برند سازی چه اصولی داره؟ بررسی صفر تا صد اصول برند سازی

برند سازی چه اصولی داره؟ بررسی صفر تا صد اصول برند سازی

استراتژی

برندسازی یکی از اصلی‌ترین فرآیندها برای هر کسب و کاری است. آشنایی با اصول برند سازی و چگونگی انجام آن، تاثیر زیادی در نتایج نهایی و جلوگیری از هدر رفتن زمان و هزینه‌ها دارد. کسب و کارهای بزرگ برای ماندن در بازار رقابت و جذب مشتری، باید برند خود را بین مردم شناسانده و محبوب کنند. در اغلب شاخه های کسب و کار، عدم کار روی برند به معنای نابودی مجموعه است.

  • اشتراک گذاری
  • 1402/11/16
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه
  • 91 بازدید

هر کسب و کاری برای دستیابی به موفقیت نیاز دارد که هویت و شخصیت جداگانه خود را پیدا کرده و سپس این هویت را به خوبی برای مخاطبین مد نظر به تصویر بکشد. برندسازی دقیقا به فرآیندی اشاره دارد که کسب و کارها و سازمان‌ها از راه‌های مختلف خود را به مخاطب معرفی کرده و در ذهن او باقی می‌مانند. اگر اصول برند سازی را به خوبی درک کنید و بدانید چگونه باید از آن‌ها بهره ببرید، بدون شک مسیر موفقیت برایتان هموارتر‌ خواهد شد.

ما در این مطلب به معرفی و بررسی مهم‌ترین اصول برندسازی که باعث می‌شوند برندتان به شکلی مطلوب و اثرگذار به مخاطبین معرفی شود، می‌پردازیم. پس اگر در ابتدای مسیر هستید یا حس می‌کنید بعد از گذشت مدت‌ها همچنان در برندسازی موفق عمل نکرده و ویژگی‌های مهم خود را به خوبی برجسته نکرده‌اید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

برندسازی چیست؟

پیش از هر چیزی، به تعریف مختصر برندسازی می‌پردازیم. به صورت ساده، برندسازی شناساندن مناسب و مثبت کسب و کار و خدمات به مخاطبین است؛ به نحوی که بالاترین درصد تاثیرگذاری را در بین آن‌ها داشته و درصد بالایی را ترغیب به استفاده از خدمات و محصولات کند. شما با برندسازی مناسب می‌توانید برای همیشه در ذهن مخاطب ماندگار شوید. قطعا همه ما تبلیغات اثربخش یا لوگوی جذاب و خاص برندهای مختلفی را به یاد داریم که باعث شده‌اند با دیدن محصول خاص یا لوگو خاصی به یاد آن‌ها بیفتیم. کافی است به سیب گاززده‌ای فکر کنید و بلافاصله برند اپل و محصولات باکیفیت آن در ذهنتان تداعی خواهد شد.

تعریف برند سازی

برندهای داخلی بسیاری نیز در زمینه برندسازی موفق عمل کرده و مخاطبین را کاملا با خود درگیر کرده‌اند. کافی است بدانید که اصول مهم این فرآیند چیست و چگونه باید از آن استفاده کنید.

چرا برندسازی برای یک کسب و کار دارای اهمیت دارد؟

قبل از آن که به بحث اصلی، یعنی بررسی اصول برند سازی بپردازیم، می‌خواهیم به این پرسش که چرا برندسازی اهمیت دارد و اصلا چه نیازی به این فرآیند وجود دارد پاسخ دهیم. وقتی صحبت از ایجاد برندی موفق به میان می‌آید، اصول برند مشخصی وجود دارد که هر صاحب کسب و کار و بازاریابی باید از آن‌ها مطلع باشد. از ایجاد هویت برند قوی گرفته تا پیام واضح و جذاب برند، برندسازی موثر می‌تواند باعث متمایز شدن کسب و کارتان نسبت به رقبا شده و همچنین کمک کند که به شکلی مطلوب با مخاطبین هدف‌تان ارتباط برقرار کنید.

اهمیت برند سازی
پیاده‌سازی هویت و صدای برند اصولی و متفکرانه در نهایت تمام تلاش‌های بازاریابی‌تان را موثرتر کرده و با گذشت زمان، باعث بازگشت سرمایه و همچنین افزایش سود خواهد شد. به صورت کلی ساخت برند کار آسان و سریعی نیست؛ نکته مهم و کلیدی آن است که باید این فرآیند را به صورت قدم به قدم و آهسته پیش ببرید.

مهم‌ترین اصول برندسازی

اصول برند سازی اصولی هستند که مشخص می‌کنند برند چیست و چگونه باید به تصویر کشیده شده و به مخاطبین هدف مد نظر منتقل شود. این اصول به عنوان مجموعه‌ای از ارزش‌ها و باورهای اصلی عمل کرده و همچنین به عنوان پایه و اساس اقدامات، پیام‌ها و استراتژی کلی برند هم در نظر گرفته می‌شوند. در ادامه شما را با اصول برندسازی که می‌تواند برندی را به موفقیت و سود بسیار خوبی برساند آشنا خواهیم کرد.

تحقیق و بررسی

قبل از آن که خانه خود را بسازید، زمین را بررسی کنید! فرآیند تحقیق و ممیزی عمیق و کامل زمینه را برای تمامی تلاش‌های بعدی فراهم می‌کند. در حقیقت هدف این است که مشخص کنید برندتان امروز دقیقا کجاست و چه جایگاهی دارد؟ در نتیجه با شناخت جایگاه فعلی دید واضح‌تری نسبت به جایی که باید در آیند در آن قرار داشته باشید پیدا خواهید کرد.

برای کسب دیدگاه مناسب و درک بهتر ارزش ویژه برند خود، باید با تجزیه و تحلیل تمامی موارد بازاریابی فعلی خود آغاز کنید. این بررسی‌‌ها می‌تواند شامل مواردی همچون بیانیه ماموریت، چشم‌انداز، ارزش‌ها، چارت سازمانی، برنامه بازاریابی، گزارش‌های سالانه، نظرسنجی‌های مختلف، اخبار، وبسایت فعلی، اخبار و... باشد. 

در زمان بررسی این مطالب، هر آنچه را که به آن علاقه دارید یا علاقه ندارید، زبان‌های خاص استفاده و همه فرصت‌های پیشرفت و بهبود را ثبت کنید. همچنین مصاحبه‌هایی نیز باید با مشتریان و کارکنان خود انجام دهید. هدف کار این است که درک کاملی از شرایط فعلی برندتان داشته باشید.

برندتان را بسازید

اصول برند سازی بعدی که به آن اشاره می‌کنیم، ساخت و تعریف برند است. این مرحله نقش بسیار مهمی در موفقیت و دیده شدن کسب و کارتان دارد و باید آن را یکی از مراحل اصلی برندسازی در نظر گرفت. بسیاری این عقیده را دارند که صرفا داشتن کسب و کار عالی کافی نیست. برند باید در تمامی زمینه‌ها درخشان ظاهر شود. بیشتر از نمایش بصری کسب و کار، ایجاد برند مناسب جوهر، معنا و نقطه اوج تمامی بخش‌های جزئی است که کل برند را به تصویر می‌کشند.

 برندینگ مناسب شرایطی را به وجود می‌آورد که با کمک آن می‌توان به موفقیت و رشد بیشتر امیدوار شد. از ارتباط واضح با حوزه فعالیت تا بازاریابی و طراحی و پیچیدگی‌های جزئی، برند در هر جنبه‌ای از کسب و کار خودنمایی می‌کند. قدرتمندترین برندهای فعلی دنیا، نمونه‌های درخشانی از این موضوع هستند. به طور مثال ردبول یکی از برندهایی است که این فلسفه را به سطح بالاتری رسانده است. از معرفی نوع جدیدی از نوشیدنی‌ها به مشتریان در اواخر دهه 1980 تا تبدیل شدن به حامی معروف رویدادهای ورزشی و فعالیت‌های ماجراجویانه، آن‌ها از شرکت نوشیدنی اولیه فاصله زیادی گرفته‌اند. آن‌ها مرزهای نام تجاری خود را با مانور روی مواردی که مطابق با داستان آن‌ها است، جابجا کرده‌اند. به طور مثال، مسابقه ماشین‌های پرنده کوچک که مورد تحسین بسیاری قرار گرفت و معنای ردبول به شما بال می‌دهد را گسترش داد.

بیشتر از آنچه که می‌گویید، نحوه بیان است که برندتان را وضعیت خوب به ایده‌آل می‌رساند. چشم‌انداز، هدف، هویت، دستورالعمل‌ها، فرهنگ و... همگی اجزای سازنده عظمت برندتان هستد. باید به تمامی آن‌ها دقت کرده و از آن‌ها برای ساخت برند انحصاری خود استفاده کنید.

برند خود را مستقر کنید!

بعد از آن که برندسازی ابتدایی را انجام دادید، باید بدانید که برای مستقر کردن برندتان مراحل مختلفی را پیش روی خواهید داشت. در اینجا زمان آن رسیده که برندتان را کاملا ملموس کنید و اجازه دهید مخاطب با آن ارتباط بگیرد. مواردی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم، عناصر اساسی هستند که در این مرحله باید به آن‌ها فکر کنید. عجله نداشته باشید و روی هر کدام نهایت وقت و دقت را صرف کنید؛ چرا که در در نهایت همین موارد هستند که باعث می‌شوند مخاطب شما را به خاطر بیاورد.

نام برند

اگر قصد بهبود برند و بازسازی آن را دارید، در این مرحله باید اسم قبلی برندتان را به صورت کامل یا جزئی عوض کنید. اگر هم در ابتدای مسیر هستید باید توجه کنید که اسمی که انتخاب می‌کنید، پیش‌تر توسط کسب و کار دیگری انتخاب نشده باشد. از جمله موارد مهم و تاثیرگذار در این مرحله، املای مناسب نام، تلفظ آسان، جذاب بودن و منعکس‌کننده بودن ارزش‌های اصلی برندتان است.

طراحی لوگو

طراحی لوگو در دنیای جذاب و بصری امروز نقش بسیار مهمی در موفقیت برندها دارد. لوگویی جذاب و حرفه‌ای، شخصیت برندتان را منعکس می‌کند؛ شاید بیش از هر بخش دیگری، در همین مرحله است که استخدام تیمی حرفه‌ای و باتجربه برای طراحی لوگو توصیه می‌شود.

تایپوگرافی

تایپوگرافی اگر به شکلی مناسب و جذاب انجام شود، تاثیر بسیار مثبتی در ذهن مخاطبین خواهد داشت. برند کوکاکولا را به یاد بیاورید؛ این برند نمونه فوق‌العاده‌ای از تایپوگرافی حرفه‌ای و اصولی است که پس از سال‌ها تاثیرگذاری خود را حفظ کرده است. در زمان تایپوگرافی باید از خود بپرسید آیا فونت‌ها تصویر برند شما را منعکس می‌کنند؟ آیا از نظر زیبایی شناختی در وضعیت خوبی قرار دارند؟ آیا مخاطبین می‌توانند به خوبی آن‌ها را بخوانند؟

انتخاب پالت رنگ

رنگ‌ها تاثیر روانی عمیقی بر چگونگی تعامل افراد با برندهای موردعلاقه خود دارند. رنگ‌ها می‌توانند هم ارتباطی مستقیم مانند آبی آسمان، سبز چمن و هم تداعی‌کننده غیرمستقیم همچون نمایش شور و خلاقیت و اقتدار باشند. رنگ‌ها لایه مهم و عمیقی را به هویت برند اضافه می‌کنند و حتی ممکن است مخاطبین با مشاهده رنگ خاصی بلافاصله به یاد برندتان بیفتند! دقیقا به مانند رنگ آبی و شبکه اجتماعی فیسبوک.

لحن و صدا

لحن و صدای برند بیانگر شخصیت هر سازمانی است. همچنین این دو عنصر مهم، چگونگی ارتباط شما با مخاطبین‌تان را هم مشخص می‌کنند. بنابراین در انتخاب صدا و لحن برند دقت کافی را داشته باشید. یکی از مهم‌ترین نکات در این زمینه، دقت به مخاطبی است که قصد ارتباط با او را دارید. در حقیقت باید مشخصات رفتاری و انتظارات آن‌ها را کاملا بررسی کنید.

پیام‌های کلیدی

اکنون که لحن و صدای برندتان را مشخص کرده‌اید، وقت آن است که آنچه را که قصد گفتن آن را دارید مشخص کنید. شما باید تعیین کنید که پیام اصلی برندتان چیست و قصد دارید چه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی را به مخاطبین خود ارائه کنید.

آگاهی از برند را افزایش دهید

از دیگر اصول برند سازی که اهمیت بسیار بالایی را دارد، باید به آگاهی از برند اشاره کنیم. به طور ساده و خلاصه، اگر کسی برند جدیدتان را نشناسد یا درک نکند، تمامی تلاش‌هایتان برای ایجاد برند بیهوده خواهد بود. تمامی تحقیقات، ویژگی‌های بصری و پیام‌های برندتان باید در جهت افزایش آگاهی از برند باشند. هر چه افراد بیشتری از وجود خدمات و محصولات‌تان باخبر شوند، امکان جذب افراد جدیدتر نیز بیشتر خواهد شد. این موضوع حتی برای برندهای شناخته‌شده و قدیمی نیز مطرح است و آن‌ها همواره سعی در جذب مشتریان جدید برای برندشان دارند.

حفظ ثبات

اگر در تلاش برای مدیریت برند خود تنها قرار است یک مورد را در اولویت قرار دهید، بگذارید آن مورد ثبات برند باشد. ثبات در برندسازی و مدیریت برند اصلی بسیار مهم و البته خطاناپذیر است؛ این ثبات ابزاری فوق‌العاده برای اعتماد مشتریان نیز به شمار می‌رود. هنگامی که برندتان از ثبات کافی برخوردار است، مخاطب احساس شما را دریافت می‌کند. در حقیقت از طریق تکرار و انسجام در تمامی تجربیات برند برای مشتری، آشنایی به شناخت و اعتماد تبدیل می‌شود. این همان چیزی است که در نهایت به اقدام ناخودآگاه فردی که محصول یا خدمات شما را نسبت به رقبا انتخاب می‌کند، کمک زیادی می‌کند. در نهایت خرید از برندتان برای مشتری به عادت تبدیل شده و تعداد مشتریان وفادار دائما در حال افزایش خواهند بود.

در مراحل اولیه برندسازی، این فرآیند زمان‌بر خواهد بود. در واقع همیشه نیاز به زمان و تلاش آگاهانه به منظور رسیدن به ثبات و پایداری وجود دارد. همه افرادی که به نوعی با برند و سازمان در ارتباط هستند، در حفظ ثبات آن نقش موثری دارند و این موضوع باید حتما مورد توجه قرار بگیرد.

همواره آماده و چابک باشید

از دیگر اصول برند سازی باید به حفظ آمادگی اشاره کرد. باید به برندتان فضایی برای نفس کشیدن و شکوفا شدن بدهید؛ اما باید مراقبت باشد. اگر هدف ایجاد بهترین، قدرتمندترین و شگفت‌انگیزترین برند باشد به نوعی تلاش برای خوشبختی دائمی خواهد بود! شما می‌توانید به تلاش برای دستیابی به این مورد ادامه دهید؛ اما آیا هرگز به آن خواهید رسید؟ چابکی و آمادگی از اجزای مهم ذهنیت برند منسجم است؛ اگر بتوانید به خوبی وظایف‌تان را انجام دهید، ممکن است به موفقیت و خوشبختی کاملا نزدیک شوید. باید گفت نوعی زیبایی در پیشرفت برندها وجود دارد؛ برندها را باید به عنوان موجود زنده‌ای در نظر گرفت که همواره در حال رشد و تکامل هستند.

همچنین آن‌ها در برابر عوامل داخلی و دنیای بیرون مستعد تغییرات زیادی هستند. در طول مسیر پرفرازونشیب برند، بدون شک می‌توانید موارد غیرمنتظره بسیاری را مشاهده کنید که در صورت عدم آمادگی اثرات منفی آن را جذب خواهید کرد. حتی برای بهترین استراتژیست‌ها، چنین دستاوردی نیاز به تلاش و برنامه‌ریزی زیادی دارد. پیش‌بینی، تطبیق و واکنش در بازار، رقابت و ارائه محصولات و خدمات، چیزی است که باعث متمایز شد برندهای درخشان از سایرین می‌شود.

سفیران خود را انتخاب کنید!

تبلیغات و بازاریابی دهان به دهان مطمئن‌ترین و بهترین راه برای بهتر شناخته شدن برندتان است. این موضوع را می‌توان حتی در به صورت روزانه در زندگی شخصی نیز مشاهده کرد. دوست یا آشنایی که مکان جدیدی را به شما معرفی می‌کند و توصیه دارد حتما به آن سر بزنید و شما در تعطیلات بعدی آن مکان را در اولویت‌های خود قرار می‌دهید. همچنین اگر بخواهید محصولی را خریداری کنید، اگر نظرات و توصیه‌های دوستان و آشنایان خود را در خصوص آن بدانید، تصمیم بهتر و مطمئن‌تری را خواهید گرفت.

مشخص شده که مردم بیش از تبلیغات گران و هزینه‌بر به توصیه‌ها و پیشنهادهای اطرافیان و دوستان خود اهمیت می‌دهند. بنابراین باید از این ظرفیت موجود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. اگر بتوانید از مشتریان خود به عنوان سفیران برندتان استفاده کنید، این امکان را خواهید داشت که در زمان و هزینه‌های شرکت نیز صرفه‌جویی کنید. مطمئن باشید که برندتان چنین افرادی را در اختیار دارد؛ کسانی که به سرعت شما را به دیگران توصیه کرده و خوشحال می‌شوند که کلمات خوبی را در خصوص شما با اطرافیان‌شان به اشتراک بگذارند. آن‌ها سلاح‌های مخفی برند شما هستند که پتانسیل بی‌نظیری در مسیر رشد کسب و کارتان دارند. این افراد ممکن است تنها به انگیزه‌ای کوچک یا دلیلی جذاب برای تضمین برندتان نیاز داشته باشند.

این موضوع هم برای کارمندان و شرکا و هم مشتریان‌تان به اندازه‌ای مشابه صدق می‌کند. بنابراین فرصتی را در اختیار آن‌ها قرار دهید که ویژگی‌های مثبت‌تان را به دیگران منتقل کنند و سپس به آن‌ها پاداش دهید. با ادامه این روند افراد بسیاری را به برندتان جذب می‌کنید.

اندازه‌گیری و سنجش برند

آخرین مورد از اصول برند سازی که در این مطلب به آن اشاره می‌کنیم، سنجش و اندازه‌گیری برند است. برندسازی زمان، تحقیقات و منابع قابل‌توجهی را می‌طلبد. زمانی که برندتان را تثبیت کردید، دیگر نمی‌توانید آن را رها کرده یا فراموش کنید. کسب و کارهای برای موفقیت بیشتر و باقی ماندن در چرخه رقابت نیاز به سنجش و بررسی دائم خود دارند.
اندازه‌گیری و تحلیل عملکرد داخلی و خارجی شامل صحبت و گفتگو با کارکنان، مشتریان و حتی نظارت بر مکالمات آنلاین از طریق ابزار مختلف است. از تیم خود سوال کنید که آیا مخاطب هدف، بینش مشتری و محرک‌های برند را درک می‌کنند یا خیر؟ از مشتریان بپرسید آیا لوگوی شما را به خوبی می‌شناسند یا خیر؟

برندسازی یکی از واجبات کسب و کارهای بزرگ است

جای تعجب نیست که احساسات اغلب نیرو محرکه تصمیم مشتری برای بهره‌مندی از خدمات برندها هستند؛ وقتی که ارتباط عاطفی مناسبی بین مشتری و برند ایجاد شود، زمینه برای ارتباطی موثر و طولانی‌مدت فراهم خواهد شد. این مورد جز با برندسازی مناسب و جذب مشتریان از این طریق میسر نمی‌شود. استراتژی برند موثر باید تمامی بخش‌های مهم و تاثیرگذار در این مسیر را در بر گرفته و به جذب مخاطب بیشتر کمک کند. هنگامی که استراتژی برند به قدرت انجام شود، تمامی تلاش‌های بازاریابی آینده را تقویت کرده، وفاداری مشتری را افزایش می‌دهد و در طول زمان بازده قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری را به دنبال خواهد داشت.

در این مطلب به بیان مهم‌ترین اصول برند سازی پرداختیم و با کمک این موارد می‌توانید تصویر بسیار خوبی از برندتان را ایجاد کنید. شما کسب و کارهای محترم می‌توانید برای پیشرفت در مسیر موفقیت خود از خدمات ویژه مجموعه فیکا همچون طراحی و پیاده‌سازی استراتژی در جنبه‌های مختلف، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی، برندسازی و... بهره‌مند شوید. کافی است از طریق راه‌های ارتباطی موجود با ما در تماس باشید.

سوالات متداول و پرسش های شما

دیدگاه خود را بنویسید

0 لایک
0 دیدگاه

دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری