هویت بصری چیست و چه تاثیری در برند سازی دارد

هویت بصری چیست و چه تاثیری در برند سازی دارد

هر برندی برای آن که در ذهن مخاطب باقی بماند، دقیقا به مانند هر شخصی که با مشخصه و ویژگی خاصی شناخته می‌شود، نیاز به هویتی مجزا دارد. هویت بصری شامل چندین عنصر گرافیکی و تصویری است که در کنار یکدیگر ارزش‌ها و دیدگاه‌های برند را به تصویر می‌کشند.

  • اشتراک گذاری
  • 1402/08/17
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه
  • 210 بازدید

بگذارید با مثالی در مورد انسان‌ها بحثمان را آغاز کنیم؛ همه ما در زندگی‌مان افرادی را می‌شناسیم که ویژگی خاص و منحصر‌به‌فردی دارند که باعث می‌شود سایر اشخاص آن‌ها را با این ویژگی به خاطر بیاورند. حتی با شنیدن نام آن مشخصه در هر جایی، تصویر و نام آن شخص برایتان تداعی می‌شود. این مشخصه ممکن است مربوط به ظاهر و استایل فرد بوده یا به رفتارها و شخصیت وی برگردد. چیزی که اهمیت دارد آن است که این ویژگی خاص تصویری را در ذهن سایرین ساخته که به هیچ عنوان پاک نمی‌شود.

حال بیایید این موضوع را به برندها و کسب و کارهای مختلف تعمیم دهیم. اگر برندی بتواند هویتی خاص و منحصربه‌فردی را ایجاد کند، باید گفت نیمی از راه موفقیت را پیموده است. هویت بصری مناسب یکی از موارد مهمی است که باید به عنوان اولویت و ارزش در هر استراتژی برندی دیده شود. در صورت موفقیت جذب مشتریان راحت‌تر می‌شود؛ اما در صورت نقص و ضعف در آن، هیچ کس یا حداقل بسیاری از افراد برای کسب و کارتان ارزشی قائل نخواهند بود!

هویت بصری چیست و از چه عناصری شکل گرفته است؟

هر برندی برای آن که در ذهن مخاطب باقی بماند، دقیقا به مانند هر شخصی که با مشخصه و ویژگی خاصی شناخته می‌شود، نیاز به هویتی مجزا دارد. در دنیای امروز که برندهای بسیاری وجود دارند که حتی خدمات کاملا یکسانی را ارائه می‌کنند، چگونه باید هویت برند را ساخت و آن را در ذهن مشتری ثبت کرد؟ استفاده از هویت بصری راهکاری فوق‌العاده موثر و حرفه‌ای به شمار می‌رود.

خدمات هویت بصری شامل چندین عنصر گرافیکی و تصویری است که در کنار یکدیگر ارزش‌ها و دیدگاه‌های برند را به تصویر می‌کشند. بگذارید کمی واضح‌تر بررسی کنیم؛ در مورد خودتان فکر کنید و ویژگی‌های مختلفی که موردعلاقه خودتان هستند و آن‌هایی که از نظر دیگران برجسته‌اند و شما را با آن به یاد می‌آورند بررسی کنید. حتی جنبه‌هایی که موردعلاقه خودتان نیستند نیز بخشی از شخصیت‌تان را می‌سازند و اهمیت دارند. نام و تصویر هر کس مخصوص به اوست و همین باعث تمایز بین افراد می‌شود.

برای آن که برندی تجاری به شکلی مثبت در بین مردم شناخته شود و به موفقیت برسد، باید بهترین ویژگی‌های آن را که مورد توجه مخاطبین قرار می‌گیرد برجسته کرد و آن را به شکلی منحصربه‌فرد جلوه داد. در حقیقت مجموعه جنبه‌هایی که هویت بصری را می‌سازند کاملا فراتر از کارت ویزیت ساده‌ای هستند که مشتریان را به روش زیبایی شناختی سطحی جذب می‌کند. 

به همین سبب هر چه استراتژی بهتر و واضح‌تر باشد، برند فضای بیشتری را در زندگی عادی و روزمره مشتری خواهد داشت. بسیاری از مجموعه‌های بزرگ، هویت بصری خود را به شکلی بهینه توسعه می‌دهند؛ به نحوی که تنها با رنگ‌هایشان توسط مردم شناسایی می‌شوند!

از عناصری که هویت بصری را تشکیل می‌دهند می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوگو
  • تایپوگرافی
  • رنگ
  • نوع تبلیغات
  • عناصر رسانه‌های اجتماعی

هویت بصری چیست چه اهمیتی دارد

اهمیت هویت بصری برای برندها چیست؟

مواردی که می‌گوییم تصور کنید؛ پس زمینه‌ای قرمز با لوگو به صورت نوشته سفید رنگ، یک دایره قرمز در داخل دایره‌ای نارنجی و حرف M زردرنگ در پس‌زمینه قرمز. اگر به کوکاکولا، مسترکارت و مک دونالد فکر کردید، ثابت کردید که سرمایه‌گذاری روی هویت بصری مناسب، استراتژی عالی برای تقویت و شناساندن برند است. البته اگر این اسم‌ها به ذهنتان نیامد، بدون شک با دیدن لوگوی آن‌ها در هر جایی، برندهای گفته‌شده برایتان تداعی می‌شود.

با مثالی از مستر کارت اهمیت هویت بصری برایتان روشن‌تر می‌شود. کارشناسان این شرکت تصمیم گرفتند که بعد از سال‌ها، نام مستر کارت را از لوگو حذف کرده و تنها به دو دایره موجود اکتفا کنند. در حقیقت حذف نام از لوگو استراتژی بود که پس این که آن‌ها متوجه شدند همان هویت بصری شامل دایره‌‌ها نرخ شناسایی برند 80 درصدی را به ارمغان می‌آورد، اتخاذ کردند. مردم تنها با نگاه کردن به عناصر گرافیکی آن را تشخیص می‌دادند و احتمالا پیش‌تر نیز حتی با وجود نام مستر کارت، تنها تمرکز آن‌ها روی اشکال بود.

بهره‌گیری از هویت بصری به دلایل مختلفی اهمیت دارد؛ اما باید گفت اصلی‌ترین دلیل آن این است که به برندها این اجازه را می‌دهد که به صورت تصویری و عملی و در نگاه اول مشخص کنند که دقیقا چه کسی هستند! حال بیایید تصور کنید که برند مک دونالد لوگو یا رنگ منحصر‌به‌فردی نداشته باشد. بدون شک آن‌‌ها در بین رستوران‌های پرشمار این روزها گم شده و فرصت دیده شدن را به دست نمی‌آورند.

تاثیر هویت بصری در برند سازی

نقش لوگو در هویت بصری چیست؟

لوگو برای ثبت تصویری خاص و ویژه از برند در ذهن مخاطب عامل بسیار مهمی است. به همین دلیل در برند بوک هر شرکت و سازمان باید دستورالعمل مشخصی برای طراحی لوگو به منظور بیان اهداف و خدمات به شکلی بهینه وجود داشته باشد. لوگو نمادی است که هر شرکت و برندی را نسبت به دیگران متمایز می‌کند. در ساخت لوگو می‌توان از انواع و روش‌های متفاوتی استفاده کرد. لوگوهای تصویری، لوگوهای مبتنی بر متن یا لوگو تایپ و... مواردی هستند که کاربرد زیادی پیدا کرده‌اند. همچنین در کنار این موارد میتوان از خدمات موشن گرافیک برای بهبود نتیجه استفاده کرد.

لوگوها برای تصویرسازی در ذهن مخاطب و باقی ماندن در حافظه افراد طراحی می‌شوند و به همین دلیل باید سادگی و تاثیرگذاری آن‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

تاثیر رنگ‌ها در هویت بصری

اکنون بسیار بیشتر از گذشته انتخاب رنگ‌ها و استفاده به‌جا و مناسب از آن‌ها اهمیت پیدا کرده است. چرا که تحقیقات و بررسی‌های گوناگون ثابت کرده‌اند که رنگ‌ها تاثیر بسیار زیادی روی مخاطب دارند و حتی تاثیر آن با لوگو برابری می‌کند. مثال واضح آن برندی همچون فیسبوک است که رنگ آبی را به نماد مشخصی برای خود بد کرده است. مثال داخلی این موضوع برند ایرانسل بوده که به خوبی از رنگ زرد برای شناساندن خود بهره گرفته است. 

فرق لوگو با هویت بصری

ممکن است بسیاری لوگو و هویت بصری را با هم اشتباه بگیرند. لازم به ذکر است که لوگو، برند و هویت کسب و کارتان به شمار نمی‌رود. هر کدام از بخش‌های مختلف استراتژی همچون تعیین هویت بصری، طراحی لوگو، انتخاب نام و... نقش مشخصی را داشته و سازمان را به سمت هدف واحدی سوق می‌دهند. این هدف ایجاد تصویری واضح و مثبت در ذهن مخاطب و ماندگاری آن است.

به صورت کلی برند، همان تصور مخاطب و مشتری از کسب و کار و خدمات شما است. لوگو نیز تصویری گرافیکی است که می‌تواند به اشکال مختلف منحصربه‌فرد بودن برند را به تصویر بکشد. لوگو خود یکی از عناصر اصلی هویت بصری است. همچنین هویت بصری مجموعه ابزاری است که به ایجاد تصویری خاص و منحصر‌به‌فرد در ذهن مخاطب می‌انجامد. از این رو برای برندسازی و معرفی کسب و کار به شکلی گسترده، استفاده از همه این عناصر در جای خود ضروری بوده و عدم استفاده از آن‌ها باعث جا ماندن از رقابت با سایر کسب و کارها می‌شود.

کاربرد هویت بصری

جمع‌بندی

در دنیای شلوغ امروز هر جا را که نگاه کنیم برند و شرکتی را می‌بینیم که خدماتی خاصی را برای گروه هدف خود ارائه می‌کند. علاوه بر این که انتخاب برای مشتریان از بین برندهای مختلف سخت و دشوار است، رقابت برای خود برندها نیز با وجود شرکت‌های زیادی که خدمات یکسانی را عرضه می‌کنند چالش‌برانگیز خواهد بود. یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت و معرفی خدمات به نحوی مناسب، ایجاد هویت بصری است. هویت بصری باعث می‌شود که شخصیتی مجزا و انحصاری از سازمان در اذهان عمومی شکل گرفته و این عامل به پیشرفت و بهتر دیده شدن و در نهایت سود بیشتر منجر می‌شود.

شما عزیزان میتوانید برای ارتقا کسب و کار خود، از آژانس خلاقیت و دیجیتال مارکتینگ فیکا کمک بگیرید. کافیست با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و اطلاعات خود را در بخش فرم درخواست مشاوره وارد نمایید.

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری