بهترین روش ها برای تعیین پرسونای مخاطب در اینستاگرام

بهترین روش ها برای تعیین پرسونای مخاطب در اینستاگرام

یکی از مهمترین بخش های بازاریابی و ارائه محصول، مشخص کردن پرسونای آن است.در واقع شما باید بدانید که قرار است به چه کسانی خدمات خود را ارائه داده و محصولتان را بفروشید. به بیان ساده تر شما با مشخص کردن پرسونای مخاطب، یک مسیر فرضی را برای حرکت مخاطب به سمت اهداف شما و فروش میسازید.

  • اشتراک گذاری
  • 1402/12/08
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه
  • 41 بازدید

شاید برند شما محصولی فوق‌العاده باکیفیت و با ارزش خرید بالا را تولید کرده باشد، اما بدون شناخت مشتریان و مخاطبین هدف خود، احتمالا تنها محصولات و خدمات خود را به بازار عرضه خواهید کرد و خبری از سود و موفقیت چشم‌گیری نخواهد بود. شما باید بدانید قرار است برای چه کسانی خدمات و محصولات‌تان را ارائه دهید و مخاطبین هدفتان چه علایق و نیازهایی دارند. این مرحله بسیار مهمی از بازاریابی و ارائه محصولات خواهد بود. به دلیل اهمیت موضوع، ما قصد داریم در این مقاله در این خصوص که پرسونا چیست و چگونه باید آن را تعیین کرد صحبت کنیم. از این رو، اگر می‌خواهید در خصوص این بخش مهم بیشتر بدانید و محصولات خود را به شکل بهینه‌تری در اختیار مخاطبین قرار دهید، حتما تا انتها با ما همراه باشید.

معنای پرسونا چیست؟

در ابتدای مقاله به این سوال که پرسونا چیست و چگونه تعریف می‌شود پاسخ می‌دهیم. به بیان ساده، پرسونا نمایش جزئی و تصویر ذهنی از مخاطبین هدف است که ویژگی‌های مشترکی داشته و همچنین از طریق داده‌های کمی و کیفی در خصوص مشتریان موجود و تحقیقات بازار مشخص می‌شوند. پرسونا را باید الگویی در نظر گرفت که بیانگر گروه بزرگ‌تری از مخاطبین و نیازها و علایق آن‌ها است.

پرسونا چیست

هر کسب و کاری مخاطب هدف خاص خود را دارد که به بخش‌های مشتریان مختلفی تقسیم‌ می‌شوند. در این بخش‌ها، مشتریان متفاوتی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها خواسته و نیاز متفاوتی با هم دارند. پرسونای مخاطب، مشتری ایده‌آل برندتان را مشخص کرده و داستان او را ترسیم می‌کند. در حقیقت باید گفت که پرسونای مخاطب با سفر مشتری در ارتباط است. اما پرسونای مخاطب روی این موضوع که چه کسی به این سفر می‌رود تمرکز می‌کند. به عنوان مثال تصور کنید که شرکتی تشخیص دهد که شخص مورد نظر آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی بیشتر وقت خود را در صفحات خبری اینستاگرامی سپری می‌کند؛ از این روی آن‌ها ممکن است کمپین بازاریابی را ایجاد کنند که این شخص یا اشخاص را در این صفحات با برند خود روبرو کنند.

معمولا هر کسب و کاری بیشتر از یک نوع مشتری دارد؛ از این رو ایجاد چندین پرسونا برای انواع متفاوتی از مشتریانی که می‌خواهید به آن‌ها دسترسی داشته و آن‌ها را متقاعد کنید کاملا منطقی خواهد بود.

چرا برای پیشرفت در کسب و کارتان به پرسونا نیاز دارید؟

پرسونای مخاطب فرای توصیف و معرفی ساده مخاطبین برندتان است. دید و آگاهی مناسب ایجاد‌شده از طریق پرسونا، می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های بهتر آینده تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد. باید گفت که تعیین پرسونای مخاطب ایده‌آل به هر برندی کمک می‌کند که مشتری مناسب خود و همچنین نیاز آن‌ها را درک کنند و به شکل تاثیرگذارتری در میدان سخت رقابت حاضر شوند. 

اگر این فرآیند به شکلی مطلوب و مناسب انجام شود، پرسونای مخاطبین برای بازاریابی ارزش بسیار بالایی خواهد داشت. پرسونا به شما کمک می‌کند که شکاف‌های موجود در محتوای تولیدشده توسط مجموعه‌تان را پیدا کرده و نسبت به آن اقدام مناسبی را داشته باشید. همچنین برای مرتبط‌سازی محتواهای تولید‌شده با مخاطبین نیز می‌توانید از این اطلاعات استفاده کنید. جالب است که بدانید تعیین پرسونا به برندها در تعیین هزینه‌های تبلیغات نیز کمک بسیار خوبی می‌کنند.

چگونگی تعیین پرسونای مخاطب در اینستاگرام

با توجه به این که شبکه اجتماعی اینستاگرام امروزه یکی از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی است که کاربران بسیار زیادی از سراسر دنیا در آن فعالیت می‌کنند، برندهای بسیاری از جمله برندها بزرگ دنیا، بخش قابل توجهی از تبلیغات خود را در این فضا متمرکز کرده‌اند.

برندهای داخلی نیز با در نظر گرفتن همین موضوع و تمایل بیشتر مخاطبین به حضور در این رسانه، قصد دارند از این فرصت مناسب استفاده کنند. اما باید در نظر داشته باشید که شلوغ بودن این فضا در کنار آن که مزیت مناسبی برای نمایش خدمات و محصولات به دسته بزرگی از مخاطبین را در دل خود دارد، برای تاثیرگذاری نیاز به مدیریت و برنامه‌ریزی دقیقی دارد. اگر محتوای مناسبی را برای مخاطب متناسب با آن محتوا تولید نکرده و در اختیار او قرار ندهید، بدون شک شانسی در این زمینه نخواهید داشت. به همین دلیل بسیار مهم است که بدانید مخاطب‌تان کیست و چه طرز تفکری دارد.

چگونه پرسونای مخاطب در اینستاگرام مشخص کنیم

در زیر به چگونگی تعیین پرسونای مخاطب در اینستاگرام پرداخته می‌شود.

ترسیم اطلاعات اولیه

در ابتدا باید اطلاعات و داده‌های اولیه مخاطب را ثبت کنید. در این حالت می‌توانید شخصیت خیالی را با نام مشخصی در نظر بگیرید و سپس به سوالات زیر در خصوص آن پاسخ دهید.
سن مخاطب چقدر است؟ کجا زندگی می‌کنند؟ مشغول چه کار یا فعالیتی هستند؟ وضعیت تاهل آن‌ها چگونه است؟ میزان درآمدشان چقدر است؟ سرگرمی آن‌ها چیست؟ و... .

بررسی مشکلات و چالش‌های مخاطب

در ادامه باید مشخص کنید که شخصیت فرضی که برای تعیین پرسونا ساخته‌اید جه مشکلات و چالش‌هایی را دارد؟ این چالش‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلفی همچون دسترسی به خدمات مورد نظر و... باشند. بعد از این که این چالش‌ها شناسایی شدند، می‌توانید راهکارهای متناسب با آن‌ها را نیز ارائه کنید. روش‌های مختلفی برای دستیابی به این اطلاعات وجود دارد؛ به طور مثال می‌توانید پرسشنامه‌ای را طراحی کرده و در اختیار دسته‌ای از مخاطبین قرار دهید یا از داده‌ای آماده‌ای که برخی از مراکز در اختیار افراد قرار می‌دهند استفاده کنید.

تعیین خواسته و نیاز مخاطب

یکی از مراحل بسیار مهم در تعیین پرسونا برای مخاطب، تعیین خواسته و نیاز آن‌ها است. شما باید بدانید که اولویت اصلی مخاطبین‌تان چیست و به چه مواردی نیاز دارند. اگر آگاهی کافی را در این زمینه داشته باشید، می‌توانید خدمات و محصولات‌تان را کاملا مطابق با نیاز و خواسته آن‌ها ارائه کرده و شانس خود را برای موفقیت دوچندان کنید.

استفاده از داده‌های موجود

خوشبختانه ابزارهای بسیار مناسبی وجود دارند که می‌توان به کمک آن‌ها در کمترین زمان ممکن به حجم بسیار زیادی از داده‌های دسترسی پیدا کرد. یکی از بهترین ابزارها در خود اینستاگرام تعبیه شده و این برنامه به شما اجازه می‌دهد که اطلاعات بسیار خوبی را برای شناخت مخاطبین خود در اختیار داشته باشید.

تب insight موردی است که می‌توانید در این زمینه از آن بهره ببرید. برای این منظور صفحه شما باید حتما در وضعیت عمومی قرار داشته باشد و همچنین نوع آن نیز کاری تعیین شده باشید. در این تب اطلاعات قابل‌توجهی وجود دارد که به شما در شناخت مخاطبین‌تان کمک زیادی می‌کند. به طور مثال می‌توانید متوجه شوید که مخاطبین‌تان عمدتا از کدام کشور یا شهر هستند؟ رده سنی مخاطبین شما چقدر است؟ بیشترین تعامل مخاطبین در چه زمانی بوده است؟ علاوه بر این ابزار، ابزارهای دیگری نیز توسط شرکت‌های مختلف ارائه شده است که می‌توان از آن‌ها کمک گرفت.

نهایی کردن پرسونا

در مرحله آخر، بعد از بررسی اطلاعات و داده‌های به دست‌آمده از منابع گوناگون، وقت آن است که پرسونای مخاطب خود را نهایی کنید. در این مرحله باید تمامی اطلاعاتی که در اختیار دارید را به صورت یکپارچه در آورده و مطابق با آن پرسونای مخاطب را تعریف کنید. دقت کنید که هر چه اطلاعات دقیق‌تر و واقعی‌تری را استخراج کنید، در انتها می‌توانید به مخاطبین بیشتر و البته متناسب‌تری برسید و با آن‌ها ارتباط بگیرید. همچنین با داشتن اطلاعات دقیق‌تر، نیازهای مخاطب را بهتر درک کرده و با وارد کردن این نیازها در فرآیند تولید محتوا یا ارائه محصولات و خدمات، افراد بیشتری را ترغیب به استفاده از این خدمات خواهید کرد.

در این مرحله باید توانایی آن را داشته باشید که به تمامی سوالات مرتبط با مخاطبین‌تان پاسخ دهید و دید کاملی از آن‌ها پیدا کنید.

با مشخص کردن پرسونای مخاطب، کسب و کار خود را رونق دهید

در این مطلب سعی کردیم در خصوص پرسونا و تعیین پرسونای مخاطب اطلاعات کافی را ارائه کنیم. بدون شک بدون تعیین آن که قصد دارید خدمت و محصولات‌تان را برای چه کسی ارائه کنید و اصلا مخاطب هدف شما چه کسی است، راه رسیدن به موفقیت بسیار سخت و پیچیده خواهد بود. اما با داشتن اطلاعات کامل از مخاطب و درک نیاز و خواسته او می‌توانید به بهترین شکل ممکن او را هدف قرار داده و باعث شوید به سمت شما روی بیاورد. ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ فیکا، آماده انواع خدمت‌رسانی به کسب و کارهای محترمی هستیم که قصد دارند برند و جایگاه خود را دگرگون کرده و شرایط ویژه جدیدی را برای خود رقم بزنند. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری