مزیت رقابتی چیست؟ راه های ایجاد مزیت رقابتی

مزیت رقابتی چیست؟ راه های ایجاد مزیت رقابتی

استراتژی

مزیت رقابتی دقیقا همان چیزی است که شما را نسبت به دیگر رقبای‌تان متمایز می‌کند. بسیاری از مشتریان به دنبال تفاوت‌های جذاب و تاثیرگذار برای جذب شدن به برندها هستند. برای ایجاد این تمایز بین خودتان و سایر رقبا، نیاز به دانش و تجربه بسیاری است و باید ترفند های خاص خود را برای خلق این موضوع داشته باشید.

  • اشتراک گذاری
  • 1402/11/11
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه
  • 111 بازدید

مزیت رقابتی از جمله موارد بسیار مهمی است که میزان درآمد و جذب مخاطبین برندها و کسب و کارهای مختلف تا حد زیادی به آن وابسته است. در واقع این مزیت‌ها به عواملی اشاره دارند که به سازمان اجازه می‌دهند محصولات یا خدمات خود را بهتر یا ارزان‌تر از رقبای‌شان تولید کرده و در اختیار مشتریان قرار دهند. این عوامل باعث می‌شوند که سازمان‌ها در مقایسه با رقبای خود در بازار، فروش بیشتر یا حاشیه سود بالاتری را ایجاد کنند. در این مطلب قصد داریم تعریف کاملی از مزایای رقابتی داشته و همچنین در خصوص چگونگی ایجاد آن‌ها بحث کنیم. پس اگر می‌خواهید در این رابطه اطلاعات بیشتری را کسب کرده و از آن‌ها در جهت بهبود وضعیت کسب و کارتان استفاده کنید، حتما با ما همراه باشید.

مزیت رقابتی

تعریف مزیت رقابتی

به صورت کلی، مزیت رقابتی شرایطی را به وجود می‌آورد که شرکت یا سازمان نسبت به رقبای خود عملکرد بهتری را داشته باشد. چنین مزایایی باید برای ذینفعان ارزشی را به وجود آورده و همچنین ایجاد آن‌ها برای سایرین نیز کار دشوار و پیچیده‌ای باشد. مزایای رقابتی به دلیل نقاط قوت یا شرایط ویژه، ارزش بیشتری را برای شرکت و مالکان آن ایجاد می‌کند. هرچه مزیت رقابتی از پایداری بیشتری برخوردار باشد، خنثی کردن آن برای رقبا دشوارتر خواهد بود. به صورت کلی می‌توان این مزایا را به دو نوع نسبی و متمایز تقسیم‌بندی کرد. 

مزیت نسبی زمانی است که سازمان بتواند محصولات یا خدماتی را با کارایی بیشتر و هزینه کمتری نسبت به دیگر رقبا به تولید برساند.رمزیت متمایز نیز زمانی است که محصولات یا خدمات برند با پیشنهادهایی که رقبای آن ارائه می‌کنند، متفاوت‌تر بوده و برتری قابل‌توجهی داشته باشد. استفاده از فناوری‌های پیشرفته، کارکنان برتر، هویت برند قوی و... همگی محرک‌های چنین مزیتی هستند.

چرا مزیت رقابتی برای یک کسب و کار، دارای اهمیت است؟

صرف نظر از این که چه دستاوردی را هدف قرار داده‌اید، رقابت بسیار شدیدی در بازار شلوغ امروزی وجود دارد؛ از این رو داشتن دست بالا برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر کاملا ضروری است. مخاطبین با توجه به تعدد برندها و سازمان‌هایی که خدمات مشابهی را ارائه می‌کنند، فرصت مقایسه و انتخاب را دارد و اینجاست که اهمیت مزایای رقابتی بیش از پیش نمایان می‌شود. در زیر به مهم‌ترین دلایل اهمیت مزیت های رقابتی اشاره می‌شود.

اهمیت مزیت رقابتی

متمایز شدن

محصول یا خدمات شما باید با ارائه برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد، کیفیت بالا و... در بین رقبای دیگر در بازار متمایز شود. در حقیقت مشتریان نیز به دنبال چیزی کاملا متفاوت هستند که متمایز بودن برندتان، باعث می‌شود که انتخاب اول آن‌ها باشید.

سودآوری

با ارائه کردن چیزی که رقبای دیگر نمی‌توانند به سادگی آن را تکرار کنند، این فرصت را دارید که با کمی هزینه اضافه سود بسیار بالایی را تجربه کنید. نتیجه متفاوت بودن و ارائه چیزی که قابلیت ارائه آن برای دیگران وجود ندارد، در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار و در نهایت کسب سود بالاتر است.

جذب مشتری

مزیت رقابتی به شما این فرصت را می‌دهد که مشتریان را جذب و حفظ کرده و مشتریانی را برای خود داشته باشید که به تجارت مکرر و بازاریابی دهان به دهان مثبت نیز کمک زیادی کنند.

وفاداری به برند

از دیگر مزایای مزیت رقابتی باید به تقویت حس وفاداری به برند در بین مشتریان اشاره کرد. زمانی که مشتریان ارزش خاص و ویژه کسب و کارتان را متوجه شوند به احتمال بسیار بالا ارتباط قوی را با برندتان ایجاد کرده و به مشتری وفاداری تبدیل خواهند شد.

جذب استعدادها و سرمایه‌گذاران

کارمندان و نیروی کار حرفه‌ای به سمت شرکت‌های خلاق و موفقی که فرصت‌های پیشرفت خوبی را ارائه می‌کنند جذب می‌شوند. همچنین سرمایه‌گذاران هم به احتمال زیاد در شرکت‌هایی با مزایای رقابتی خاص و جذاب سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ چرا که چنین مزایایی نشان‌دهنده پتانسیل بالای آن برند برای موفقیت‌های چشم‌گیر در بلندمدت است.

انواع مزیت رقابتی

مزیت رقابتی تنها به در اختیار داشتن محصولی که شرکت‌های دیگر آن را ندارد محدود نمی‌شود؛ انواع متفاوتی از این مزایا وجود دارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

انواع مزیت رقابتی

تفاوت و تمایز

تفاوت رایج‌ترین نوع از انواع مزایای رقابتی است که در اینجا به معرفی آن می‌پردازیم. این نوع در خصوص ایجاد نقاط تفاوت ارزشمند بین برند شما و رقبای دیگر است. کیفیت محصول، تصویر برند، ویژگی‌های خاص، بازاریابی و... همگی می‌توانند در این دسته قرار بگیرند. برای این منظور می‌توانید بر توسعه ویژگی‌های خاصی تمرکز کنید که نیازهای فعلی مشتریان را برطرف کند. این موضوع همچنین مزیت رقابتی ثانویه مشتری محوری را هم به وجود می‌آورد.

مدیریت هزینه

بسیاری از شرکت‌ها، محصولاتی مشابه با رقبا، اما با قیمتی پایین‌تر را ارائه کرده که از این نظر مشتریان بسیاری را جذب خود می‌کنند. در حقیقت آن‌ها با ساده‌تر کردن امور مالی خود، مزیت رقابتی بسیار خوبی را به دست می‌آورند. چنین کسب و کارهایی از طریق کاهش هزینه‌های تولید تا حد ممکن، کاهش ضایعات، کاهش پیچیدگی زنجیره تامین و... قیمت محصولات را پایین می‌آورند. مشتریانی که همواره به دنبال قیمتی مناسب در بین ارائه‌کنندگان خدمات و کالاهای متنوع هستند، با اطلاع از قیمت پایین‌تر این کسب و کارها، به سراغ آن‌ها رفته و به مشتریان وفاداری هم تبدیل می‌شوند.

تمرکز روی بازاری خاص

این نوع از مزایای رقابتی به جای تمرکز روی بازاری بزرگ، بازارهای از پیش تعریفه‌شده‌‌ای را هدف قرار داده و به جمعیت خاص و محدودی می‌رسد. در حقیقت هدف در اینجا رسیدن به تعداد محدودی از مخاطبین هدف کلی است. جالب است که بدانید این روش تلاش بیشتری را نسبت به هدف قرار دادن مخاطبین گسترده نیاز دارد، اما معمولا نتایج بسیار مثبت و سودآوری را هم به دنبال دارد.

روش‌ها و ترفندهایی برای ایجاد مزیت رقابتی

بعد از معرفی مزیت رقابتی و همچنین انواع مختلف آن، ممکن است بخواهید در خصوص این که چگونه باید برای برند و سازمان‌تان چنین مزایایی را ایجاد کنید بیشتر بدانید. برای ایجاد مزیت رقابتی به صورت کلی می‌توان از 3 روش استفاده کرد. یکی ارائه کمترین قیمت بازار نسبت به رقبا، دیگری ارائه پیشنهادهایی که از لحاظ کیفیت یا مشخصات برتری دارند و همچنین ارائه پیشنهادهایی که به طور خاص و مخصوص برای بازاری متمرکز آماده شده‌اند.

در اینجا لازم به ذکر است که رقابت قیمتی می‌تواند تاثیر بسیار خوبی داشته باشد، اما اگر قیمت‌ها بیش از حد پایین بیایند، خطر کاهش حاشیه سود برندتان را تهدید خواهد کرد. از این رو برخی از برندها سعی می‌کنند که خود را از طریق دیگری متمایز نشان داده و مشتریان را جذب کنند. در زیر به معرفی مراحل مورد نیاز برای ایجاد مزایای رقابتی اشاره می‌شود که می‌توانید با بهره‌گیری از آن‌ها مزایایی را برای خود به وجود بیاورید که برند و کسب و کارتان را نسبت به دیگر رقبا کاملا متمایز کنند.

تحلیل عمیق بازار

برای ایجاد مزیت رقابتی مناسب و تاثیرگذار، شناخت بازار هدف و کسب اطلاع در این خصوص که این بازار چگونه ممکن است روی رشد کلی کسب و کارتان تاثیر داشته باشد، بسیار مفید است. شرکت‌ها ممکن است دلیل اصلی خود برای رسیدن به مزیت رقابتی را به محصولات یا خدمات با قیمت پایین، تولیدات با کیفیت یا نقطه فروشی خاص که به مشتریان زیادی دسترسی دارد مرتبط کنند. باید گفت که مزیت رقابتی منافع بازار هدف مد نظر کسب و کار را فرا گرفته و در نهایت به فروش‌های جدیدی منتهی می‌شود.

برای کسب دیدگاهی عمیق در خصوص بازار هدف، این فرصت را دارید که از روش‌های مختلفی استفاده کنید؛ از بین این روش‌ها می‌توان به انجام نظرسنجی‌های مختلف از مشتریان، جمع‌آوری داده‌ها در خصوص محصولات شرکت‌های رقیب و نقاط فروش، دریافت بازخورد از استراتژی‌های بازاریابی فروش، شناسایی روند فروش تولیدات خاص در فصل‌های متفاوت و... اشاره کرد.

اجرای استراتژی‌ها

هر کسب و کاری می‌تواند استراتژی‌هایی را که تصور می‌کند این قابلیت را دارند که به جایگاه محصولات و خدمات آن‌ها کمک کرده و باعث پیشی گرفتن از رقبا شود را طراحی و اجرا کند. به طور مثال، کسب و کارهای حوزه آرایش مو ممکن است روی تغییر برند محصولات‌شان برنامه‌ریزی کنند که از این طریق  نسبت به دیگر کسب و کارهای فعال متمایز شوند. همچنین شما می‌توانید با شناسایی دقیق مخاطب هدف، استراتژی ویژه‌ای را متناسب با خواسته و ویژگی‌های آن‌ها پیاده‌سازی کنید.

نظارت بر عملکرد

نظارت بر عملکرد یکی از نکات بسیار مهم برای ایجاد مزایای رقابتی است. در این حالت کسب و کارها استراتژی‌های مختلف اجرا‌شده را مورد بررسی دقیق قرار داده و با شناخت نقاط قوت و ضعف آن، اقدامات موثر بعدی را برنامه‌ریزی می‌کنند. به عنوان مثال شرکت محصولات آرایشی که مزیت رقابتی آن‌ حضور فعال و موثر در رسانه‌های اجتماعی است، این فرصت را دارد که از طریق این پلتفرم‌ها، تعداد مشتریان جدید خود را بررسی و نظارت کند. با نظارت و کنترل روی این اطلاعات این فرصت را خواهید داشت که راه‌های بیشتر و بهتری را برای جذب مشتریان جدید بسازید.

چگونه مزیت رقابتی کسب و کارمان را شناسایی کنیم؟

گاه ممکن است شما مزیت رقابتی خوبی نسبت به رقبای خود داشته باشید، اما حتی نسبت به آن آگاهی نداشته باشید. در این حالت برای شناسایی چنین مزایایی باید چه اقداماتی انجام داد؟

در گام اول باید به این پرسش پاسخ دهید که قابلیت ارائه چه چیزی به مخاطبین خود دارید که رقبای دیگرتان چنین امکانی را ندارند؟ همچنین می‌توانید از روش‌های دیگری را نیز انتخاب کنید. به طور مثال باید مشخص کنید که چگونه ارزش یا مزیتی را به مشتریان‌تان ارائه می‌کنید؟ بازار هدف‌تان کیست؟ چه کسب و کار یا شخص دیگری در حوزه مشابه‌تان فعالیت می‌کند؟

مزیت رقابتی شما در این است که جذاب‌ترین ارزش و مزیت را به مخاطبین خود ارائه کرده و آن را به نحوی در اختیار آن‌ها قرار دهید که هیچ سازمان دیگری این قابلیت را نداشته باشد. همچنین باید گفت که احتمال دارد که چندین مزیت رقابتی مختلف را داشته باشید؛ اما مزیتی که برای تبلیغات در بازاریابی برندتان در نظر می‌گیرید، باید دارای بالاترین تمایز و پتانسیل برای جذب مخاطب باشد. در نهایت این مزیت به شما کمک خواهد کرد که سهم بسیار مناسبی از بازار را برای خود داشته باشید.

مزیت رقابتی است که تفاوت هارو رقم میزنه!

مزیت رقابتی در دنیای شلوغ و پیچیده امروزی، عاملی مهم و کاملا ضروری است. در حقیقت اگر برند و کسب و کاری نتواند مزیتی خاص و متفاوت نسبت به دیگر رقبا ارائه کند، بدون تردید نسبت به آن‌ها شانس کمتری را برای جذب مشتریان بیشتر خواهد داشت. در این مطلب ما به بررسی این موضوع و همچنین راه‌های ساخت مزایای رقابتی پرداختیم. شما می‌توانید با بررسی دقیق بازار هدف و همچنین نیاز مخاطبین خود، مزایایی را برای آن‌ها به وجود آورید که در کمترین زمان ممکن جذب شما شده و از خدمات‌تان استفاده کنند. همچنین این فرصت را دارید که از خدمات متنوع و کامل مجموعه فیکا در زمینه بازاریابی و طراحی استراتژی به منظور پیشرفت و بهبود کسب و کارتان بهره‌مند شوید.

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری