مدیریت استراتژیک چیست؟

مدیریت استراتژیک چیست؟

استراتژی

مدیریت استراتژیک مدیریت منابع سازمان به منظور رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت و کلان است. در این نوع مدیریت برنامه‌ریزی، نظارت، تجزیه و تحلیل و ارزیابی مستمر نیازهای سازمان، معیارهای اصلی در نظر گرفته می‌شوند. در برنامه‌ریزی استراتژیک به شناسایی چالش‌های کسب و کار، انتخاب بهترین استراتژی، نظارت بر پیشرفت و در ادامه انجام برخی تغییرات برای بهبود عملکرد پرداخته می‌شود

  • اشتراک گذاری
  • 1402/08/30
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه
  • 144 بازدید

مدیریت استراتژیک فرآیندی است که در آن رویه‌ها و اهداف مجموعه و شرکت تعریف و اجرا شده و همین عامل باعث متمایز شدن نسبت به سایر رقبا می‌شود. همچنین این نوع مدیریت مهارتی است که می‌تواند با کسب تجربه و اتخاذ ذهنیتی استراتژیک توسعه پیدا کند. چنینی مدیریتی را بخشی از هوش تجاری در نظر می‌گیرند؛ گرچه قابلیت اعمال در زمینه‌های مختلفی همچون غیرانتفاعی، دولتی و بخش عمومی را هم دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با نوع خاصی از انواع مدیریت‌ها آشنا کرده و مزایا و فرآیندهای آن را به طور کامل شرح دهیم. همچنین با بررسی دقیق این موضوع مراحل تبدیل شدن به مدیر استراتژی را نیز می‌آموزید.

تعریف مدیریت استراتژیک

تعریف مدیریت استراتژیک

در تعریف کلی، مدیریت استراتژیک مدیریت منابع سازمان به منظور رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت و کلان است. در این نوع مدیریت برنامه‌ریزی، نظارت، تجزیه و تحلیل و ارزیابی مستمر نیازهای سازمان، معیارهای اصلی در نظر گرفته می‌شوند. هر تغییری در محیط‌های کسب و کار، سازمان را ملزم به ارزیابی دائم استراتژی‌های موفقیت خود می‌کند. فرایند مدیریت استراتژیک این اجازه را به سازمان‌های مختلف می‌دهد که وضعیت فعلی‌شان را بررسی کرده و با به کارگیری استراتژی‌های مدیریت آن‌ها را مورد ارزیابی و تجزیه و تجلیل قرار دهند.

در برنامه‌ریزی استراتژیک به شناسایی چالش‌های کسب و کار، انتخاب بهترین استراتژی، نظارت بر پیشرفت و در ادامه انجام برخی تغییرات برای بهبود عملکرد پرداخته می‌شود. لازم به ذکر است که مدیریت استراتژیک در سطوح وسیع‌تری همچون رهبری و مدیریت کلات در سطح سازمان‌ها انجام می شود؛ اما امکان به کار بستن آن در سطح بخش یا تیم نیز وجود دارد.

رویکردهای مدیریت استراتژیک

در مدیریت استراتژیک کسب و کار و سازمان‌ها، دو رویکرد اصلی جود دارد؛ این دو رویکرد شامل رویکردهای تجویزی و توصیفی هستند. در رویکرد تجویزی تمرکز روی چگونگی توسعه استراتژی‌ها است. ما رویکرد توصیفی بر چگونگی اجرای استراتژی‌ها متمرکز است. از این رو در به کارگیری چنین مدیریت‌هایی، دقت به تفاوت رویکردها اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

رویکرد های مدیریت استراتژیک

مراحل فرآیند مدیریت استراتژیک

در این بخش نگاهی به مراحل مدیریت استراتژیک خواهیم داشت. معمولا این نوع مدیریت فرآیندی با 5 مرحله شناخته می‌شود که در زیر به آن‌ها اشاره شده است.

مشخص کردن جهت

شناخت جهت و اهداف خاص اولین مرحله از مراحل 5گانه مدیریت استراتژیک است. در این مرحله هدف شناسایی می‌شود و تمام مراحل و اتفاقاتی که برای رسیدن به آن باید رخ دهند تعیین می‌شوند.

تحلیل شرایط حال

در مرحله دوم نیاز به تحلیل و بررسی وضع کنونی وجود دارد. با کمک ابزارهایی همچون تجزیه و تحلیل SWOT و بررسی منابع سازمان همچون بودجه، زمان و کارکنان، می‌توان درک بهتری از شرایط موجود پیدا کرد و با تعیین نقاط ضعف و قوت، برنامه‌ریزی دقیق‌تری را به اجرا در آورد.

ترسیم استراتژی

حال بعد از تحلیل وضعیت فعلی، نوبت به ترسیم و تدوین استراتژی و چگونگی فعالیت می‌رسد. در ای مرحله باید برنامه‌ای خاص و واقع‌بینانه به منظور کمک به سازمان در راه رسیدن با اهداف تدوین شود.

اجرا کردن طرح

چهارمین مرحله از مراحل مدیریت استراتژی، مرحله مهم اجرا است. در این جا باید طرح اجرا شده و نظارتی دقیق روی آن صورت گیرد. شاید مجبور شوید در این مرحله برنامه را با تغییر برخی شرایطی تنظیم کنید؛ به خصوص اگر رویکردی توصیفی را در دستور کار خود قرار داده باشید.

ارزیابی طرح

در آخرین مرحله باید به ارزیابی طرح و برنامه پرداخته شود. در این مرحله بررسی کرده و به این نتیجه می‌رسید که بعد از اجرای برنامه‌ها، آیا سازمان موفق به دستیابی به اهدافش شده است یا خیر؟ اگر پاسخ این سوال منفی باشد، باید برنامه مجدد تنظیم شده و اجرای آن را با روش‌هیا نوآورانه انجام دهید. بازخورد و بررسی دقیق به منظور ارزیابی و آماده‌سازی برای آینده سازمان و کسب و کار بسیار مهم و ضروری است.

مدیریت استراتژی چه مزایایی دارد؟

فرآیند مدیریت استراتژی به برنامه‌ریزی رهبری سازمان به منظور رسیدن به اهداف آینده کمک زیادی می‌کند. تنظیم نقشه راه و برنامه‌ای عملی تضمین می‌کند که کارمندان و مدیران می‌دانند به کجا می‌روند و چگونه با کارآمدترین روش ممکن به آن می‌رسند. این کار، فرآیندی در حال پیشرفت است؛ از این رو برنامه‌های استراتژیک می‌بایست به صورت مداوم ارزیابی شده و با تغییر چشم‌انداز بازار تنظیم شوند.

در کل مزایای این نوع مدیریت را می‌توان به دو بخش مالی و غیر مالی تقسیم‌بندی کرد.

  1. مزایای مالی:
    •    افزایش سهم بازار و سودآوری؛
    •    جلوگیری از خطرات قانونی؛
    •    افزایش درآمد.
  2. مزایای غیرمالی:
    •    امکان بررسی و ارزیابی عینی؛
    •    قابلیت اندازه‌گیری پیشرفت سازمان در طول زمان؛
    •    ارائه چشم انداز تصویر آینده سازمان؛
    •    دید روشن‌تر از استراتژی رقبا؛
    •    شناسایی مشکلات.

مراحل مدیریت استراتژیک

نمونه‌هایی از مدیریت استراتژیک

در ادامه برای شکل‌گیری تصویری واضح‌تر از این فرآیند، 2 مثال برای تدوین استراتژی آورده شده است که می‌تواتید با بررسی آن‌ها دید بهتری را نسبت به آن پیدا کنید.

پیاده‌سازی و بازنگری سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری 

تصور کنید شرکت A استارتاپی است که به سرعت توسعه می‌یابد. آن‌ها مشاور استراتژی را استخدام کرده‌اند که حسابرسی‌های مد نظر را انجام دهد. مشاور متوجه می‌شود که شرکت مربوطه برای برنامه‌ها و ابزارهایی که به هیچ عنوان کاربردی ندارند و مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، هزینه‌ای را پرداخت می‌کند. سپس آن‌ها طبق نظرسنجی برای درگ نیاز کارمندان خود لیستی از 20 برنامه تهیه می‌کنند که با کمی تاثیر منفی قابلیت حذف شدن دارند. بعد از اجرا شرکت دوباره طی دو ماه از کارمندان نظرسنجی می‌کند و نیازهای آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. این استراتژی در نهایت به عنوان روشی موثر برای کاهش هزینه‌ها در نظر گرفته شد.

تغییر بودجه به سمت جریان‌های درآمدی موفق‌تر

در مثال دوم برای مدیریت استراتژی فرض کنید که مدیر ارشد بازاریابی شرکت B از بخش مربوطه درخواست کرد که استراتژی بازاریابی برند را ارزیابی کنند. رئیس بخش بازاریابی متوجه شد که تلاش‌های بازاریابی مبتنی بر ایمیل آن‌ها نسبت به دیگر کانال‌ها بسیار موثرتر بوده است. به همین سبب آن‌ها بخشی از بودجه خود را به سم سرمایه‌گذاری در گسترش تیم بازاریابی ایمیلی منتقل کردند. تیم بازاریابی ایمیلی نیز برنامه جدیدی برای جلب توجه مشتریان و ارتباط بیشتر با آن‌ها ترسیم کرد. بعد از حدود 6 ماه، بودجه بیشتری برای پشتیبانی از موفقیت برنامه اجراشده به این بخش منتقل شد.

مشاغلی که از مدیریت استراتژی استفاده می‌کنند

باید گفت تا حدودی استراتژی برای بسیاری از نقش‌های مدیریتی و رهبری در صنایع و کسب و کار مختلف مهم است. اما مدیریت استراتژی تفاوت‌هایی دارد؛ چرا که شامل مدیریت پیشرفت استراتژی‌هایی است که برای اهداف و نتایج سازمان مهم هستند. مشاور مدیریتی، مشاور استراتژی شرکت، مدیر استراتژی، مدیر توسعه کسب و کار و... از مشاغلی هستند که این نوع از مدیریت را به عنوان بخش اصلی کارشان در نظر می‌گیرند.

آژانس خلاقیت و برندینگ فیکا، آماده ارائه خدمات به شما!

مدیریت استراتژی مانند راهنمایی عمل می‌کند که در هر مرحله اشتباهات و نکات مهم را به سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف گوشزد کرده و آن‌ها را به مسیر درست بر می‌گرداند. استفاده از این سیستم مدیریتی برای سازمان‌هایی که برای خود چشم‌انداز طولانی ترسیم کرده‌اند بسیار کاربردی خواهد بود و به پیشرفت و بهبود عملکردشان در طی مسیر کمک زیادی می‌کند.

برای این که به مدیر استراتژی موفقی تبدیل شوید، باید به تمامی بخش‌ها و معیارهای آن مسلط بوده و با مشورت از افراد آگاه و باتجربه، به دانش‌تان در این زمینه اضافه کنید. در همین راستا، آژانس خلاقیت، برندینگ و دیجیتال مارکتینگ فیکا، آماده ارائه انواع خدمات اسراتژی برند و خدمات پرسونال برندینگ به شما عزیزان میباشد. کافیست فرم درخواست تماس را پرکنید تا با شما تماس بگیریم.
 

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
1 دیدگاه

دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری