طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین به چه معناست؟

طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین به چه معناست؟

طراحان گرافیک برای انتقال پیام‌های خاص و انتقال ایده‌ها و پیام‌های مشخص، از قالب‌های بصری و تصاویری مختلفی استفاده می‌کنند که مخاطب با آن‌ها ارتباط بیشتری برقرار می‌کند و تاثیرگذاری بالایی در ذهن مخاطب خواهند داشت.

  • اشتراک گذاری
  • 1402/09/27
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه
  • 138 بازدید

وقتی به طراحان گرافیکی فکر می‌کنید، چه تصویری در ذهن‌تان نقش می‌بندد؟ افرادی خلاق و شیک‌پوش که تبلت و مداد مخصوص آن را در دست دارند؟ فردی حرفه‌ای و تنها در اتاقی تاریک با سیستمی قدرتمند؟ طراحی گرافیک دقیقا به چه معناست و چه جنبه‌هایی را تحت پوشش قرار می‌دهد؟ طراحان گرافیک به منظور انتقال ایده‌ها و پیام‌های مشخص، از قالب‌های بصری مختلفی استفاده می‌کنند که تاثیرگذاری بالایی در ذهن مخاطب داشته باشد.

به صورت عمومی، انسان‌ها با تصاویر ارتباط بهتری برقرار کرده و از این طریق اطلاعات بیشتری را به خاطر می‌آورند. به همین دلیل استفاده از ترفندها تصویری، ایده نابی برای رسیدن به اهداف است. طراحی گرافیک صنعتی بزرگ است و اگر علاقه‌مند به تبدیل شدن به فردی حرفه‌ای در این شاخه هستید، گزینه‌های بسیاری برای کشف، پیش رویتان قرار دارد. در ادامه به این پرسش پاسخ می‌‌دهیم که گرافیک دیزاین چیست و چه نکات مهمی در خصوص آن وجود دارد.

مفهوم گرافیک دیزاین

گرافیک دیزاین یا طراحی گرافیک چیست؟

طراحی گرافیک را می‌توان هنر و تمرین برنامه‌ریزی و طرح ایده‌ها  تجربیات با استفاده از محتوای بصری تعریف کرد. به زبان ساده‌تر، طراحان گرافیک برای انتقال پیام‌های خاصی از تصاویری استفاده می‌کنند که مخاطب با آن‌ها ارتباط بیشتری برقرار می‌کند. این تصاویر ممکن است به سادگی لوگو برند و عکاسی تبلیغاتی یا به پیچیدگی طراحی صفحه وبسایت باشد. در واقع گرافیک دیزاین به تولیدکننده کمک می‌کند که به طور موثری با مشتری ارتباط بگیرد. چنین پیامی پروژه، رویداد، کمپین یا محصول را معرفی کرده و مخاطب را ترغیب به استفاده از خدمات می‌کند.

شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف از مفاهیم تصویری طراحی گرافیکی به منظور تبلیغ و فروش محصولات و خدمات خود از طریق انتقال اطلاعات پیچیده در قالبی ساده استفاده می‌کنند. این فرآیند در نهایت به توسعه هویت برند و دیگر موارد مرتبط با این زمینه منجر می‌شود.

عناصر گرافیک دیزاین چیست؟

طراح گرافیک با کمک عناصر موجود، محتوای بصری خاصی را خلق می‌کند. این عناصر می‌توانند به شکل‌های مختلفی در کنار هم قرار بگیرند و در نهایت تصویری جذاب و تاثیرگذار را به وجود بیاورند. به برخی از این عناصر در زیر اشاره شده است:

  • رنگ
  • فرم
  • خط
  • شکل
  • اندازه
  • فضا
  • بافت

طراحان گرافیک همچنین باید به برخی اصول طراحی گرافیک پایبند باشند که این اصول مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها هستند که در نهایت به ایجاد ترکیبی جذاب و هنرمندانه کمک می‌کنند. اصولی همچون تعادل، تضاد، تاکید، جنبش، تناسب، ریتم و... مواردی هستند که ابتدا باید توسط طراح درک شده و سپس در پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

عناصر گرافیک دیزاین

یک طراح گرافیک چه وظایفی دارد؟

می‌توان در بخش‌‌های مختلفی از توانایی‌های طراح گرافیک استفاده کرد. این افراد همچنین می‌توانند همزمان روی چند پروژه مختلف کار کرده یا تنها در زمینه خاصی که به آن علاقه دارند کار کنند. در زیر انواع طراحی گرافیکی معرفی شده‌اند.

طراحی سایت

یکی از جنبه‌های بسیار مهم و جذاب گرافیک دیزاین، طراحی وبسایت است. طرحان باید صفحات جذاب و هیجان‌انگیزی را ایجاد کنند که کاربران ارتباط خوبی با آن برقرار کنند. اگر تا به حال به وبسایت‌هایی سر زده باشید که از نظر ظاهر هیچ جذابیتی نداشته یا کاملا آشفته و برهم‌ریخته به نظر می‌رسند، کاملا درک می‌کنید که این فرآیند چه تاثیر عمیقی را در کاربر می‌گذارد.

طراحی تجربه کاربری (UX)

هدف از طراحی وب سایت یا اپلیکیشن‌ها باید استفاده راحت کاربران از آن‌ها باشد. همکاری برنامه‌نویسان و طراحان در این زمینه می‌تواند نتایج بسیار خوبی را به دنبال داشته باشد.

طراحی رابط کاربری (UI)

طراحان رابط کاربری بای در راستای اهداف کلی طراحان تجربه کاربری عمل کنند. این بخش شامل طراحی بصری و چیدمان می‌شود و از این رو طراحان گرافیکی به خوبی می‌توانند نقش خود را در آن ایفا کنند.

طراحی موشن گرافیک

یکی دیگر از جنبه‌های گرافیک دیزاین، طراحی موشن گرافیک است. طراحان در این زمینه، عناصر بصری مختلف را از طریق جلوه‌های ویژه، ویدیو و... زنده کرده و از آن برای برقراری ارتباط با مخاطبین استفاده می‌کنند.

طراحی پوستر

بیلبوردها، منوی رستوران، تابلوها، تبلیغات چاپی و... همگی نیاز به طراحی اصولی و جذاب دارند. طراحی پوستر شاخه دیگری است که طراحان گرافیکی می‌توانند در آن مشغول به فعالیت شده و طرح‌های جدید و خلاقانه‌ای را ایجاد کنند.

ابزارهای مورد نیاز برای گرافیک دیزاین

اما طراحان گرافیکی به چه ابزارهایی نیاز دارند؟ باید گفت که این افراد نیاز به ابزارهای مختلفی برای پیشبرد کارهای خود دارند. نرم افزارهای کامپیوتری رایج‌ترین ابزار برای گرافیک دیزاین به شمار می‌روند. طراحان باید توانایی این را داشته باشند که از نرم افزارهای مخصوص طراحی همچون فتوشاپ و... استفاده کنند. با توجه به این که بهترین نرم افزارهای این دسته مبتنی بر کامپیوتر هستند، آن‌ها باید برای راحتی بیشتر از کامپیوترهای قدرتمند نیز بهره ببرند.

همچنین این طراحان باید بتوانند زمان خود را مدیریت کرده و با مشتریان و مدیران ارتباط برقرار کنند. استفاده از بازخوردها و همکاری گروهی نیز از جمله موارد مهم دیگری است که اهمیت زیادی در بالا بردن کیفیت نهایی کارهای دارند. یکی دیگر از نکات مهمی که باید به آن توجه شود، داشتن نمونه کاری قوی برای نمایش به مشتریان و جلب توجه آن‌ها است.
این افراد همچنین باید با جدیدترین ابزارها آشنا شده و خود را با آخرین تغییرات و امکانات موجود در این تخصص سازگار کنند. 

زیر شاخه های گرافیک

فیکا آماده برای ارائه خدمات

گرافیک دیزاین یا طراحی گرافیک ابزاری است که همه برندها و کسب و کارهای برای باقی ماندن در بازار رقابتی امروزه به آن نیاز دارند. طراحان گرافیکی با تخصص و مهارت خود می‌توانند در شاخه‌های مختلفی به فعالیت پرداخته و به توسعه بخش‌های متعدد سازمان‌ها و کسب و کارها کمک کنند. با توجه به این مورد که تصاویر و جلوه‌های بصری تاثیر بیشتری در مخاطب داشته و باعث ماندگاری برند یا محصولی در ذهن او می‌شود، اهمیت دادن به این حوزه مورد بسیار مهمی است که باید حتما به آن توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

فیکا، با در اختیار داشتن متخصصین حرفه‌ای و ماهر در این زمینه، آماده ارائه انواع خدمات به مشتریان گرامی است. کافی است از طریق راه‌ها ارتباطی با ما در تماس باشید.

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری