منظور از بازار هدف یا Target Audience در شبکه های اجتماعی چیست؟

منظور از بازار هدف یا Target Audience در شبکه های اجتماعی چیست؟

پشت هر محتوا و مطلبی که در دنیای پیچیده امروز تولید می‌شود، باید فکر و برنامه مشخصی وجود داشته باشد. یکی از مهم‌ترین فرآیندها پیش از انتشار و حتی تولید هر نوع محتوا، یافتن و مشخص کردن مخاطب هدف است. بازار هدف به شما کمک می‌کند که از هدر شدن مطالب و محتوای‌تان جلوگیری کنید و از آن حداکثر بازخورد را به دست بیاورید. تصور کنید. در حقیقت بازاریابی موفق رسانه‌های اجتماعی با تعریف مخاطبین هدف شروع می‌شود

  • اشتراک گذاری
  • 1402/12/01
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه
  • 55 بازدید

پشت هر محتوا و مطلبی که در دنیای پیچیده امروز تولید می‌شود، باید فکر و برنامه مشخصی وجود داشته باشد. یکی از مهم‌ترین فرآیندها پیش از انتشار و حتی تولید هر نوع محتوا، یافتن و مشخص کردن مخاطب هدف است. بازار هدف به شما کمک می‌کند که از هدر شدن مطالب و محتوای‌تان جلوگیری کنید و از آن حداکثر بازخورد را به دست بیاورید. تصور کنید. در حقیقت بازاریابی موفق رسانه‌های اجتماعی با تعریف مخاطبین هدف شروع می‌شود. تنها با اشتراک‌گذاری محتوا و امید به بهترین اتفاق‌ها، هیچ دستاوردی حاصل نمی‌شود. وقتی ایده و دید روشنی از این که چه کسانی مخاطبین شما هستند داشته باشید، کمپین‌های مرتبط‌تری را اجرا خواهید کرد. در این مطلب قصد داریم اطلاعات بیشتری در زمینه بازار هدف در شبکه‌های اجتماعی را در اختیار شما قرار دهیم.

تعریف بازار هدف (Target Audience)

منظور از بازار هدف در شبکه های اجتماعی چیست؟ باید گفت بازار یا مخاطب هدف، گروهی از افراد هستند که به احتمال زیادی به محصول یا خدمات شما علاقه‌مند هستند و همچنین معمولا ویژگی‌های مشترکی را هم دارند. لازم به ذکر است که هر برند می‌تواند چندین مخاطب هدف داشته باشد که بر اساس ویژگی‌های مشترک تقسیم‌بندی شده‌اند. در حقیقت فروشندگان و تولیدکنندگان نیز قصد دارند خدمات خود را در اختیار بازار هدف‌شان قرار دهند و در تمام شرایط، هر خدمت یا محصولی برای گروه خاصی از مخاطبین به وجود آمده است.
این بازار هدف در شبکه‌های اجتماعی نیز به طور قابل‌توجهی دارای اهمیت است. شبکه‌های اجتماعی این روزها شلوغ‌تر و پرهیاهو‌تر از همیشه دیده می‌شوند و درصد بسیاری از افراد جامعه در آن به شکل‌های گوناگون مشغول فعالیت هستند.

منظور از بازار هدف چیست

پیش از آن که محصول خود را معرفی کنید یا مطلب مرتبطی را برای آن به اشتراک بگذارید، باید دقیقا مشخص کنید که این مطلب باید در اختیار چه دسته افرادی قرار بگیرد که بتوان از آن بالاترین بازدهی را دریافت کرد.

تعیین بازار هدف در شبکه‌های اجتماعی چه اهمیتی دارد؟

اما مشخص کردن بازار هدف یا مخاطب هدف چه اهمیتی دارد؟ بگذارید با مثالی این موضوع را بیشتر روشن کنیم. تصور کنید گروهی، نمایش یا تئاتری را برای دسته افرادی که هیچ علاقه‌ای به چنین نمایش‌هایی ندارند، اجرا کنند. در این شرایط نه زحمات و نه کیفیت کار این گروه به چشم نخواهد آمد و ارزش‌های آن نیز درک نخواهد شد. چرا که مخاطبین درستی برای این اجرا انتخاب نشده بودند.

اهمیت داشتن بازار هدف

در دنیای کسب و کارها نیز دقیقا به همین صورت است؛ اگر نتوانید محصول، خدمات و... خودتان را در معرض دید افراد و مخاطبین درستی قرار دهید، نباید انتظار معجزه داشته باشید. اگر خدمات شما اغلب برای رده سنی جوانان مناسب است، باید بیشتر تمرکزتان را برای متقاعد کردن آن‌ها قرار دهید. همچنین می‌توانید مخاطبین هدف‌تان را به صورت جزئی‌تر نیز تقسیم‌بندی کنید. به طور مثال ببینید مخاطبینی مد نظرتان بیشتر در کدام شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند و سپس در آن به تولید محتوا بپردازید. همچنین به طور مثال اگر در حوزه ورزشی و سلامتی مشغول به فعالیت هستید می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی خود را در صفحات یا وبسایت‌های ورزشی که مخاطبین هدف‌تان به احتمال زیاد در آن‌ها حضور دارند اجرا کنید. تمامی این موارد در انتها به بهتر دیده شدن خدمات‌تان و در نتیجه افزایش درآمد و سود برند کمک خواهند کرد.

دسته‌بندی انواع مخاطب هدف

برای مشخص کردن بازار هدف، می‌توان مخاطبین را طبق دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم کرد. در زیر به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

جمعیت‌شناسی

شما می‌توانید مخاطبین هدف را بر اساس ویژگی‌های مشترک همچون وضعیت تاهل، سن و... تقسیم کنید. چنین عواملی ممکن است روی نیاز افراد و همچنین نقاط درد آن‌ها تاثیرگذار باشد.

محل سکونت

تقسیم‌بندی مخاطبین بر اساس محلی که در آن سکونت دارند نیز یکی از رایج‌ترین روش‌های طبقه‌بندی مخاطبین هدف است. این موضوع فقط به کشور یا شهر خاص محدود نمی‌شود. بلکه ممکن است شامل مواردی همچون محله یا منطقه هم باشد.

علایق

شما همچنین می‌توانید مخاطبین را بر اساس علایق و سرگرمی‌های آن‌ها طبقه‌بندی کنید. این به شما اجازه می‌دهد که پیام‌های خود را به نحوی ایجاد کنید که مخاطبین به صورت کامل با آن ارتباط برقرار کنند. به طور مثال ممکن است پیام‌های جداگانه‌ای را ایجاد کنید که با گیمرها یا افرادی که عاشق سفر هستند ارتباط بگیرید.

قصد خرید

قصد خرید محصولی خاص از دیگر روش‌های تقسیم‌بندی مخاطب هدف برای تعیین بازار هدف است. بدون شک اولویت‌های فردی که به دنبال خرید ماشین است با فردی که می‌خواهد گوشی جدیدی را خریداری کند کاملا متفاوت است. بنابراین باید پیام‌ها به نحوی تنظیم شوند که تمامی نیازها و اولویت‌های این افراد در نظر گرفته شوند.

مشتریان موجود

ممکن است نیاز داشته باشید که بخش‌های هدفمندی از مشتریان فعلی خود نیز ایجاد کنید. به عنوان مثال، ممکن است گروهی از مشتریان غیرفعالی را داشته باشید که می‌خواهید دوباره با آن‌ها تعامل کنید. همچنین ممکن است گروهی از مشتریان بلندمدت و تاثیرگذاری را داشته باشید که بخواهید برای آن‌ها پاداشی در نظر بگیرید.

چگونه بازار هدف را شناسایی کنیم؟

برای درک مخاطب و بازار هدف خود، با نگاهی دقیق به افرادی که پیش‌تر شما را دنبال کرده یا از شما خرید می‌کنند، شروع کنید. در زیر به سوالاتی که در این زمینه باید به آن‌ها پاسخ دهید اشاره می‌شود.

چگونه مخاطب هدف تعیین کنیم

مخاطبین فعلی‌تان چه افرادی هستند؟

افرادی را که در شبکه‌های اجتماعی صفحات شما را دنبال می‌کنند و با پست‌های‌تان تعامل دارند را مورد بررسی قرار دهید. چه کسی محتوای شما را دوست دارد، به اشتراک می‌گذارد و در خصوص آن نظر می‌دهد.

آن‌ها به دنبال چه اطلاعاتی هستند و چرا؟

آگاهی از اطلاعاتی که دنبال‌کنندگان شما به دنبال آن هستند و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند به شما در درک مخاطبین هدف کمک می‌کند. می‌توانید از این طریق نیازها و چگونگی برخورد با آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی را شناسایی کنید. مردم دلایل گوناگونی به منظور دنبال کردن برندها در رسانه‌های اجتماعی دارند؛ شما باید استراتژی محتوای رسانه‌های اجتماعی خود را مطابق با این موارد تطبیق دهید.

برای کسب اطلاعات به کجا مراجعه می‌کنند؟

مخاطبین هدف‌تان بیشتر در کدام شبکه‌های اجتماعی حضور دارند؟ پاسخ به این سوال به شما کمک خواهد کرد که بدانید تلاش‌های بازاریابی خود را کجا متمرکز کنید. به طور مثال اگر مخاطبین هدف‌تان بیشتر در اینستاگرام حضور دارند، اجرای کمپین مخصوص توییتر (X) راهکار مناسبی نخواهد بود.

مخاطبین در خصوص چه چیزی صحبت می‌کنند؟

سوشال لیسنینگ ابزاری بسیار ایده‌آل برای بررسی شرایطی است که در شبکه‌های اجتماعی و به طور کل در فضای وب وجود دارد. با این فرآیند می‌توانید بزرگ‌ترین نقاط درد و خواسته‌‌های آن‌ها را درک کنید.

به چه کسی اعتماد دارند؟

داشتن ایده‌ای مناسب از این که مخاطب شما به چه کسی اعتماد می‌کند، می‌تواند جنبه‌های مختلف استراتژی بازاریابی شما را نشان دهد. به طور مثال شناخت اینفلوئنسرهای موردعلاقه آن‌ها به شما کمک می‌کند که مشارکت‌های موثری را از طریق آن‌ها ایجاد کنید.

چگونه مخاطب هدف جدید تعریف کنیم؟

هنگام تعریف بازار هدف جدید، باید به داده‌ها از چندین منبع مختلف نگاه کنید. این شامل روندهای خرید، مشارکت مشتریان و رفتار رسانه‌های اجتماعی می‌شود. به طور کلی 4 راه اصلی برای تعریف مخاطبین هدف جدید وجود دارد که در زیر به بررسی و معرفی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

تحقیقات بازار

به منظور شناسایی شکاف‌هایی که محصول یا خدمت شما می‌تواند پر کند، با نگاهی به بازار فعلی خود شروع کنید. آیا نیازهای برآورده‌نشده‌ای توسط مشتریان در بازار وجود دارد؟ چه ارزش خاص و ویژه‌ای را می‌توانید به مشتریان ارائه کنید که خود را نسبت به دیگر رقبای موجود متمایز کنید؟ این گامی بسیار مهم برای جذب مخاطبینی است که تمایل به استفاده از خدمات و محصولات شما دارند.

روند صنعت

به طور مشابه، همان تحقیقات بازار می‌تواند روندهایی را که صنعت را شکل می‌دهند، آشکار کند. به تغییرات در قوانین و رفتار مشتریان توجه ویژه‌ای کنید. سپس سعی داشته باشید که با تجزیه و تحلیل دقیق متوجه شوید که چگونه این تغییرات باعث افزایش روندهای جدید می‌شود که می‌تواند در تعریف مخاطب هدف تاثیر کاملا مستقیمی داشته باشید.

داده‌های شبکه‌های اجتماعی

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی اطلاعات زیادی در مورد رفتار و اولویت‌های مشتریان در دل خود دارند. باید این داده‌ها را به دقت مورد ارزیابی قرار دهید که متوجه شوید مردم در خصوص چه مواردی صحبت می‌کنند و چگونه با محتوا و مطالب مختلف درگیر می‌شوند.

خوشبختانه ابزارهای مختلفی نیز برای این منظور طراحی شده‌اند و می‌توانید با کمک گرفتن از این ابزارها به راحتی و با سرعت بیشتری به تحلیل و ارزیابی شبکه‌های اجتماعی مختلف بپردازید. فراموش نکنید که شبکه‌های اجتماعی با توجه به حضور گسترده مردم، منبع بسیار باارزشی برای کسب اطلاعات در خصوص چگونگی فعالیت و تعریف مخاطب هدف است.

داده‌های حاصل از تجزیه و تحلیل

می‌توانید از داده‌های به دست‌آمده از تجزیه و تحلیل وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی خود نیز در این راستا استفاده کنید. این داده‌ها دید بسیار ارزشمندی را در خصوص بازدیدکنندگان و افراد علاقه‌مند به برندتان ارائه می‌کنند. شما می‌توانید مخاطب هدف را بر اساس این که از کجا آمده و از کدام بخش‌ها بازدید کرده و ... تعریف و مشخص کنید.

بازار هدف خود را بشناسید تا پیروز شوید!

شناخت بازار هدف و تعیین آن یکی از مهم‌ترین فرآیندهایی است که هر کسب و کاری در هر سطحی باید آن را مطابق با اصول خاصی پیش ببرد. در حقیقت اگر شما ندانید قرار است برای چه کسی فعالیت کنید، اولویت آن‌ها چیست و چه انتظاری از شما دارند، تنها در حال تلف کردن وقت، انرژی و سرمایه خود هستید. با شناخت کامل مخاطب هدف می‌توان به صورت هدفمند در شبکه‌های اجتماعی به فعالیت پرداخت و بازده و کارایی بیشتری را نیز تجربه کرد. شبکه‌های اجتماعی آنقدر شلوغ شده‌اند که گاه مخاطب به بسیاری از محتواها توجهی نمی‌کند؛ بنابراین باید دقت کنید که اولا محتوا را برای افراد مناسبی به نمایش در بیاورید و همچنین اصول جذابیت و ترغیب مخاطب را نیز در آن رعایت کنید.

شما می‌توانید به منظور بهره‌مندی از خدمات مجموعه فیکا همچون طراحی و اجرای استراتژی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی، مدیریت شبکه اجتماعی و... از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس بوده و پاسخ سوالات خود را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنید.
 

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری