بهترین روش های بازاریابی و تبلیغات برای استارتاپ ها و کسب و کار های نوپا

بهترین روش های بازاریابی و تبلیغات برای استارتاپ ها و کسب و کار های نوپا

استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوظهور و نوپا نیاز به دیده شدن و شناساندن خود به دیگران به منظور گسترش بیشتر دارند، این کار نیاز به ترفند ها و روش های متنوعی دارد که در این مقاله قصد داریم این روش ها را معرفی کنیم

  • اشتراک گذاری
  • 1402/11/03
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه
  • 98 بازدید

استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوظهور و نوپا نیاز به دیده شدن و شناساندن خود به دیگران به منظور گسترش بیشتر دارند. شاید اگر به تازگی کسب و کار خود را راه انداخته باشید فکر کپی کردن استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات برندهای بزرگ و حتی مطرح جهانی به ذهن‌تان خطور کرده باشد. اما باید بدانید چنین راه‌هایی اغلب گران و غیرعملی است. شرکت‌های بزرگ با سرمایه زیاد می‌توانند تبلیغات مختلف و زیادی را در پلتفرم‌های متفاوت انجام دهند و هزینه چنین تبلیغاتی برای استارتاپ‌ها اصلا قابل‌پرداخت نیست. نکته دیگر آن که استراتژی و روش‌های بازاریابی که کسب و کارهای موفق و بزرگ، امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنند، همان روش‌هایی نیستند که در روز اول از آن‌ها بهره می‌بردند. از این رو باید طبق برنامه و ظرفیت خود، بهترین روش های بازاریابی و تبلیغات را در نظر بگیرید. در این مطلب به صورت عمیق‌تر در این زمینه صحبت خواهد شد.

معرفی بهترین روش های بازاریابی و تبلیغات برای کسب و کارهای نوپا

با وجود تمام کارهای که برای راه‌اندازی کسب و کارها انجام می‌شود، معمولا زمان کمی برای فکر کردن در خصوص استراتژی‌های تبلیغات و بازاریابی که به طور ثابت‌شده موفقیت‌آمیز بوده‌اند وجود دارد. اگر در چنین شرایطی قرار گرفته‌اید و برای شروع تبلیغات و بازاریابی کسب و کار تازه خود راه‌های زیادی را پیش روی‌تان نمی‌بینید، احساس ترس نکنید؛ چرا که در این مسیر تنها نیستید.

بهترین روش های بازاریابی

ممکن است ابزارهایی را بشناسید که می‌توانند در بازاریابی و تبلیغات برای استارتاپ‌ها کمک‌کننده باشند؛ اما این که چگونه باید از این ابزارها و روش‌ها به درستی استفاده کنید که شما را به اهداف بازاریابی و تبلیغاتی‌تان نزدیک کنند، نکته بسیار مهمی است. بسیاری از روش‌ها و استراتژی‌ها برای کسب و کارهای نوپا قابلیت استفاده را ندارند و این به دلیل محدودیت‌ها مالی و شرایط پیچیده در ابتدای مسیر آن‌ها است. همچنین ممکن است روش‌های بازاریابی موفق استارتاپ‌های دیگر را مشاهده کرده و دریافته باشید که چگونه باید روش و استراتژی مناسبی را در نظر بگیرید.

در هر صورت، ما در ادامه به شما کمک می‌کنیم که بهترین روش های بازاریابی و تبلیغات را برای کسب و کار نوظهور خود انتخاب کرده و مسیر پیشرفت خود را در همان ابتدای مسیر کاملا هموار کنید.

بازاریابی از نوع محتوا

از ایجاد و نوشتن پست‌های وبلاگ گرفته تا تولید پادکست‌ها و ویدیو‌ها، بازاریابی از نوع محتوا برای کسب و کارهای نو راهی بسیار موثر و قوی برای افزایش آگاهی از برند و جذب مخاطبین است. البته در این راه باید توجه داشته باشید که به مسیر بسیار شلوغ و پر از رقیب وارد می‌شوید و برای بهتر دیده شدن نیاز به خلاقیت و استفاده از راهکارهایی دارید که شاید دیگران از آن‌ها استفاده نکرده باشند.

بازاریابی از نوع محتوا

شما همچنین می‌توانید با ایجاد و اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی یا الهام‌بخش که به چالش‌ها و نیازهای مشتریان نیز گره خورده است، دسته وسیعی از مخاطبین را همراه خود کنید و در نهایت فروش و درآمد بالاتری را داشته باشید. در بازاریابی محتوا نکات مهمی نیز وجود دارد که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توان با سرعت بیشتری به پیشرفت ادامه داد. یکی از این نکات توجه به سئو است. نوشتن محتوای مرتبط برای SEO، با هدف نشان داده شدن محتوای شما در صفحات ابتدایی نتایج موتورهای جستجو، استراتژی بسیار موثر و البته مقرون به صرفه‌ای است. البته که این فرآیند، فرآیندی مداوم بوده و نیاز به زمان زیادی هم دارد.

همچنین از پلتفرم‌هایی که قصد اشتراک‌گذاری مطالب و محتوای خود در آن‌ها را دارید نیز اطمینان حاصل کنید؛ شما باید مطمئن شوید که محتوای‌تان به خوبی توسط جامعه هدف دیده می‌شود و آن‌ها اقدامات موثر بعدی را نیز در جهت سود و افزایش درآمد شما انجام می‌دهند.

شروع با بازاریابی سئو

فراتر از پست‌های وبلاگ محتوای وبسایت خود را بهینه کرده که وضعیت‌تان در رتبه‌بندی موتورهای جستجو کاملا دگرگون شود. با این استراتژی و روش، افزایش ترافیک وبسایت‌تان نیز کاملا قابل‌دستیابی خواهد بود. در ابتدا باید به طور دقیق مشخص کنید که مخاطبین هدف‌تان چه کسانی هستند  و سپس مطالبی را تولید کنید که آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد. یکی از نکات بسیار مهم در سئو، تحقیقات کامل در خصوص کلمات کلیدی است. باید کلماتی را انتخاب کنید که مخاطبین و مشتریان هدف‌تان بیشترین استفاده از آن‌ها را در زمان جستجو در موتورهای جستجو داشته باشند. بررسی سئوی فنی نیز نکته مهم بعدی است؛ باید مطمئن شوید که وبسایت‌تان به سرعت بالا آمده و بارگیری می‌شود و همچنین ساختار بصری آن نیز به خوبی ایجاد شده است.

شروع بازاریابی با سئو

داشتن استراتژی بازاریابی مخصوص شبکه‌های اجتماعی

یکی از بهترین روش های بازاریابی و تبلیغات برای کسب و کارهای جدید و استارتاپ‌ها، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. روز به روز به کاربران فعال شبکه‌‌های اجتماعی افزوده می‌شود و این بهترین فرصت برای کسب و کارهای ناشناس است که خود را به خوبی به دسته بسیار بزرگی از مخاطبین معرفی کنند. اگر فکر می‌کنید که حضور در میان انبوهی از اخبار و محتواهای عجیب که تنها برای گذراندن وقت کارایی دارند، کاری بیهوده به نظر می‌رسد، سخت در اشتباه هستید. رسانه‌های اجتماعی اکنون به ابزاری کاملا ضروری برای کسب و کارهای مختلف تبدیل شده‌اند که باعث می‌شوند بدون هیچ واسطه و کاملا مستقیم به مخاطبین خود دسترسی داشته باشید.

یکی از نکات مهمی که در زمان حضور در شبکه‌های اجتماعی باید در نظر داشته باشید آن است که شما نمی‌توانید تمامی سلایق و عقیده‌ها را تحت پوشش خود در بیاورید. بنابراین وقت خود را برای راضی کردن همه افراد تلف نکنید و تنها با مشتریان ایده‌آل خود صحبت کنید. همچنین بسته به نوع محتوا و کسب و کارتانف پلتفرم مناسب کارتان را پیدا کرده و وقت بیشتری را در آن صرف کنید.

شرکت در رویدادها و کنفرانس‌های مختلف

یکی دیگر از بهترین روش های بازاریابی و تبلیغات که استارتاپ‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند، شرکت در رویدادها و کنفرانس‌های متعدد است. شرکت در چنین مراسماتی اغلب رایگان یا دارای هزینه بسیار کم است؛ اما می‌تواند کسب و کار شما را با تغییرات مثبت زیادی روبرو کند. قبل از حضور در چنین رویدادهایی بهتر است شرح کوتاهی از آن چه که محصول شما انجام می‌دهد و آن چه که مشتریان می‌توانند با محصول شما انجام دهند را  آماده کنید. همچنین باید بتوانید ماموریت و چشم‌اندازتان را نیز برای سایرین به تصویر بکشید. شما به هیچ عنوان خبر ندارید که احتمال دارد با مشتری بالقوه یا سرمایه‌گذار آینده صحبت کنید. بنابراین برای نمایش خود و محصولات و خدمات‌تان به بهترین شکل، آماده باشید. بهتر است در چنین مراسماتی نام افراد را به ذهن بسپارید که بعدها بتوانید از طریق پلتفرم‌هایی همچون لینکدین با آن‌ها ارتباط بگیرید.

از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید

ایمیل مارکتینگ یکی دیگر از روش‌ها و استراتژی‌های بسیار مناسب برای استارتاپ‌های نوپا است. این بازاریابی به برقراری ارتباط با مشتریان و آشنا کردن مخاطبین با محصولات و خدمات شما منجر می‌شود. برای اثرگذاری بیشتر، بهتر است که مشتریان را به دسته‌های مختلفی تقسیم کرده و برای هر دسته پیام خاص و مناسب آن‌ها را ارسال کنید.

استفاده از بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی نیز از بهترین روش های بازاریابی و تبلیغات برای استارتاپ‌ها و کسب و کارهای جدید به شمار می‌رود. شاید جالب باشید که بدانید کارایی و اثر این نوع از بازاریابی‌ها کاملا بیشتر از بازاریابی ایمیلی است. این به دلیل آن که است که مردم اغلب ایمیل‌های خود را همواه چک نمی‌کنند؛ اما گوشی‌های هوشمند به بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی بسیاری از انسان‌ها تبدیل شده‌اند و در هر مکان و هر زمانی همراه آن‌ها هستند. بسیاری پس از مشاهده اعلان پیامک، آن را در گوشی خود باز کرده حتی درصد بسیاری نسبت به آن واکنش مثبتی نشان می‌دهند.

در این بین باید توجه داشته باشید که تنها به مخاطبینی پیامک ارسال کنید که اجازه این فرآیند را از آن‌ها گرفته باشید؛ در غیر این صورت ممکن است نتیجه معکوسی برای برندتان داشته باشد. همچنین پیام‌های کوتاه و تاثیرگذار را برای ارسال انتخاب کنید که در سریع‌ترین زمان، پیام مد نظرتان را به مخاطب منتقل کنند.

برگزاری رویدادهای آنلاین و آفلاین

در بین بهترین روش های بازاریابی و تبلیغات برای استارتاپ‌ها باید به برگزاری رویدادهای آنلاین و آفلاین هم اشاره کنیم. میزبانی از چنین رویدادهایی، استراتژی قوی برای جلب توجه و بهبود وضعیت کسب و کارتان خواهد بود. این فرآید راهی برای ارتباط حضوری با مشتریان، ایجاد آگاهی از برند و تلاش برای تبلیغات آفلاین است. علاوه بر این که می‌توانید رویدادهای آفلاین را با تامین فضاهای رایگان مخصوص رویدادها با هزینه بسیار کم برگزار کنید، رویدادهای آنلاین نیز بسیار مقرون به صرفه هستند و حتی امکان دسترسی به شرکت‌کنندگان بین‌المللی را هم فراهم می‌کنند.

در این راه باید به نکات مهمی هم توجه کنید؛ اگر مخاطبین خارجی دارید، باید زمان برگزاری رویدادهای آنلاین را به نحوی تنظیم کنید که حداکثر افراد شرکت‌کننده را داشته باشید. همچنین در انتهای این رویدادهای آفلاین و آنلاین، از شرکت‌کنندگان تشکر کرده و بازخورد آن‌ها را نیز جمع‌آوری کنید. 

بررسی محتوای تولید‌شده توسط کاربر (UGC)

در صنایع مختلف همچون تجارت الکترونیک، محتوای تولید‌شده توسط کاربر که از آن تحت عنوان UGC نیز نام برده می‌شود، مزایای بسیاری دارد. مشتریانی که عکس‌ها، ویدیوها و نکات مهم در خصوص محصولات متنوع را به اشتراک می‌گذارند، به طور دائم توسط برندها در پلتفرم‌های متفاوت، وبسایت‌ها و... مورد استفاده قرار می‌گیرند. بازاریابی UGC از آن جهت که باعث افزایش اعتماد می‌شود، به بالا رفت سود و درآمد کمک زیادی می‌کند. بسیاری از شرکت‌ها نیز از این بازاریابی استفاده می‌کنند؛ در حقیقت بسته به محصول و خدمت شرکت، از کاربران درخواست می‌شود که عکس‌ها یا ویدیوهایی را در این زمینه تولید کرده و به زبانی ساده چگونگی استفاده از محصول را شرح دهند. در نظر داشته باشید که نظرات مشتریان، شامل نوشتاری و ویدیویی نیز نوعی UCG به شمار می‌رود.

به عنوان کسب و کار و استارتاپ تازه‌کار می‌توانید از UCG در فعالیت‌های تبلیغاتی خود استفاده کنید؛ به طور مثال بهترین موارد ارسالی را در صفحه اصلی وبسایت یا صفحات اجتماعی خود قرار دهید و از آن چه که مشتریان در خصوص محصولات و خدمات‌تان می‌گویند، اعتمادی را برای مخاطبین ایجاد کنید.

انجمن آنلاین خود را بسازید

شرکت‌ها و برندهای معتبر به شکل گسترده‌ای در حال ایجاد جوامع آنلاین هستند که در آن‌ها امکان برقراری مستقیم با مشتریان و کاربران وجود دارد. باید مشخص کنید که کسب و کار یا استارتاپ شما چگونه ممکن است از ایجاد گروهی مشتاق و خلاق از کاربران سود ببرد. برای این منظور می‌توانید از پلتفرم‌های اجتماعی موجود استفاده کنید؛ در حقیقت به جای ساخت پلتفرم اختصاصی خود، از امکانات موجود به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شوید. همچنین در چنین انجمن‌هایی باید قوانین مشخصی را همچون قوانین رفتاری ایجاد کرده و اجرا کنید. جریمه‌هایی را نیز برای افرادی که از این قوانین سرپیچی می‌کنند در نظر بگیرید.

تبلیغات پولی را در نظر بگیرید

یکی دیگر از بهترین روش های بازاریابی و تبلیغات برای کسب و کارهای تازه، تبلیغات پولی است. البته که ممکن است این تبلیغات هزینه‌های گاه زیادی را به دنبال داشته باشند، اما تاثیرات مثبت آن‌ها در پیشرفت شما غیرقابل‌چشم‌پوشی است. می‌توانید تبلیغات را وبسایت‌ها یا صفحات که مردم برای موارد جستجوی محتوای جدید و هیجان‌انگیز به آن‌ها مراجعه می‌کنند انجام دهید.

البته در تبلیغات باید حتما توجه کنید که مخاطبین درستی را در فضای مناسبی انتخاب کرده باشید؛ در غیر این صورت نه تنها مخاطب و مشتری جدیدی را جذب نخواهید کرد، بلکه هزینه‌های زیادی را نیز هدر می‌دهید.

جمع‌بندی

هر کسب و کار و سازمانی در شروع کار نیاز به اجرا و استفاده از روش‌هایی دارید که در زمانی سریع و با کارایی بالا آن‌ها را به مخاطبین هدف معرفی کند. خوشبختانه دنیای امروز، دنیای ارتباطات است و به سادگی و تنها با فشردن چند کلیک می‌توان خود را به افراد بسیار زیادی در دنیا معرفی کرد. البته همین سادگی در ارتباط‌گیری و همچنین افزایش کسب و کارها باعث سخت‌پسند‌تر شدن کاربران نیز شده و برای جلب توجه آن‌ها نمی‌توان از هر روش و ایده‌ای استفاده کرد.
ما در این مطلب به بررسی بهترین روش های بازاریابی و تبلیغات برای استارتاپ‌ها و کسب و کارهای جدید پرداختیم؛ همچنین شما می‌توانید با برقراری ارتباط با کارشناسان ما در فیکا، از خدمات ویژه همچون طراحی و اجرای استراتژی و بازاریابی مطابق با حوزه کاری‌تان بهره‌مند شوید.
 

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

  • صفحه اصلی
  • وبلاگ
  • بهترین روش های بازاریابی و تبلیغات برای استارتاپ ها و کسب و کار های نوپا

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری