بازاریابی دهان به دهان WOM راهکارهایی برای موفقیت در بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان WOM راهکارهایی برای موفقیت در بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان یا Word of Mouth Marketing (WOM) روشی است که برای ایجاد بحث‌ها و توصیه‌هایی در خصوص محصول یا شرکتی استفاده می‌شود. در حقیقت در این بازاریابی، کسب و کارها مردم را به صحبت در خصوص برند یا محصولات و خدمات خود وا می‌دارند و از این طریق تبلیغات مثبت بسیار موثری نیز برای آن‌ها به وجود می‌آید

  • اشتراک گذاری
  • 1402/11/15
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه
  • 60 بازدید

اگر کمی در دنیای جذاب بازاریابی وقت گذرانده باشید، احتمالا با مفهوم بازاریابی دهان به دهان روبرو شده‌اید. اما این بازاریابی چه نوع بازاریابی است و چه تعریفی از آن وجود دارد؟ در حقیقت این نوع از مارکتینگ زمانی است که علاقه مشتری به محصول یا خدمات شرکتی در گفتگوهای روزانه او نیز منعکس می‌شود. اصولا، این تبلیغات رایگانی است که توسط تجربیات مشتری ایجاد شده و معمولا چیزی فراتر از حد انتظارات آن‌ها است. در ادامه قصد داریم در خصوص این مدل از بازاریابی و چگونگی بهره‌گیری مناسب از آن در جهت رشد کسب و کار بحث کنیم. از این رو توصیه می‌کنیم که حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان یا Word of Mouth Marketing (WOM) روشی است که برای ایجاد بحث‌ها و توصیه‌هایی در خصوص محصول یا شرکتی استفاده می‌شود. در حقیقت در این بازاریابی، کسب و کارها مردم را به صحبت در خصوص برند یا محصولات و خدمات خود وا می‌دارند و از این طریق تبلیغات مثبت بسیار موثری نیز برای آن‌ها به وجود می‌آید.
همه برندها تمایل دارند که مردم و مخاطبین در مورد محصولات آن‌ها صحبت کنند؛ چرا که این مکالمات چیزی است که کسب و کار را هدایت کرده و ممکن است نتایجی را به همراه داشته باشد که در تلاش‌های بازاریابی دیگر امکان‌پذیر نباشد. مردم نیز بیشتر از تبلیغات پرهزینه و گاه طولانی به حرف و توصیه‌های مردم و مخصوصا آشنایان خود اعتماد می‌کنند و این به خوبی اهمیت استفاده صحیح از این نوع بازاریابی را مشخص می‌کند.

تعریف بازاریابی دهان به دهان

وقتی فردی به دلیل ویژگی‌های فراتر از انتظارش در خصوص رستورانی که برای شام به آن مراجعه کرده توییتی منتشر می‌کند یا شخصی تجربه خوبی در استفاده از محصولی را داشته و این تجربه را به اطرافیانش منتقل می‌کند، همه این‌ها نمونه‌هایی از بازاریابی دهان به دهان به شمار می‌روند. گفتنی است که این نوه بازاریابی در اولین تعامل متوقف نمی‌شود و تمایل دارد که به زنجیره‌ای از تعاملات بعدی منجر شود.

مزایای بازاریابی دهان به دهان

طبق نظرسنجی انجام‌گرفته مشخص شده که حدود هشتاد و هشت درصد از مردن سراسر جهان به توصیه‌های دوستان و خانواده خود بیش از سایر انواع تبلیغات اعتماد دارند. این نشان می‌دهد که بازاریابی دهان به دهان تا چه اندازه موثر و مهم است. مشتریان زمانی که احساس کنند شرکت به آن‌ها گوش داده و با آن‌ها تعامل دارد، از لحاظ عاطفی بیشتر با شرکت ارتباط برقرار می‌کنند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ نمایندگان فروشی را دارند که محصولات و خدمات مختلف را شخصا یا از طرق ارتباطی مختلف با مشتریان در میان می‌گذارند. این نوع از تعامل و همچنین رویدادهای تبلیغاتی، قابلیت ترغیب کردن افراد برای گفتگو حول محصولات شرکت را دارند.

اهمیت بازاریابی دهان به دهان

علاوه بر این، مزیت بزرگ دیگر این نوع بازاریابی، افزایش ترافیک وبسایت سازمان در مدت زمان کوتاهی است. سرعت بالای این نوع بازاریابی از جمله مزایایی است که باعث می‌شود بسیاری از کسب و کارها به سراغ این نوع مارکتینگ بروند. همچنین هزینه بسیار کم بازاریابی دهان به دهان از دیگر مزایای آن به شمار می‌رود. حتی در برخی مواقع، بدون هزینه خاصی مخاطبین شما باعث افزایش آگاهی از برندتان می‌شوند. این بازاریابی به خصوص در جوامع محدودتر و کوچکتر کاملا موثر بوده و بازدهی بسیار بالایی را دارد.

چگونگی موفقیت در بازاریابی دهان به دهان یا WOM

بعد از معرفی بازاریابی دهان به دهان و مزایای آن، در این بخش می‌خواهیم روش‌های استفاده از این نوع بازاریابی به منظور رسیدن به موفقیت را بررسی کنیم. 

با بازاریابی دهان به دهان تجربه‌ای فراتر از تصور ایجاد کنید

ارائه تجربه‌ای فراتر از تصور و انتظارات مشتری، مطمئن‌ترین راه برای آن است که آن‌ها را وادار کنید که شما را به دیگران معرفی کنند. همچنین ارائه محصولی فوق‌العاده که مشکل بزرگی را حل کند یا فرستادن هدیه یا یادداشت تشکری به همراه خرید آنلاین می‌تواند تجربه فوق‌العاده‌ای را برای مشتریان ایجاد کند. حتما در نظر داشته باشید که ارائه تجربه متوسط یا منفی به خصوص در اولین تجربه، باعث ایجاد انگیزه در مشتریان برای حمایت کردن از کسب و کار شما نخواهد شد.

روش های موفقیت در بازاریابی دهان به دهان

فروش محصولات باکیفیت

فروش محصولات باکیفیت یا در اختیار قرار دادن خدمات باکیفیت برای مشتریان یکی از بهترین راه‌ها برای راضی کردن آن‌ها است. مطمئن شوید که تجربه‌ای که ارائه می‌کنید با برند و زمینه فعالیت‌تان مطابقت دارد. به عنوان مثال، اگر رستوران شما خود را به عنوان مکانی مناسب برای خانواده‌ها در نظر می‌گیرد که غذایی سالم را آماده می‌کند با فراهم نکردن فضایی مناسب برای کودکان یا نوزادان، این تجربه را خراب نکنید.

راحت کردن فرآید سفارش سایت

جالب است که بدانید به طور متوسط، تنها 1.53 درصد از بازدیدهای وبسایت‌های تجارت الکترونیک به خرید تبدیل می‌شود که این آمار نشان می‌دهد بیشتر برندها در عملکرد وبسایت خود دچار مشکل هستند. نباید اجازه دهید تجربه کاربری ضعیف باعث شود که مشتریان بالقوه سبد خرید خود را به دلیل ناامید شدن از شما رها کنند.

ارسال رایگان محصولات برای اینفلوئنسرها

یکی دیگر از راه‌های مناسب برای موفقیت در بازاریابی دهان به دهان، شناسایی اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه فعالیت و ارسال رایگان محصولات و خدمات برای آن‌ها است. البته باید توجه داشته باشید که برخی از این افراد دائما درگیر چنین محصولات رایگانی هستند که برای آن‌ها ارسال شده و حتی ممکن است مایل به بررسی و معرفی محصول شما هم نباشند؛ مگر آن که واقعا به آن علاقه‌مند باشند. به همین دلیل از هر اینفلوئنسری نباید انتظار معرفی و بررسی محصول را داشته باشید.

به جای متمرکز شدن روی نام‌های معروف با تعداد فالوورهای بالا، سعی کنید با اینفلوئنسرهای کوچک‌تر کار کنید. مطمئن باشید که اگر محصولات و خدمات شما مورد توجه این افراد قرار گیرد، با توجه به فالوورهای بالای آن‌ها در مدت زمان بسیار کمی، میزان آگاهی از برند و محصولات‌تان به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و در شما در مرحله بعدی باید مخاطبینی را که به کسب و کارتان علاقه نشان‌ داده‌اند را به مشتری وفادار تبدیل کنید.

از طریق دلیل و ارزشی مناسب ارتباط بگیرید

طبق تحقیقاتی مشخص شده که حدود 40 درصد از مشتریان بیان کرده‌اند که به دنبال شرکت‌هایی هستند که با ارزش‌های آن‌ها از جمله برابری و عدم نژادپرستی همسو باشند. همچنین اینفلوئنسرها نیز می‌خواهند از دلایل و ارزش‌هایی که به آن اعتقاد دارند، حمایت کنند. از این رو مرتبط کردن برندتان با هدف و ارزشی مناسب، باعث جذب افراد بیشتری به شما خواهد شد.
در سال 2020، استارباکس کمپین WhatsYourName را راه اندازی کرد که در آن سفر فردی تراجنسیتی را که در تلاش بود تغییر نام خود را بپذیرد، به نمایش در بیاورد. این فرد روزی وارد استارباکس می‌شود و باریستا از او نامش را می‌پرسد؛ او با اطمینان پاسخ می‌دهد که نامش جیمز است و سپس نام خود را روی فنجان نوشته و هویت جدیدش را به عنوان یک مرد پیدا می‌کند. این تبلیغ از تجربه‌های زندگی واقعی افرادی الهام گرفته شده بود که در حال گذشت از این دوران بودند و سپس آن‌ها دریافتند که استارباکس فضای کاملا امنی است که نام جدید آن‌ها پذیرفته خواهد شد.

چالش و نقطه درد مهمی را حل کنید

تمامی افراد جامعه، حتی اینفلوئنسرها چالش‌ها و نقاط درد زیادی را دارند که می‌تواند توسط کسب و کار شما برطرف شود. حل کردن چالش‌های مهم و بزرگ افراد جامعه، نتایج تاثیرگذار و کاملا ماندگاری را به وجود خواهد آورد. به همین دلیل در ابتدا به طور دقیق نقاط درد مخاطبین حوزه فعالیت‌تان را مشخص کنید و سپس با برنامه‌ریزی دقیق، سعی در رفع آن‌ها داشته باشید. توجه کنید که لازم نیست در زمان مشخصی تمامی چالش‌های افراد را برطرف کنید؛ حتی حل کردن یک مورد از نقاط درد نیز کافی است که آن‌ها دید مثبتی به برندتان پیدا کنند.

با بازاریابی دهان به دهان، سریع تر بر سرزبان ها بیوفتید

بازاریابی فرآیندی مهم و کلیدی برای تمامی کسب و کارهایی است که می‌خواهند مشتریان خود را راضی نگه داشته و همچنین افراد جدیدی را به خانواده خود اضافه کنند. یکی از کاربردی‌ترین و در عین حال به‌صرفه‌ترین انواع بازاریابی، بازاریابی دهان به دهان است؛ در حقیقت در این نوع بازاریابی کسب و کارها تنها با راضی کردن مشتریان خود، باعث می‌شوند که آن‌ها به عنوان سفیر برندشان عمل کرده و محصولات و خدمات شرکت را به دیگر افراد معرفی کنند. این فرآیند می‌تواند بدون هزینه یا با کمترین هزینه برای سازمان‌ها صورت بگیرد. فقط باید از مسیر درست، انتخاب مناسبی را داشت.

ما در مجموعه فیکا با سال‌ها تجربه و استفاده از کارشناسان و متخصصین بادانش، آماده ارائه انواع خدمات در زمینه بازاریابی و طراحی استراتژی در زمینه‌های مختلف به کسب و کارهای محترم هستیم. کافی است از طریق راه‌های ارتباطی موجود در وبسایت با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

  • صفحه اصلی
  • وبلاگ
  • بازاریابی دهان به دهان WOM راهکارهایی برای موفقیت در بازاریابی دهان به دهان

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری