای برند و کسب و کار است.

در لوگوتایپ، چگونگی قرارگیری کلمات، رنگ، فونت و هر آن چیزی که توسط بیننده مشاهده می‌شود اهمیت دارد. به طور مثال با گرد‌تر کردن لبه‌های حروف و به ‌کارگیری رنگ‌های متعدد، حس سرگرم‌کننده بودن به مخاطب منتقل می‌شود. همچنین با استفاده از حروف سیاه یا پررنگ می‌توان قدرت و ثبات را به تصویر کشید. بسیاری از شرکت‌ها نام کامل‌شان را به عنوان لوگو تایپ در نظر می‌گیرند؛ اما بسیاری نیز تنها یک یا دو حرف را برای این طراحی در نظر می‌گیرند. برندهای سامسونگ، اچ پی، نتفلیکس، ایسوس و... را به یاد بیاورید؛ این‌ها بهترین مثال برای استفاده هوشمندانه از کلمات هستند.

برای طراحی این نوع لوگو فضای مناسبی برای خلاقیت و بازی با کلمات و طرح‌ها وجود دارد و باید متناسب با هدف و مخاطبین مد نظر، بهترین ایده را پیاده‌سازی کرد. نامی کوتاه با فونت و طراحی منحصربه‌فرد به شما کمک می‌کند که در بازار رقابتی امروز بهتر دیده شوید.

تاثیر لوگو تایپ بر کسب و کار

مزایا و محدودیت‌های لوگو تایپ

طرح‌های گرافیکی لوگو نقش بسیار مهمی در چگونه به نظر رسیدن برند و شرکت دارند. به‌ کارگیری لوگو تایپ مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می‌شود.

مزایای لوگو تایپ

  • کمک به ایجاد آگاهی از برند
  • باعث می‌شود که نام برند در ذهن مخاطب باقی بماند
  • عدم امکان اشتباه گرفتن لوگو با شرکتی دیگر
  • به مخاطب کمک می‌کند که حدس بزند حوزه کسب و کارتان چیست

محدودیت‌ها و ایرادات لوگو تایپ

  • ممکن است فضای کمتری برای خلاقیت نسبت به دیگر انواع وجود داشته باشد
  • ممکن است برای نام‌های طولانی یا پیچیده مناسب نباشد
  • تلفظ کلمات سخت ممکن است نتیجه بدی به همراه داشته باشد
  • امکان استفاده از آن در هر فضایی وجود ندارد

هر کسب و کاری باید متناسب با شرایط خود و بررسی مزایا و محدودیت‌های این روش تصمیم بگیرد که آیا تایپوگرافی لوگو برای آن‌ها به شکلی مطلوب کار می‌کند یا خیر؟

آشنایی با انواع لوگو تایپ

تا به اینجا متوجه شدیم که لوگو تایپ چیست و چه مزایا و محدودیت‌هایی دارد. اما این دسته از لوگوها، انواع متفاوتی دارند که برای طراحی و استفاده از آن‌ها باید حتما با این دسته‌بندی آشنا باشید. سبک‌های متعددی برای لوگو تایپوگرافی وجود دارد؛ از جمله این سبک‌ها می‌توان به سبک کلاسیک، مدرن، سنتی، فانتزی، دست‌ساز و... اشاره کرد.

یکی از انواع لوگو تایپ وجود یک یا چند حرف از نام برند است. معمولا حروف ابتدایی نام برندها در این نوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهره‌مندی از چند حرف می‌تواند اثرگذاری بسیار بهتری نسبت به استفاده از نام‌های طولانی‌تر داشته باشد. این چند حرف ممکن است دیگر به عنوان نام تجاری برند در نظر گرفته شوند و در بین همه مردم به صورت کامل جا بیفتند. ممکن است برندهایی که در ابتدای مسیر خود قرار دارند، بخواهند نام کامل‌شان را نیز در زیر لوگو تایپ به شکل کامل قرار دهند.پ

انواع لوگو تایپ

آوردن نام کامل در قالب طرح و شکلی خاص نیز نوع دیگری است که طرفداران خاص خود را دارد. به لوگوی سامسونگ دقت کنید که چگونه در اوج سادگی بیشترین اثرگذاری را داشته است. بسیاری نیز تمایل دارند از ترکیب تصویر و کلمات استفاده کنند. این که از چه تصویری در لوگو استفاده شود، تاثیر کامل مستقیمی در چگونگی معرفی برند دارد. تصاویر کاراکترها، تصاویر انتزاعی یا حتی تصاویر حقیقی مواردی هستند که در این زمینه به کار برده می‌شوند. در حقیقت این نوع لوگو را باید ترکیبی از لوگو تایپ و لوگو مارک دانست.

اصول مهم برای طراحی لوگو تایپ

اما برای این که لوگو تایپ به شکلی مطلوب و تاثیرگذار طراحی شود، نیاز است که به اصول و نکات مهمی توجه شود. در زیر به مهم‌ترین این اصول اشاره می‌شود.

خوانایی مناسب

وقتی قصد دارید از کلمات برای معرفی برندتان استفاده کنید، مهم‌ترین عامل خوانایی بالای متن است. اگر مخاطب نتواند کلمات موجود را بخواند، هیچ ارتباطی با برندتان برقرار نخواهد کرد. طراحی باید به نحوی باشد که به سریع‌ترین و راحت‌ترین شکل ممکن کلمات و حروف لوگو خوانایی بالایی داشته باشند.

سادگی را فراموش نکنید

کافی است به لوگو برندهای معتبر و جهانی نگاهی بیندازید؛ در تمامی آن‌ها یک عامل مشترک است و آن سادگی نام دارد. مخاطبین این روزها تمایلی به نگاه کردن و ارتباط گرفتن با تصاویر عجیب و پیچیده ندارند و حتی استفاده از یک حرف با رنگی جذاب تاثیر عجیبی روی آن‌ها می‌گذارد. 

رنگ و فونت مناسب

رنگ و فونت از اصول مهم دیگری است که باید در ساخت لوگو تایپ به آن دقت شود. رنگ‌ها از نظر روانشناختی نیز تاثیر زیادی در ذهن مخاطبین دارد. برخی موارد استفاده صحیح از رنگ‌ها باعث می‌شود آن رنگ به نمادی اصلی برای برند تبدیل شود؛ برند فیسبوک را به یاد بیاورید، قطعا رنگ آبی اولین چیزی بود که به ذهنتان رسید! انتخاب رنگ را می‌توان بر اساس نوع کسب و کار نیز انجام داد و برقراری ارتباط بین این دو نتیجه مطلوبی را در پی خواهد داشت.

در انتخاب فونت نیز می‌توان بر اساس فعالیت برند و کسب و کار عمل کرد. همچنین خلاقیت و منحصربه‌فرد بودن فونت نیز باید حتما مد نظر قرار بگیرد. در واقع باید بین عبارت ساده تایپ‌شده و لوگو تایپ تفاوت وجود داشته باشد.

ساخت نماد

برای آن که جامعه هدف مد نظرتان را تحت تاثیر قرار داده و برندتان را در ذهن آن‌ها تثبیت کنید، بهتر است نمادی را با خلاقیت بالا طراحی کرده و لوگو تایپ را مطابق با آن نماد به گونه‌ای بسازید که یادآور نماد شما باشد. همچنین می‌توان نماد را به صورت مستقیم در لوگو تایپ هم به کار برد. 

اهمیت انتخاب زبان در لوگو تایپ

با توجه به این که این نوع لوگو به طور مستقیم با حروف و کلمات در تماس است، ممکن است برای بسیاری این پرسش به وجود بیاید که آیا زبانی که برای طراح در نظر گرفته می‌شود مهم است؟ برای برندهای جهانی و معروف بسیار مهم است که از زبان انگلیسی برای این منظور کمک بگیرند. اما برندهای داخلی با کمی خلاقیت می‌توانند از زبان فارسی و کلمات آن به بهترین شکل برای تاثیرگذاری روی افراد بهره ببرند. 

البته این به طرز تفکر و اهداف برند نیز بستگی دارد؛ برخی تصور دارند وجود حروف انگلیسی بیانگر پیشرفته و به‌روز بودن برند است و با توجه به این که هدف نهایی آن‌ها جذب مخاطب از تمام دنیا است، انتخاب زبان انگلیسی را ترجیح می‌دهند. برخی نیز با هدف تعامل بیشتر و ایجاد حس تعلق خاطر، به حروف فارسی فکر می‌کنند.

اصول طراحی لوگو تایپ

جمع‌بندی

لوگوها دنیای جذاب و هیجان‌انگیزی دارند که در صورت به کارگیری صحیح، کسب و کارتان را با تغییرات بزرگی روبرو می‌کنند. لوگو تایپ یکی از انواع طراحی لوگو است که در آن از حروف و کلمات به شکلی هوشمندانه برای شناساندن برند استفاده می‌شود. در این مطلب سعی شد در خصوص این نوع طراحی برای لوگوی برند اطلاعات مفید و جامعی ارائه شود. اگر در فکر ساخت لوگو یا بازطراحی برای مجموعه خود هستید، باید با بررسی دقیق نیازها و هدف نهایی‌تان، بهترین تصمیم ممکن را بگیرید. توجه کنید که لوگوی نامناسب دقیقا به اندازه لوگوی اصولی و جذاب تاثیرگذار است؛ اما تفاوت تاثیر در جایی است که چنین نمادی کسب و کارتان را کاملا از رده خارج می‌کند!

در نهایت آژانس خلاقیت، برند سازی و دیجیتال مارکتینگ فیکا، آماده ارائه انواع خدمات به شما عزیزان میباشد. کافیست در بخش فرم درخواست مشاوره، درخواست خود را ثبت نمایید.

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری