برند سازی به چه معناست؟ با 0 تا 100 برند سازی آشنا شوید

برند سازی به چه معناست؟ با 0 تا 100 برند سازی آشنا شوید

استراتژی

برند سازی را باید فرآیند معنا بخشیدن به سازمان، شرکت، محصولات یا خدمات با ایجاد برند در ذهن مشتریان دانست. برندسازی استراتژی است که توسط سازمان‌ها طراحی می‌شود که به مردم کمک کنند که به صورت سریع نام آن‌ها را شناسایی و تجربه کنند. در این فرآیند، هدف جذب و حفظ مشتری وفادار است و در این راه باید محصولی که با وعده‌های همیشگی کسب و کار همسو باشد ارائه شود.

  • اشتراک گذاری
  • 1402/09/04
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه
  • 119 بازدید

فرهنگ لغات کمبریج در خصوص برندسازی این گونه می‌گوید: عملی که به شرکتی، طرح یا نماد خاصی را می‌بخشد که بتواند محصولات یا خدماتی را تبلیغ کند. اما تعریف برندسازی فراتر از این حرف‌ها بوده و تنها به ماهیت و هویت بصری برنمی‌گردد. متاسفانه برای بسیاری از افراد، چه متخصصین و چه افراد غیرمتخصص، این فرآیند همچنان به هویت بصری محدود می‌شود.  اگر معنای برندینگ برای شما نیز کاملا واضح نیست، نباید نگران باشید. چرا که این مفهوم همچنان یکی از مفاهیم بازاریابی است که ابهامات زیادی داشته و ممکن است گیج‌کننده باشد.

در این مطلب قصد داریم به طور کامل در خصوص این موضوع و موارد مرتبط و مهم آن صحبت کرده و اطلاعات مناسبی را در اختیار کاربران و خوانندگان گرامی قرار دهیم. در انتها قطعا ابهامات و نقاط تیره‌ زیادی از بین خواهد رفت و دید بسیار بهتری را نسبت به این شاخه مهم از کسب و کار و بازاریابی پیدا می‌کنید.

قدم اول؛ تعریف محصول

پیش از آشنایی با تعریف و اصول برند سازی، لازم است که با برخی تعاریف دیگر آشنایی داشته باشید. به طور کلی، محصول هر چیزی است که می‌تواند برای برطرف کردن خواسته یا نیاز به بازار ارائه شود. محصولات شامل کالاهای فیزیکی، خدمات، تجربیات، رویدادها، افراد، سازمان‌ها، ایده‌ها و... هستند. پس چارچوب و حد و مرزی برای محصول وجود ندارد و این می‌تواند هر چیزی را شامل شود. برای نمایش مناسب تعریف محصول و نقشی که در تعریف برند دارد از آب به عنوان مثال استفاده می‌کنیم. آب منبعی رایگان است که هر انسانی برای بقا و زندگی به آن نیاز دارد. با این وجود، روزی که انسان‌ها و شرکت‌ها اقدام به تجاری‌سازی آن کردند، آب تبدیل به محصول شد. نمونه بارز آن فروش آب در بطری‌های پلاستیکی است. 

آب همیشه یکسان به نظر می‌رسد؛ مایع و شفاف، این طور نیست؟ به همین سبب شرکت‌های گوناگون می‌توانند محصول مشابهی را بفروشند، اما همچنان مردم و مشتریان را متقاعد کنند که محصول آن‌ها را به جای رقیب خریداری کنند. این فرآیند چگونه صورت می‌گیرد؟! پاسخ آن مشخص است؛ برند سازی.

قدم دوم؛ تعریف برند

اما برند چیست و چه تعریفی برای آن وجود دارد؟ تعریف‌های مختلفی از برند وجود دارد؛ برخی بر این باور هستند که برند نام، طرح، نماد یا ویژگی‌ است که کالا یا خدمات سازمانی را از دیگران متمایز می‌کند. در تعریف دیگر، برند همان چیزی است که مردم در مورد کسب و کاری به آن فکر می‌کنند؛ در حقیقت وعده‌هایی است که از سمت فروشنده به مشتری داده شده و برای ایجاد ارتباط طولانی و بلندمدت لازم است که این وعده‌ها تحقق یابند.

از این رو این امکان را دارید که نامی تجاری را به عنوان ایده یا تصویری در نظر بگیرید که مردم در زمان فکر کردن در مورد محصولات، خدمات یا فعالیت‌های مختلف هم از نظر عملی و هم احساسی آن را به خاطر بیاورند. پس تنها ویژگی‌های فیزیکی نیستند که برند را ایجاد می‌کنند؛ بلکه مجموعه‌ای از احساسات هستند که مصرف‌کنندگان نسبت به شرکت یا محصول داشته و آن‌ها شکل‌دهنده معنی برند به شمار می‌روند. محصول ممکن است توسط بسیاری از کسب و کارهای دیگر به طور دقیق کپی شده یا به صورت‌های مختلف ارائه شود. اما برند همیشه منحصر‌به‌فرد خواهد بود. مثال آشکار این موضوع، پپسی و کوکاکولا است. طعم هر دو تقریبا یکسان است، اما، مردم به دلایل مختلف یکی از آن‌ها را ترجیح می‌دهند.

بد نیست به همان مثال آب برگردیم؛ محصول مورد نظر آب است. اما برای متقاعد کردن مردم به خرید، شرکت‌های مختلفی به وجود آمده‌اند که هر کدام معنای متفاوتی را به آب بخشیده‌اند. برخی می‌گویند محصول ما به شما احساس جوانی می‌دهد؛ برخی دیگر طراوت و شادابی را مد نظر قرار داده‌اند. در نهایت، برند را باید احساس درونی فرد در خصوص محصول یا شرکت خاص دانست. هر شخصی، نسخه منحصر‌به‌فردی از آن را بر اساس سلیقه و تجربه خود ایجاد می‌کند و محبوبیت برندها به خاطر احساس مشتریان نسبت به آن‌ها افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.

تعریف برند سازی

تعریف برند سازی

حال به تعریف برندسازی می‌رسیم؛ برند سازی چیست و چه تفاوتی با برند و محصول دارد؟ برند سازی را باید فرآیند معنا بخشیدن به سازمان، شرکت، محصولات یا خدمات با ایجاد برند در ذهن مشتریان دانست. برندسازی استراتژی است که توسط سازمان‌ها طراحی می‌شود که به مردم کمک کنند که به صورت سریع نام آن‌ها را شناسایی و تجربه کنند. در این فرآیند، هدف جذب و حفظ مشتری وفادار است و در این راه باید محصولی که با وعده‌های همیشگی کسب و کار همسو باشد ارائه شود.

در تعریفی دیگر، برندسازی فرآیند دائمی شناسایی، ایجاد و مدیریت دارایی‌ها و اقدامات لازمی است که درک برند را در ذهن مخاطب شکل می‌دهد. این استراتژی فرآیند تحقیق، توسعه و به‌کارگیری ویژگی متمایز یا مجموعه‌ای از مزایایی است که که مصرف‌کننده امکان آن را داشته باشد که برند را با محصولات یا خدمات مرتبط کند.

نام تجاری در زیرنویس شبکه‌های اجتماعی، بیلبوردها، بسته‌بندی محصولات و... به کار می‌رود. شرکت‌هایی که برند قدرتمندی ایجاد می‌کنند به خوبی آگاه هستند که هویت برندشان باید در همه جا زندگی کند. آن‌ها می‌دانند که نام‌شان فرای نماد‌ها و برچسب‌ها است و این توانایی را دارد مشتریان را ترغیب به انتخاب آن‌ها از میان بسیاری از مجموعه‌های دیگر کند.

به طور مثال، برند کوکاکولا از جمله معروف‌ترین برندها و لوگو‌ها در جهان است. حروف کلاسیک و استفاده از رنگ‌های سفید و قرمز سال‌های سال است که در ذهن مشتریان جا خوش کرده‌اند. به همین دلیل برند کوکاکولا بعد از گذراندن آزمون مهم زمان، گواه و مدرک خوبی بر قدرت برندسازی مداوم و موفق است که مخاطبین عاشق آن هستند.

برند سازی چه کسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

در بررسی اهمیت برند سازی قصد داریم بررسی کنیم که این فرآیند چه کسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

  • مشتریان: همانطور که پیش‌تر اشاره شد، برند در زمان دودلی و عدم توانایی در تصمیم‌گیری در خصوص محصولی مشابه از شرکت‌های مختلف، میانبری برای تصمیم‌گیری درست و مطابق با نیاز و سلیقه خواهد بود.
  • کارمندان، سهامداران و اشخاص ثالث: علاوه بر مشتریان و مصرف‌کنندگان که برندینگ به آن‌ها در تصمیم‌گیری کمک می‌کند؛ استراتژی‌های برندسازی موفق همچنین به شهرت و محبوبیت سازمان کمک می‌کنند. چنین دارایی ممکن است بر دسته‌ای از افراد از مشتری تا کارمندان، سهامداران، توزیع‌کنندگان و... تاثیر بگذارد. مثلا، اگر به برندی علاقه ندارید یا ارتباط خوبی با آن برقرار نمی‌کنید، بعید است بخواهید برای آن‌ها کار کنید. اما اگر احساس کنید که برند شما را درک کرده و محصولاتی را عرضه می‌کند که برایتان الهام‌بخش هستند، بدون شک تمایل زیادی برای همکاری با آن‌ها خواهید داشت و می‌خواهید بخشی از دنیای آن‌ها باشید.

اهمیت برندسازی برای کسب و کارها

بدون شک، برند و نام تجاری، از مهم‌ترین دارایی‌های هر سازمانی است. این باعث هویت‌سازی سازمان شده و کسب و کارتان را به یادماندنی می‌کند. همچنین مشتری را ترغیب به خرید از برندتان می‌کند. در زیر به بررسی اهمیت اتخاذ استراتژی برند سازی می‌پردازیم. 

1- تاثیر بر تصمیم مشتری

نحوه برند سازی تاثیر کاملا مستقیمی بر مشتریان در زمان تصمیم‌گیری برای خرید دارد. طبق مطالعه‌ای در سال 2021 مشخص شد که 82 درصد مشتریان موردبررسی از برندهایی خرید می‌کنند که هدف و چشم‌انداز بزرگ‌تری را دارند. همچنین 67 درصد از آن‌ها نیز اعلام کردند که برندهایی که این افراد از آن‌ها خرید می‌کنند، آن‌ها را به فرد بهتری تبدیل می‌کنند

2- ایجاد هویت مشخص برای کسب و کار

برندسازی، فراتر از ارائه محصول یا خدمات مختلف است. این فرآیند باعث هویت‌بخشی به کسب و کار و شرکت شما می‌شود. در حقیقت مشتری نه تنها از محصولات و خدمات استفاده می‌کند، بلکه با برند ارتباطی نزدیک و همیشگی برقرار می‌کند.

3- برندتان را در ذهن همه ثبت کنید!

برندسازی یکی از استراتژی‌هایی است که شرکت را در ذهن مشتری ماندگار می‌کند. بعد از آن، مخاطبین کسب و کارتان را در هر رسانه‌ای تشخیص خواهد داد و این قدمی بزرگ برای موفقیت است.

4- تقویت تبلیغات و بازاریابی

اهمیت دیگر برندینگ پشتیبانی از تلاش‌های بازاریابی و تبلیغات است. در حقیقت این باعث می‌شود که تبلیغ با تاثیر بیشتر و بازدهی بهتری انجام گیرد.

5- تاثیر در روحیه کارکنان

برندسازی مناسب کارمندان و کارکنان را کاملا متحول می‌کند؛ وقتی به برندی معتبر و موفق تبدیل شوید، نه تنها هویت سازمانی‌تان شکل می‌دهید، بلکه محل کاری معتبر و پویا را برای کارمندان فراهم می‌کنید. در نهایت، برندسازی قوی، کارکنان قوی را به همراه می‌آورد.

اهمیت برند سازی

اطلاعات لازم برای تعیین مسیر اولیه برند سازی

در ادامه معرفی صفر تا صد برند سازی، به چگونگی انجام این فرآیند می‌رسیم. در زیر مراحل برند سازی به شکل مجزا آورده شده که مطابق با آن و بهره‌گیری از اصول مشخص و متناسب با کسب و کار، می‌توان برندینگ را به بهترین شکل ممکن انجام داد.

تعیین مخاطب هدف

برند سازی منجر به آگاهی، شناخت، اعتماد و در نهایت سود می‌شود. اما همه این موارد به مورد مهمی برمی‌گردند؛ مشخص کردن مخاطب هدف. اگر مخاطبی برای کسب و کارتان پیدا نکنید هیچ کدام از این موارد شدنی نیستند؛ حتی اگر همه چیز را عالی و بی‌نقص جلو ببرید. 70 درصد از مشتریان می‌گویند که آن‌ها نیاز به تجربه شخصی دارند. اما اگر تصویر روشن و واضحی از آن‌ها نداشته باشید، چگونه می‌خواهید این تجربه را ارائه دهید؟

در صورتی که برند با مخاطب هماهنگ و یکپارچه نشود، دیگر خبری از آن آگاهی، شناخت، اعتماد و سود نخواهد بود. قبل از انجام هر کاری، باید بدانید که برند شما با چه کسی صحبت می‌کند. محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنید برای چه کسانی است؟ مشتری ایده‌آل‌تان کیست؟ اصلا چرا این سازمان و برند را ایجاد کرده‌اید!؟

ماموریت و هدف خود را تعیین کنید

به سوال قبلی برگردیم؛ دلیل ایجاد کسب و کارتان چیست؟ با پاسخ روشن و واضح به این سوال، مسیر روشن و مشخصی پیش رویتان قرار خواهد گرفت. تعیین هدف، اشتیاق و علاقه سازمان در گرو پاسخ به همین سوال است. در حقیقت قبل از این که محصول یا خدمتی را به مشتریان ارائه کنید که آن‌ها به آن اعتماد کرده و برایش ارزش قائل شوند، باید برای خود تعیین کنید که سازمان‌تان چه چیزی برای ارائه دارد. در ادامه هر بخش از شرکت همچون لوگو، لحن، شخصیت و... می‌تواند چشم‌انداز و هدف‌تان را منعکس کند.

تعیین ارزش‌ها و مزایای منحصر‌به‌فرد

با توجه به این که شرکت‌های بسیاری وجود دارند که محصول یا خدمات مشابهی با شما ارائه می‌کنند، بسیار مهم است که مشتری را قانع کنید که به سمت برندتان بیاید. از این رو یکی از مراحل اصلی برندسازی تعیین مزایا و ارزش‌های خاص شما است. لیستی تهیه کنید و خدمات خود را با رقبا مقایسه کنید. ببینید که مزایا و ویژگی‌های خاصی را ارائه می‌کنید یا می‌توانید اقدامی منحصربه‌فرد نسبت به سایرین انجام دهید. بعد از اجرای آن‌ها، لیست کاملی از این موارد را در اختیار مخاطبین قرار دهید که بتوانند با دید بهتری تصمیم‌گیری کنند.

هویت بصری 

یکی از روش‌ های برند سازی، استفاده از تکنیک هویت بصری است. این مرحله، مرحله‌ای هیجان‌انگیز برای طراحان و ایده‌پردازان نیز است. لوگو برند، پالت رنگ، تایپوگرافی، نماد‌ها و... هویت بصری را می‌سازند. باید سعید کنید هویت مخصوص خودتان را ایجاد کنید. به گونه‌ای که مخاطب به محض مشاهده تصویر، به یادتان بیفتد. متاسفانه بسیاری این مرحله را جدی نمی‌گیرند و همین باعث می‌شود که رقبا گوی رقابت را ربوده و به موفقیت بیشتری برسند؛ حتی اگر خدمات محدودتری را ارائه کنند!

لحن مناسب برند را پیدا کنید

هر برندی باید لحن و صدای خاص و مناسب خودش را داشته باشد. تصور کنید با نام تجاری‌تان مکالمه می‌کنید یا برای او پیامی می‌فرستید. لحن پاسخ آن چگونه است؟ به این شکل باید لحن و صدای آن را مشخص کنید. البته در این مرحله بسیار مهم است که به مخاطب هدف‌تان هم توجه کنید. بسته به این که خدمات یا محصولات بیشتر برای چه دسته‌ای از افراد آماده می‌شوند، مطابق با علایق و سبک و لحن آن‌ها لحنی تاثیرگذار انتخاب کنید.

از کمپین‌های مختلف تبلیغاتی و کپشن‌های اینستاگرامی تا پست‌های وبلاگ و داستان برند، لحن باید ثابت و مشخص در نظر گرفته شود. پس به جامعه هدف فرصت دهید که برندتان را بشناسند و با چگونگی تشخیص لحن آن آشنا شوند. با ایجاد لحنی گرم، متقاعدکننده و البته سرگرم‌کننده، مشتریان با اشتیاق فراوان منتظر فعالیت‌های بعدی و اخبار جذاب شما برای آن‌ها خواهند ماند.

بهره‌گیری از نام تجاری

برند وقتی به خوبی عمل می‌کند که این مرحله از برندسازی به خوبی صورت گیرد. بعد از تمام شدن مراحل طراحی و ایجاد نام تجاری، باید آن را در تمامی بخش‌های کسب و کارتان به کار گیرید. توجه بیشتری به خرج دهید که مطمئن شوید در هر بخشی از سازمان که با مشتری در ارتباط است، این نام به کار گرفته شده است. این اسم همان چیزی است که مشتری از طریق آن با شما ارتباط میگیرد.

مراحل برند سازی

برند سازی، مهمترین بخش از یک کسب و کار است

برند سازی، مفهومی مهم و اساسی در شکل‌گیری و ادامه فعالیت هر شرکت و سازمانی است. برندسازی به سازمان اجازه می‌دهد که وارد دنیای رقابت شده و محصولات و خدمات خود را در معرض دید مشتری و مخاطب قرار دهد. اما برای برندینگ موثر و اصولی، نیاز به رعایت نکات کلیدی و استفاده از متخصصین باتجربه وجود دارد. کمک گرفتن از افرادی که پیش‌تر سوابق موفقیت در ایجاد برند و پیاده‌سازی استراتژی‌های مربوطه داشتند باعث می‌شود که موفیت نزدیک‌تر و در دسترس‌تر باشد.

ما در مجموعه فیکا با کمک کارشناسان باتجربه و ماهر، انواع خدمات برندینگ از جمله خدمات استراتژی برند و خدمات تدوین استراتژی محتوا و... را ارائه می‌دهیم. پروژه‌های موفق پیشین فیکا گواهی بر تخصص و مهارت متخصصین ما در این زمینه بوده و می‌توانید با بررسی این پروژه‌ها به دید بهتری از چگونگی فعالیت ما برسید. 

همچنین این فرصت را دارید که برای طرح پرسش یا دریافت راهنمایی‌های مربوطه از طریق راه‌های ارتباطی موجود در وبسایت، با ما در تماس باشید.

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری