راهنمای ۰ تا ۱۰۰ مراحل ثبت لوگو شخصی و شرکتی

راهنمای ۰ تا ۱۰۰ مراحل ثبت لوگو شخصی و شرکتی

هر کسب و کاری، برای متمایز کردن و معرفی خود نیاز به لوگوی خاص دارد. ثبت لوگو شخصی و شرکتی یکی از فرآیندهای مهمی است که بسیاری از کسب و کارها از مراحل و نحوه آن اطلاعات کافی در اختیار ندارند. ما قصد داریم در این مطلب در خصوص مراحل، مدارک و هزینه ثبت لوگو هم برای کسب و کارهای شخصی و هم شرکتی اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

  • اشتراک گذاری
  • 1402/11/17
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه
  • 93 بازدید

هر کسب و کاری، برای هویت بخشیدن به خود و فعالیت‌هایش نیاز به در اختیار داشتن لوگو دارد. لوگو را می‌توان در تبلیغات، روی بسته‌ها و دیگر موارد استفاده کرد و در حقیقت در سریع‌ترین زمان با استفاده از آن خود را به مخاطبین معرفی کرد. اما ثبت لوگو شخصی و شرکتی یکی از فرآیندهایی است که بسیاری از افراد در ابتدای مسیر از نحوه و شرایط آن اطلاعاتی چندانی ندارند. از این رو، قصد داریم در این مطلب در خصوص مراحل، مدارک و هزینه ثبت لوگو هم برای کسب و کارهای شخصی و هم شرکتی اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

لوگو چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع چگونگی ثبت لوگو، بد نیست تعریف مختصری از لوگو یا نشان تجاری را ارائه کنیم. لوگو یا نشان تجاری، شکل و طرحی است که کسب و کارها را از هم متمایز کرده و آن‌ها از این نمادها برای معرفی خود استفاده می‌کنند. هدف از ساخت لوگو ایجاد تصویری به‌یادماندنی در ذهن مخاطب است؛ به نحوی که با مشاهده نماد یا لوگو کسب و کار در هر مکانی خدمات و محصولات آن را به یاد بیاورند.

چرا ثبت لوگو مهمه؟

برای ساخت لوگو لازم نیست همواره از طرح‌های سخت و پیچیده استفاده شود. لوگوهای برندهای موفق جهانی را به خاطر بیاورید؛ پوما، نایکی، اپل و... همگی از طرح‌های ساده، اما تاثیرگذار بهره برده‌‌اند و ما با مشاهده این لوگوها بلافاصله این شرکت‌ها و خدمات‌شان را به خاطر می‌آوریم. لوگوها خود دارای انواع متنوعی هستند؛ بسیاری ترجیح می‌دهند که لوگوی آن‌ها تنها به صورت نوشتاری یا لوگوتایپ باشد و برخی دیگر از تصاویر گرافیکی استفاده می‌کنند. استفاده از ترکیب کلمات و تصاویر گرافیکی نیز دسته محبوب دیگری از انواع لوگوها است که بسیاری از کسب و کارها از این لوگوها برای معرفی و هویت‌سازی خود استفاده می‌کنند.

اهمیت ثبت لوگو چیست؟

اما ممکن است بپرسید ثبت لوگو شخصی و شرکتی چه اهمیتی دارد و کسب و کارها چرا باید برای این منظور اقدام کنند؟ ثابت شده است که تصاویر و نمادها تاثیر بسیار بیشتری روی مخاطبین داشته و در حقیقت ماندگاری بیشتری در ذهن افراد دارند. به همین دلیل هر کسب و کاری که بخواهد خود را به مخاطبین معرفی کرده و قصد داشته باشد که افراد به محض دیدن نشان یا لوگو آن‌ها خدمات‌شان را به یاد بیاورند، باید لوگو خاص خود را طراحی کند.

اهمیت لوگو در کسب و کار

موضوع مهم دیگر در خصوص اهمیت ثبت لوگو، جلوگیری از سواستفاده افراد سودجو است. تصور کنید شما با برنامه‌ریزی و استراتژی‌های مناسب به موفقیت‌های خوبی در حوزه فعالیت‌تان رسیده‌اید و درآمد مناسبی نیز از این طریق کسب می‌کنید. در صورتی که لوگو خود را به صورت رسمی ثبت نکرده باشید این فرصت را به افراد سودجو می‌دهید که نماد یا نشان برندتان را به صورت کامل یا جزئی کپی‌برداری کرده و محصولات خود را به فروش برسانند. در بسیاری از موارد مخاطبین به دلیل شباهت بالا، تشخیص نمی‌دهند که محصولات خریداری‌شده متعلق به برند شما نیست و در صورت کم بودن کیفیت آن محصولات، این موضوع تاثیرات بسیار منفی برای کسب و کارتان به دنبال خواهد داشت.

در حقیقت اگر لوگوی خود را ثبت نکرده باشید، هیچ راه قانونی پیش رویتان نخواهد بود که اثبات کنید شما صاحب و مالک اصلی لوگو هستید و افراد سودجو از آن کپی‌برداری کرده‌اند. اما برعکس در صورت ثبت لوگو هیچ شخص یا شرکتی حق استفاده از نماد شما را نخواهد داشت و در در غیر این صورت به راحتی این امکان را دارید که از ظرفیت‌های قانونی موجود کمک بگیرید.

مراحل ثبت لوگو شخصی و شرکتی

در این بخش به مراحل مختلف برای ثبت لوگو شخصی و شرکتی اشاره می‌کنیم. بعد از انتخاب اسم و طراحی لوگو، نوبت به استعلام لوگو می‌‌رسد. دلیل استعلام آن است که اگر لوگویی شبیه یا نزدیک به لوگوی مد نظرتان توسط برند دیگری وجود داشته باشد، امکان ثبت آن را نخواهید داشت. شما می‌توانید برای طی کردن راحت‌تر این مسیر از خدمات شرکت‌هایی که در حوزه ثبت لوگو به فعالیت می‌پردازند هم استفاده کنید.

بعد از آن که استفاده و ثبت لوگوی مورد نظرتان منعی نداشت، باید مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کنید. در ادامه به صورت دقیق‌تر در خصوص مدارک مورد نیاز برای ثبت لوگو صحبت خواهد شد. تکمیل و ثبت کردن اظهارنامه نشان تجاری مرحله دیگری است که برای این امر باید صورت گیرد. گفتنی است که خوشبختانه امکان طی کردن غیرحضوری و آنلاین این مراحل نیز فراهم شده و هر فرد و سازمانی این فرصت را دارد که به راحتی لوگو و نشان خود را ثبت کند.

بعد از ارسال کردن اظهارنامه، باید منتظر بررسی کارشناسان بمانید و بعد از تایید 3 کارشناس، لوگو و نمادتان باید مورد تایید رئیس اداره علائم تجاری نیز قرار بگیرد. بعد از تاییدیه نهایی، این موضوع از طریق سامانه و همچنین پیام کوتاه به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد. بعد از این تاییدیه باید هزینه‌های نهایی مربوطه را نیز پرداخت کنید که این هزینه‌ها شامل 2 بار روزنامه رسمی ثبت نشان و هزینه حق‌الثبت لوگو است.

در نهایت نیز باید به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه کرده و سند نشان خود را دریافت کنید.مدارک لازم برای ثبت لوگو شخصی و شرکتی
مدارک مورد نیاز برای ثبت لوگو شخصی و شرکتی کمی با هم تفاوت دارند؛ به همین سبب در ادامه مدارک لازم برای هر کدام از این لوگوها را به صورت مجزا بررسی و معرفی خواهیم کرد.

مدارک لازم برای ثبت لوگو

مدارک مورد نیاز برای ثبت لوگو شخصی

  • قرار دادن کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی در پرونده
  • در صورت ثبت لوگوی خارجی، تهیه کپی برابر اصل کارت بازرگانی یا کارت عضویت در اتاق بازرگانی
  • کپی برابر اصل مجوز فعالیت
  • تهیه 10 عدد نمونه از لوگو مد نظر در ابعاد 6 در 6 سانتی‌متر

مدارک مورد نیاز برای ثبت لوگو شرکتی

  • کپی روزنامه رسمی تاسیس سازمان یا شرکت
  • کپی آخرین روزنامه رسمی تغییرات شرکت
  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی افراد دارای حق امضا در شرکت
  • کپی برابر اصل مجوز فعالیت
  • در صورت ثبت لوگوی خارجی، تهیه کپی برابر اصل کارت بازرگانی یا کارت عضویت در اتاق بازرگانی
  • تهیه 10 عدد نمونه از لوگو مد نظر در ابعاد 6 در 6 سانتی‌متر

هزینه ثبت لوگو چقدر است؟

در انتهای بحث چگونگی ثبت لوگو شخصی و شرکتی به بررسی هزینه‌های لازم برای این فرآیند می‌پردازیم. در زیر به موارد مختلفی در طی مراحل ثبت لوگو نیاز به پرداخت هزینه‌های جداگانه دارند اشاره می‌شود.

هزینه مربوط به اظهار نامه

تکمیل اظهارنامه یکی از مواردی است که فرد یا سازمان باید هزینه مشخصی را برای آن پرداخت کند. لازم به ذکر است که با اضافه کردن هر طبقه به اظهارنامه، هزینه آن نیز افزایش پیدا می‌کند. با توجه به این که این هزینه برای ثبت لوگو شخصی و شرکتی متفاوت است و همچنین ممکن است بر اساس نوع شرکت و عوامل دیگر تفاوت‌های دیگری نیز وجود داشته باشد، بهتر است در زمانی که قصد ثبت اظهارنامه را داشتید، هزینه آن را از مراجع معتبر پیگیری کنید.

هزینه مربوط به روزنامه اول

در این مرحله، باید آگهی در روزنامه رسمی به چاپ برسد. هزینه این آگهی به عوامل مختلفی وابسته است؛ یکی از این عوامل رنگی بودن یا سیاه سفید بودن آگهی است. همچنین تعداد کلمات نیز در این زمینه نقش مهمی دارند. معمولا هزینه مربوط به روزنامه اول برای ثبت لوگو شخصی و شرکتی کاملا یکسان است.

هزینه حق‌الثبت لوگو

برای ثبت کردن لوگو باید به اداره مالکیت معنوی هزینه‌ای را پرداخت کنید که به آن حق‌الثبت گفته می‌شود. در این هزینه نیز تفاوت‌هایی میان لوگوی شخصی و شرکتی وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید. همچنین به ازای هر طبقه اضافی نیز هزینه‌ها بیشتر خواهند شد. گفتنی است که هزینه این حق‌الثبت برای لوگوی شرکتی حدود 2 برابر بیشتر از لوگوی شخصی خواهد بود.

هزینه روزنامه دوم

روزنامه دوم که مربوط به اطلاع‌رسانی است هزینه دیگری را در این فرآیند به دنبال خواهد داشت. این هزینه نیز به مانند روزنامه اول به عوامل مختلفی همچون رنگی و سیاه و سفید بودن، تعداد کلمات و ... وابسته است.

سایر هزینه‌های موجود

علاوه بر موارد گفته‌شده برای ثبت لوگو شخصی و شرکتی، هزینه‌های دیگری نیز وجود دارند که این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم. حق‌الثبت تمدید لوگو، جریمه تاخیر در تمدید لوگو، هزینه استعلام به منظور انتقال، بهره‌برداری یا اعراض، حق‌الثبت انتقال قهری، حق‌الثبت اجازه بهره‌برداری از لوگو یا فسخ و خاتمه آن، هزینه اصلاح اظهارنامه، هزینه صدور نسخه المثنی از گواهی، هزینه رونوشت مصدق از گواهی، هزینه اخذ تاییدیه تسلیم اظهارنامه یا گواهی، هزینه رسیدگی به اعتراض، هزینه دادرسی مربوط به تقاضای ابطال علامت تجاری ثبت‌شده، هزینه بررسی اظهارنامه ثبت بین‌المللی به عنوان اداره مبدا، حق‌الثبت تغییرات در لوگو و... همگی مواردی هستند که در هر مرحله هزینه‌هایی را به دنبال خواهند داشت.

از ثبت لوگو کسب و کار خود غافل نشوید!

لوگو یا نشان تجاری، مشخص‌کننده هویت هر برند و کسب و کاری است. در واقع شما برای آن که خودتان را به بهترین شکل به مخاطب نشان دهید، نیاز به لوگویی مجزا و متفاوت دارید که از سایرین متمایز شوید. ثبت لوگو شخصی و شرکتی فرآیندی است که علاوه بر آن که مخاطبین‌ را از فعالیت‌های شما آگاه می‌کند، باعث جلوگیری از سواستفاده‌های افراد سودجو نیز می‌شود.

در این مطلب به معرفی مراحل و مدارک لازم برای این فرآیند مهم پرداخته شد؛ اگر در ابتدای مسیر هستید اطلاع از این مراحل می‌تواند به شما کمک کند که در مدت زمان کمتر و با آسودگی خیال بیشتری لوگوی خود را به ثبت برسانید. شما همچنین می‌توانید برای بهره‌مندی از خدمات متنوع آژانس تبلیغاتی فیکا در زمینه خدمات استراتژی برند، ساخت و طراحی لوگو و... از طریق راه‌های ارتباطی موجود با ما در ارتباط باشید.
 

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری