اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟

اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟

بدون شک همه افرادی که در شبکه‌های اجتماعی به فعالیت می‌پردازند، با مفهوم اینفلوئنسر آشنا هستند. این دسته از افراد کسانی هستند که در شبکه‌های اجتماعی به تولید محتوا پرداخته و در زمینه مشخصی تخصص دارند. در این مقاله قصد داریم با زیر و بم این شاخه آشنا شویم.

  • اشتراک گذاری
  • 1402/11/23
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه
  • 97 بازدید

بدون شک همه افرادی که در شبکه‌های اجتماعی به فعالیت می‌پردازند، با مفهوم اینفلوئنسر آشنا هستند و به نحوی با آن برخورد داشته‌اند. اما منظور از اینفلوئنسرها چیست و آن‌ها دقیقا چه افرادی هستند؟ به طور کلی این دسته از افراد کسانی هستند که در شبکه‌های اجتماعی به تولید محتوا پرداخته و در زمینه مشخصی تخصص دارند. جالب است که بدانید اینفلوئنسر مارکتینگ صنعتی در حال رشد است که به تولیدکنندگانی که آگاهی کافی از فناوری را دارند، مزایای شغلی مختلفی را ارائه می‌کند. این افراد می‌توانند محتوایی که به آن علاقه دارند را به اشتراک بگذارند یا با برندهای محبوب‌شان همکاری کنند. یکی از مزایای اصلی این افراد آن هستند که می‌توانند با هر کسی از هر جای دنیا همکاری کنند. در ادامه این مطلب توضیحات بیشتری را در این خصوص ارائه خواهیم کرد.

منظور از اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر در لغت به معنای تاثیرگذار است؛ اما آیا این معنی در عمل و واقعیت نیز دیده می‌شود؟ پاسخ کاملا مثبت است؛ اینفلوئنسرها افرادی هستند که از قدرت لازم برای تاثیر روی تصمیمات مربوط به اقدام یا خرید دنبال‌کنندگان به دلیل دانش و آگاهی، رابطه با مخاطب و... برخوردار هستند. باید در نظر داشت که اینفلوئنسرها تنها ابزاری برای بازاریابی نیستند؛ بلکه به دلیل ارتباطی که برندهای مختلف برقرار می‌کنند این توانایی را دارند که در مسیر دستیابی به اهداف بازاریابی سهیم باشند.

تعریف اینفلوئنسر

اینفلوئنسرها رسانه‌های اجتماعی خود را به عنوان متخصص در زمینه خاصی معرفی کرده و دانش خود را با مخاطبین یا دنبال‌کنندگان به اشتراک می‌گذارند. این افراد به طور مداوم و منظم محتواهای گوناگونی را تولید کرده و آن‌ها به اشتراک می‌گذازند که بتوانند با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنند. آن‌ها این توانایی را دارند که با درگیر شدن با مخاطبین و ارائه محتوایی واضح و متقاعدکننده روی مخاطبین تاثیرگذاشته و آن‌ها را ترغیب به استفاده از خدمت یا محصولی کنند.بسیاری از برندها به منظور ارتقای محصول یا خدمات خود با این افراد شریک شده و به آن‌ها امکان می دهند به طور موثری به مخاطبین هدف دست یافته یا آگاهی از برند را برای افراد زیادی افزایش دهند.

از آنجایی که دنبال‌کنندگان اینفلوئنسرها به آن‌ها اعتماد دارند، تاییدیه‌های محصول یا خدمات را به عنوان توصیه‌ای از طرف دوست در نظر می‌گیرند و این در ذهن آن‌ها با پیشنهاد فروش و تبلیغ محصولات تفاوت‌های زیادی دارد. همکاری اینفلوئنسر با برندها می‌تواند به پاداش یا دریافت خدمات رایگان منجر شود؛ چرا که آن‌ها سعی دارند بر مخاطبین تاثیر گذاشته و از این طریق درصد فروش برند را افزایش دهند.

اینفلوئنسر ها چه وظایفی دارند؟

به عنوان فردی تاثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی، آن‌ها از طریق تولید محتوای منظم و مشخص در مورد موضوعی خاص، مخاطبین خود را افزایش می‌دهند.

وظایف یک اینفلوئنسر

تولید محتوا، ایده‌های طوفان فکری، ویرایش و انتشار محتوا موارد هستند که می‌توانند در برنامه اینفلوئنسرها قرار گیرند. وظایف روزانه افراد به عنوان اینفلوئنسر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تولید محتوا
  • دریافت تبلیغات برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی
  • زمان‌بنید محتوا
  • ایده‌های محتوای طوفان فکری
  • جمع‌آوری و تحلیل بازخوردها
  • تعامل با دنبال‌کنندگان
  • شرکت در رویدادهای مختلف

مهارت‌های لازم برای اینفلوئنسر شدن در شبکه‌های اجتماعی

ممکن است با خود بپرسید که آیا همه افراد توانایی تبدیل شدن به اینفلوئنسر محبوب و مشهور در شبکه‌های اجتماعی گوناگون را دارند؟ چه توانایی برای تبدیل شدن به چنین فردی مورد نیاز است؟ برای تبدیل شدن به چنین شخصی، شما به اشتیاق، مهارت یا دانش منحصر‌به‌فرد در خصوص موضوعات خاص، تمایل و توانایی تولید محتوا و... نیز دارید. 
علاوه بر این مهارت‌هایی همچون برقراری ارتباط ، نوشتن، خلاقیت و مدیریت زمان نیز از دیگر مواردی است که برای اینفلوئنسر شدن به آن نیاز دارید.

چگونه اینفلوئنسر شویم

چگونه اینفلوئنسر شویم؟

در ادامه مطلب قصد داریم در خصوص این موضوع که چگونه می‌توان به اینفلوئنسر موفقی در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد صحبت کنیم. در حقیقت اگر می‌خواهید بدانید چه مراحلی را باید برای تبدیل شدن به اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی طی کرد، ما در اینجا تمامی نکات مهم و لازم را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
به طور کلی، تبدیل شدن به فردی اینفلوئنسر، زمان زیاد می‌خواهد؛ اما یکی از اولین قدم‌هایی که ممکن است در نظر داشته باشید، پیدا کردن زمینه و حوزه‌ای است که قصد دارید روی آن تمرکز کنید. این مرحله معمولا نقطه شروع در نظر گرفته می‌شود؛ اما بیایید برخی از مراحل مهم دیگر در این مسیر را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

زمینه مورد نظرتان را پیدا کنید

اولین قدم در تبدیل شدن به اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی، یافتن زمینه و حوزه مشخصی است که در آن مهارت لازم را دارید. انتخاب زمینه مناسب به شما کمک می‌کند که انواع محصولات و خدماتی که مخاطبین از آن‌ها بهره‌ می‌برند را شناسایی کنید. همچنین به شما کمک می‌کند که محتوای خود را متمرکز کرده و پاسخ ابهامات دنبال‌کنندگان خود را بدهید و همچنین به جذب مخاطبین جدید نیز فکر کنید. در نظر داشته باشید که حوزه و زمینه‌ای که قصد انتخاب آن را دراید لزوما به تحصیلا‌ت‌تان مرتبط نیست. این می‌تواند چیزی باشید که به آن علاقه زیادی دارید یا دوست دارید زمان قابل‌توجهی را صرف آن کنید. از زمینه‌های محبوب و رایجی که اینفلوئنسرها در آن به فعالیت می‌پردازند می‌توان به حوزه زیبایی و آرایش، مسافرت، سبک زندگی، سرگرمی، ورزش، حیوانات، کسب و کارها، تکنولوژی و... اشاره کرد.

جذب دنبال‌کننده

از جمله مهم‌ترین مراحل برای تبدیل شدن به اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی باید به جذب مخاطب و دنبال‌کننده اشاره کرد. در حقیقت تاثیرگذاری این افراد نیاز به مخاطب دارد و در صورتی که افراد زیادی دنبال‌کننده آن‌ها نباشند، نمی‌توان به تاثیرگذاری بالا امیدوار بود. البته جذب فالوور ممکن است زمان زیادی را نیاز داشته باشد؛ تحقیقات نشان می‌دهد که حساب‌های اینستاگرامی با کمتر از هزار فالوور، هر شش ماه حدود 9.4 درصد رشد را تجربه می‌کنند. علاوه بر جذب مخاطب، ایجاد اعتماد در آن‌ها نیز فرآیند طولانی و چالش‌برانگیزی خواهد بود.

طراحی استراتژی

پیش از منتشر کردن هر محتوایی، بهتر است استراتژی مشخصی را طراحی و ایجاد کنید. استراتژی به شما کمک می‌کند که محتوای منسجم و متناسبی را خلق کرده که مخاطبین از آن نهایت استفاده را ببرند. برای پیدا کردن آنچه که برای شما مفید است، می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • درک این که مخاطبین دقیقا چه کسانی هستند و شناخت نیاز و خواسته آن‌ها
  • تنظیم زمان‌بندی برای انتشار محتوا
  • برنامه‌ریزی دقیق برای زمان فیلم‌برداری، ویرایش و انتشار محتوا
  • الهام گرفتن از مخاطبین و توصیه‌های آن‌ها

برقراری ارتباط با مخاطب

اینفلوئنسر بودن چیزی فراتر از ارسال محتوای باکیفیت است؛ ارتباط با مخاطبین در این شرایط اهمیت بسیار زیادی دارد. در حالی که می‌توانید به نظرات مخاطبین پاسخ دهید، اقدامات مشارکتی دیگر همچون برگزاری مسابقات و قرعه‌کشی، درخواست برای نظر دادن در خصوص موضوع خاص و... نیز تاثیر بسیار بالایی دارند.

تفاوت اینفلوئنسر و بلاگر، اینفلوئنسر و بلاگر جه تفاوت هایی دارند؟

در انتهای این مقاله قصد داریم در خصوص تفاوت اینفلوئنسری و بلاگری نیز بحث کنیم؛ چرا که بسیاری این دو را به هم اشتباه گرفته و نمی‌توانند تفاوت‌های میان آن‌ها را درک کنند. در زیر به تفاوت‌های اصلی این دو اشاره می‌شود.

داشتن وبلاگ

در گذشته وبلاگ برای بلاگرها به مانند نقاشی برای نقاش بود و در حقیقت فردی که در وبلاگ به تولید محتوای متنی می‌پرداخت، تحت عنوان بلاگر شناخته می‌شد. بلاگرها معمولا دارای وبلاگ شخصی خود هستند و در آن به تولید و انتشار محتوا می‌پردازند. با این حال می‌توان بدون داشتن وبلاگ، اینفلوئنسر بود. البته باید اشاره کرد به دلیل گسترش شبکه‌های اجتماعی و امکانات آن‌ها، بسیاری از بلاگرها نیز اکنون تنها در شبکه‌های اجتماعی به فعالیت می‌پردازند و به همین دلیل تشخیص تفاوت بین این دو حرفه کمی سخت‌تر هم می‌شود. 

آنچه که برای آن شناخته می‌شوند

یکی از تفاوت‌های اصلی بین اینفلوئنسرها و بلاگرها، چیزی است که برای آن شناخته می‌شوند. بلاگرها معمولا به دلیل وبلاگ یا وبسایت خود یا محتوای آموزشی و اطلاعات دقیقی که ارائه می‌دهند شناخته می‌شوند. در حقیقت شخصیت و نام فرد دلیل دومی است که مردم بلاگرها را به خاطر می‌آورند. اما این موضوع برای اینفلوئنسرها کاملا برعکس است. مخاطبین قبل از تخصص و مهارت فرد، اینفلوئنسر را به دلیل شخصیت و نام او به خاطر می‌آورند. چرا که معمولا این دسته از افراد در زمینه‌های مختلفی و به صورت سطحی به تولید محتوا پرداخته و بیشتر شخصیت و رفتار آن‌ها در ذهن مخاطبین باقی می‌ماند.

اشتیاق و انگیزه

هر کسی که به هر کاری مشغول می‌شود، اشتیاق و انگیزه خاص خود را دارد؛ این موضوع برای بلاگرها و اینفلوئنسرها نیز وجود دارد. بلاگرها عموما در حوزه مشخصی به صورت حرفه‌ای مشغول به فعالیت بوده و در همان زمینه به تولید محتوا به شکل‌های گوناگون می‌پردازند. اما اینفلوئنسرها ممکن است اطلاعات کامل و دقیقی در خصوص زمینه فعالیت خود نداشته باشند و تنها به دلیل رفتار،گفتار و نوع محتوای تولیدی مورد توجه قرار بگیرند. از این رو بلاگرها معمولا انگیزه تولید محتوای حرفه‌ای و تخصصی در جهت آگاهی و آموزش افراد را دارند.

چگونگی ارتباط با مخاطب

از دیگر تفاوت‌های میان بلاگری و اینفلوئنسری، نحوه ارتباط با مخاطبین است. در برخی مواقع، اینفلوئنسرها به دلیل مهارت در ارتباط با مخاطب و متقاعد کردن او، عملکرد بهتری را در جلب اعتماد مخاطب نشان می‌دهند. زیرا آن‌ها اغلب به صورت غیرحرفه‌ای و سطحی موضوع و زمینه‌ای را مورد بررسی قرار داده و در خصوص آن صحبت می‌کنند. اما بلاگرها برای معرفی خدمات و محصولات مختلف، آن را به صورت کاملا دقیق و حرفه‌ای مورد بررسی قرار می‌دهند. این موضوع به طور کاملا مستقیم با چگونگی ارتباط‌گیری این افراد با مخاطبین در ارتباط است.

جمع‌بندی

اینفلوئنسری یکی از حرفه‌های جدید و البته پرطرفدار بوده که به واسطه رواج و گسترش شبکه‌های اجتماعی در تمامی نقاط دنیا روز به روز در حال افزایش است. برای تبدیل شدن به اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی باید راه و مسیر مناسب آن را انتخاب کرده و انتظار رسیدن به اهداف در مدت زمان کوتاهی را هم نداشته باشید. چرا که مهم‌ترین چیز در این حرفه ارتباط با مخاطب است و جذب و ایجاد اعتماد مخاطبین نیز در دنیای شلوغ امروزی، فرآیندی سخت و طولانی‌مدت است. در این مطلب همچنین به تفاوت‌های میان اینفلوئنسرها و بلاگرها به منظور درک بهتر هر کدام پرداخته شد. 

شما کسب و کارهای محترم این فرصت را دارید که از خدمات متنوع مجموعه فیکا در زمینه بازاریابی، طراحی استراتژی، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و ... بهره‌مند شده و به درآمد بالاتری دست پیدا کنید.

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری